A Bank360.hu-val osztották meg a kereskedelmi bankok és a Magyar Bankszövetség a folytatás részleteit.
A Magyar Bankszövetség közölte a Bank360.hu-val, hogy mi a teendője annak az ügyfélnek, aki jogosult a 2021. június 30-ig meghosszabbított moratóriumra, és abban benne is szeretne maradni.
“Az eddig is ismert volt, hogy egyes társadalmi csoportoknak meghosszabbodik a fizetési szüneteltetés lehetősége 2021. június 30-ig. A problémát az okozta, hogy a bankok nem ismerték minden esetben azokat az információkat, amelyek alapján eldönthették volna, hogy egy ügyfél maradhat-e a moratórium hatálya alatt vagy sem” – közölte Veres Patrik, a Bank360.hu szakértője.
Emlékeztetőül: a meghosszabbított hitelmoratórium alatt már nem mindenki, csupán egyes kiemelt társadalmi csoportokhoz tartozó adósok kapnak haladékot a tőke-, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettségeik megfizetésére. E csoportok közé tartoznak a munkanélküliek, a gyermeket nevelők, a közfoglalkoztatottak és a nyugdíjasok is.
Mostanra pedig kiderült: az ügyfeleknek lesz dolguk a bankkal, ha szeretnének a moratóriumban maradni.
A folyamatról természetesen minden bank még az idén tájékoztatni fogja az ügyfeleket – ezt a pénzintézetek is megerősítették a Bank360.hu-nak. Az alábbiakra számíthatunk:
Fontos, hogy a bankok még az idei évben tájékoztatják ügyfeleiket a fizetési moratórium meghosszabbításának részletszabályairól és az ezzel kapcsolatos teendőkről. A Bank360.hu által megkérdezett pénzintézetek elmondták: a tájékoztatás 2020. december elején kezdődik meg.
A bankok minden csatornán (e-mail, telefon, sms, postai levél) igyekeznek megkeresni az érintetteket. A Magyar Nemzeti Bank elvárása, hogy minden, a moratóriumban valaha résztvevő ügyfél tájékoztatást kapjon a folytatás lehetőségéről.
Igazolások benyújtása
“A bankok az ügyfél korábbi hiteligénylési adatait és a bankszámlára érkező jövedelem adatait felhasználhatják a jogosultság ellenőrzésére, amennyiben erre az ügyfél adatkezelési felhatalmazást ad. Így ezen ügyfélkörnél a jogosultság igazolására szolgáló dokumentum bemutatása nem szükséges” - mondta el a Bank360.hu-nak a Magyar Bankszövetség részéről dr. Bógyi Attila munkacsoporti elnök.
Egy olyan ügyfélnek, akivel kapcsolatban a bank nem rendelkezik ilyen előzetes adatokkal, igazolnia kell a bank felé, hogy továbbra is jogosult a moratóriumban maradni. A jogalkotóval folytatott egyeztetések alapján az alábbi igazolások fogadhatóak el a négy kiemelt társadalmi csoport valamelyikébe tartozás igazolására.
Munkanélküli
- 2020. október 1-et követően meghozott, álláskeresési járadékot megállapító határozat, vagy
- 2020. október 1-et követően kiállított, a kormányhivatal területileg illetékes munkaügyi kirendeltségének igazolása, hogy állami foglalkoztatási szerv álláskeresőként nyilvántartásba vette.
Közfoglalkoztatott
- 2020. január 1-jét követően megkötött közfoglalkoztatási szerződés, vagy
- 2020. január 1-jét követően, a közfoglalkoztató által kiállított igazolás a közfoglalkoztatói jogviszony fennállásáról.
Gyermek (a gyermeket nevelők részéről)
- Születési anyakönyvi kivonat, vagy
- Személyi igazolvány és lakcímkártya (együttesen), vagy
- kormányhivatal által kiadott igazolás a családi pótlék folyósításáról, vagy
- kormányhivatal által kiadott igazolás, a gyermeknevelési támogatás folyósításáról, vagy
- önkormányzat jegyzője által kiadott igazolás, a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülésről, vagy
- járási hivatal által kiadott igazolás gyermekfelügyeleti támogatásra jogosultságról.
- Amennyiben a gyermek a 25. életévét betöltötte, akkor a megváltozott munkaképességű személlyé válást az orvosszakértői szerv igazolásával kell igazolni.
- Örökbefogadott gyermek esetében pedig az örökbefogadás tényét a gyámhatóság engedélyező határozatával kell igazolni.
Vállalt gyermek (magzat) esetében
- a várandósgondozási kiskönyv 1. és 7. oldalának bemutatásával. Időbeli korlátozás: a szülés várható időpontját követő 30 napig/ vagy
- orvosi igazolással kell a várandósság betöltött 12. hetét igazolni. Időbeli korlátozás: a szülés várható időpontját követő 30 napig (Az elhalt magzat, halva születés esete miatt szükséges).
