Jövőre minden megváltozik Magyarországon, amit eddig az átutalásokról gondoltunk. Júliusban indul ugyanis itthon az azonnali fizetések rendszere, ami hatalmas változást hozhat abban, ahogy eddig fizettünk. Arról, hogy milyen lehetőségeket tartogat az új rendszer és, hogy milyen kihívások vannak még a pénzintézetek előtt, Sztrida Ákos, a Gránit Bank informatikai ügyvezető igazgatója osztott meg érdekes információkat a Bank360-nal.
Évekkel ezelőtt még napokat kellett várni arra, hogy a banki átutalások megérkezzenek a rendeltetési helyükre. Néhány éve azonban ez már az adott napon belül megtörténik, sőt belátható időn belül arra is lesz lehetőség, hogy azonnali átutalást válasszunk. A cél, hogy az átutalt összeg azonnal megjelenjen a másik fél számláján. Ha 2018-ban egy elküldött e-mail azonnal megérkezik, akkor a pénzátutalásoknál ez miért nem működik?
Ez valóban remek hasonlat. Valójában itt arról van szó, hogy az azonnali fizetési rendszer projektjének keretein belül, a magyar pénzforgalmat, a magyar forint átutalásokat az MNB és a GIRO közös infrastruktúra projektje beemeli a 21. századba. Akárcsak egy e-mailküldés, vagy egy fintecheknél megszokott elektronikus pénzküldés, úgy a jövő év közepétől az átutalásaink, vagy legalábbis a banki forint átutalásaink 5 másodperc alatt fognak megtörténni. Ami viszont nagyon fontos különbség egy fintech alkalmazás és egy elektronikus pénzfizetési megoldás között, hogy utóbbinál nem egy szolgáltató rendszeren belül, pl. a PayPal-on keresztül - ahol a rendszeren belül marad a pénz és úgy megy végbe azonnal a tranzakció - hanem bármelyik magyar bankból bármelyik magyar bankba fog megtörténni a forint átutalás. Ettől különleges, ettől több ez.
Mi az oka annak, hogy az azonnali utalási rendszer jelenleg nem működik?
A bankok közötti elszámolási rendszer - amit Magyarországon a GIRO Zrt. üzemeltet - komplex informatikai rendszerként figyel arra, hogy minden átutalás pontosan egyszer és mindig megbízható módon menjen végbe a bankok között. Ez a rendszer jelenleg banki napokon, napközben óránként összesíti az átutalásokat és óránként hajtja azokat végre. Az azonnali átutalás projektje teljesen új technológiai alapokon nyugszik, lehetővé téve, hogy a jövő év közepétől már az év 365 napján, bármely időpontban öt másodperc alatt megtörténjen az utalás. Ezen túlmenően a GIRO és az MNB nem csak az azonnali átutalást valósítja meg jövő év július 1-től Magyarországon, hanem létrehoz egy innovációs platformot is ehhez kapcsolódóan. Ez lehetővé teszi majd minden bank számára, hogy onnantól kezdve már ne csak számlaszámra lehessen utalni, hanem mobiltelefon számra, email címre, vagy akár adóazonosító jelre is, erre építve számos egyéb, innovatív szolgáltatás is bevezethető lesz.
Milyen szempontból lesz ettől egyszerűbb az emberek élete?
Az azonnali fizetési rendszer lehetővé teszi majd, hogy a vásárló ne csak bankkártyával tudjon fizetni a kasszánál, hanem akár mobiltelefonnal is anélkül, hogy digitalizálnia kellene a kártyáját. Abban az esetben, ha interneten keresztül szeretne pénzt utalni, viszont nem tudja a másik fél számlaszámát, de a telefonszámát ismeri, akkor beüti a saját mobilalkalmazásába az adott mobilszámot és – feltéve, hogy a másik fél engedélyezte, hogy lehessen részére telefonszámra is utalni - akkor az átutalás azonnal teljesülni fog.
Izgalmas lehetőségeket tartogat ez a rendszer.
Igen, én úgy gondolom, hogy nagyon izgalmas lehetőséget jelent és a bankrendszer már nagyon komolyan készül rá. Emellett a különböző fintech szolgáltatók is nagyon komolyan dolgoznak különféle innovációkon, melyeket a rendszerre lehet építeni.
Hol tart most ez a fejlesztés?
Már túl vagyunk egy nagyon fontos mérföldkövön. Az MNB és a GIRO Zrt. megállapodtak azzal az informatikai fejlesztő céggel, akik már Dániában megvalósítottak egy hasonló projektet és publikálták is azt a csatlakozási útmutatót és szabványokat, amely lehetővé teszi a bankok számára, hogy konkrétan el tudják kezdeni a technológiai fejlesztéseket. Ez azért nagyon fontos, mert lényegében ez egy garancia arra, hogy a projekt a tervezett ütemben, hatékonyan tud haladni és nincsen semmilyen akadálya annak, hogy ez jövő év július 1-től széles körben elérhetővé váljon.
A hazai pénzintézeteknek van dolguk az új rendszer bevezetésével kapcsolatban, vagy maga a GIRO alakul át gyökeresen?
Mindkettőnek van dolga. A GIRO-nak természetesen a központi infrastruktúra miatt, továbbá minden banknak egyedileg kell elkészíteni azt a fejlesztést, amivel csatlakozni tud a teljesen új alapokon, teljesen új szemlélettel működő azonnali fizetési rendszerhez. Ez elsősorban technológiai fejlesztés, illetve van egy nagyon aktív szolgáltatásfejlesztési része is, hiszen számos innovációt tudnak ráültetni a bankok erre a megoldásra.