25 év feletti megváltozott munkaképességű gyerek esetén
- komplex minősítésről szóló érvényes dokumentum, vagy
- a megváltozott munkaképességű személyek ellátásainak (rehabilitációs ellátás, rokkantsági ellátás) folyósítását igazoló határozat
Nyugdíjas: (saját jogú öregségi vagy hozzátartozói nyugdíjas)
- nyugellátás megállapításáról szóló határozat, vagy
- nyugdíjas igazolvány, vagy
- Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által kiállított igazolás (pl. az előző évben folyósított ellátás teljes összegéről küldött személyre szóló igazolás (nyugdíjértesítő)), vagy
- NYUFIG tárgyévi éves értesítő, vagy
- ha a tárgyévben lett nyugdíjas, akkor az Országos Nyugdíjfolyósító Főigazgatóság által kiadott, ellátást megállapító határozat az elszámolással együttesen.
Hogy kell mindezt leadni?
A Bankszövetség azt javasolja, hogy az igazolások benyújtására, a járványhelyzetre való tekintettel, elsősorban elektronikus utat célszerű igénybe venni.
A Bank360.hu-nak az alábbi tájékoztatást adták a bankok:
Budapest Bank: A bank által megjelölt módok egyikén (például internetbankon, honlapon vagy telefonos ügyfélszolgálaton keresztül) kell jelezniük a moratóriumban történő részvétel iránti igényüket.
K&H Bank: a bank igyekszik többféle lehetőséget biztosítani az érintetteknek, azonban a jelen egészségügyi helyzetben elsődleges csatornaként a honlapon történő benyújtást ajánlják ügyfeleinknek, azonban természetesen, aki személyesen szeretné benyújtani, időpont foglalás után megteheti személyes ügyfélpontokon.
CIB Bank: A lakossági ügyfelek a honlapon vagy a telefonos ügyfélszolgálaton keresztül nyilatkozhatnak majd arról, ha élni szeretnének az új moratóriummal, és ehhez be kell majd nyújtaniuk a jogosultságot igazoló dokumentumokat.
MKB Bank: a bank azt javasolja, hogy kísérjék figyelemmel az MKB Bank tájékoztatását, és azok az ügyfelek, akik maradnának a moratóriumban, a lehető legrövidebb időn belül jelezzék szándékukat, illetve nyújtsák be a szükséges igazolásokat.
Takarékbank: a bank szándékai szerint a lehető legtöbb csatornát biztosítani fogja az ügyfeleknek, hogy élethelyzetüknek és a pandémiás helyzetnek legmegfelelőbb módon intézhessék pénzügyeiket. A digitális csatornák fejlesztését megkezdték, hogy a hét minden napján, 24 órában jelezni tudják az ügyfelek, ha maradnának a moratóriumban, ugyanakkor a személyes ügyintézést preferáló ügyfelek előtt a nyitvatartási időben bankfiókjaik is rendelkezésre állnak.
Raiffeisen Bank: a bank közölte, hogy a jogszabályok szerint járnak el, minden érintett ügyfelet értesítenek a szükséges teendőkről.
Erste Bank: online, vagyis weboldalon keresztül, a pandémiás helyzetből adódóan a bank is elsősorban ezt preferálja, de indokolt esetben lehetőség van bankfiókban is benyújtani az igazolást.
OTP Bank: elektronikus csatornákon keresztül, és a fiókhálózatban adhatják le az igazolásokat az értesítést követően. A bank javasolja, hogy a nyilatkozatot és a jogosultságot igazoló dokumentumokat, lehetőség szerint az internetbankban, vagy az OTP Bank honlapján adják majd le az érintett ügyfelek.
Az ügyfél teendője most
A fentiek alapján tehát azok számára, akik maradni szeretnének a moratóriumban, és a bank nem tud meggyőződni a jogosultságukról, az igazolások beszerezése az első feladat, mert december során azokat kell majd elküldeni a banknak. A Bank360.hu a pénzintézetekhez hasonlóan javasolja az elektronikus csatornák használatát.
Azok is kapnak decemberben értesítést, akiknek lejár a moratórium az év végével. Ők a pontos teendőkkel és elszámolással kapcsolatos tájékoztatásra januárban számíthatnak.
A Bank360.hu szakértője, Veres Patrik a fentiek alapján kifejezetten javasolja, hogy a moratóriumban érintett ügyfelek kövessék szorosan figyelemmel az elkövetkezendő hetekben a bankok weboldalait, de természetesen a Bank360.hu is tájékoztat majd a részletekről. A szakértő kiemelte, hogy a banki hitelmoratórium minden hiteltípusra, így a lakáshitelre, a személyi kölcsönre és az autóhitelre is vonatkozik.