Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Elemzés

Erős ügyfél-azonosítás az online vásárlásoknál - egy helyen a legfontosabb tudnivalók

2021-02-03|Frissítve: 2022-09-13

2021. januártól jelentősen megváltozott a bankkártyás fizetés az online vásárlásoknál. Az erős ügyfél-azonosítás indulása miatt sokan elakadhatnak a tranzakciókkal, ezért ebben a cikkben igyekeztünk minden fontos és szükséges információt összegyűjteni, hogy az internetes banki fizetés változásai ne okozzanak fennakadást. 

 

Mit jelent az erős ügyfél-azonosítás? 

 

Az erős ügyfél-azonosítás, vagy más elnevezésben erős ügyfél-hitelesítés, kétfaktoros autentikáció, kétfaktoros ügyfél-azonosítás egy, a mostaninál magasabb biztonsági elem az online vásárlásoknál. A célja, hogy csökkenjenek a bankkártyás visszaélések. Segítségével a bank és a kereskedő meggyőződhet arról, hogy valóban a bankkártyát vagy bankszámlát birtokló vásárló az, aki fizetni szeretne az interneten.

 

Míg idén év végéig elég lehet mindössze a fizetéshez használt bankkártyán lévő adatokat megadni a sikeres vásárláshoz, az erős ügyfél-azonosítás jegyében 2021. januárjától egy további azonosítóra is szükség lesz, amelyet meg kell adnunk ahhoz, hogy jóváhagyjuk a vásárlást. 

 

Röviden a jogszabályi háttérről: az erős ügyfél-hitelesítés (SCA) része az Európai Unió módosított Pénzforgalmi Irányelvének, a PSD2-nek. Az irányelv szerint a biztonságos fizetéshez az eddigi egy helyett már legalább két azonosítási szempontból is kell tudnunk azonosítani magunkat. Az erős ügyfél-hitelesítésnél három ilyen azonosítási szempont van: az ismereten alapuló (például egy jelszó vagy pin-kód amelyet csak a kártyabirtokos ismer), birtokláson alapuló (például mobiltelefonszám vagy bankkártya) és egy rajtunk alapuló (például biometrikus adatok, mint ujjlenyomat vagy arcfelismerés). Ebből a háromból kettővel kell azonosítanunk magunkat, hogy sikeres legyen a tranzakció.

 

Mit jelent ez a gyakorlatban? Hogy néz ki az erős ügyfél-azonosítás?

 

Az, hogy miként néz ki a folyamat a gyakorlatban, függ attól, hogy hol bankolunk és kinél vásárolunk, de nagyjából fel lehet festeni egy általános képet arról, hogy mi fog történni, amikor megveszünk valamit a neten. Ami biztosan kelleni fog, az a bankkártya és a mobiltelefonunk:  

 

  • A kosarunk véglegesítésekor a bankkártyás fizetés megadása után elnavigálunk a fizetési folyamatot lebonyolító oldalra.
  • Ezen az oldalon megadjuk a kártyaadatainkat és véglegesítjük a fizetési szándékunkat.
  • A pontos kártyaadatok megadása esetén továbbnavigálunk egy második oldalra, ahol második módon is azonosítanunk kell magunkat. És itt tér el nagyban, hogyan folytatódik az azonosítás:
    1. érkezhet a mobiltelefonunkra egy SMS-kód, amelyet meg kell adnunk az azonosító oldalon
    2. érkezhet a mobiltelefonunkra egy SMS-kód és ezen felül még egy állandó kódot is meg kell adnunk
    3. érkezhet a mobiltelefonunkra egy push üzenet a mobilbank alkalmazástól, amin keresztül a mobilbankban használt PIN-kóddal vagy biometrikus azonosítóval (ujjlenyomat vagy arcfelismerés) hagyjuk jóvá a tranzakciót.

 


Hogy a fentiek közül melyikre van lehetőségünk, az attól is függ, milyen lehetőségeket kínál a kártyakibocsátó bankunk. 

 

Én ezt a szolgáltatást nem szeretném használni. Hogyan tudom kikapcsolni?

 

Az erős ügyfél-azonosítás kötelező érvényű. Azaz akár akarjuk, akár nem, az online fizetéseink legtöbbjénél találkozni fogunk ezzel 2021. januárjától, ez ugyanis az előírt határidő.

 

Milyen vásárlásoknál találkozom az erős ügyfél-azonosítással?

 

Az új szabály minden Európai Gazdasági Térségben üzemeltetett webshopra érvényes. Így nem csak a magyar online üzletekre vonatkozik a szabályozás. Nem érvényes a szabályozás ugyanakkor a tagállamokon kívül működő webshopokra, például az ázsiai kereskedőkre, ahol továbbra is elegendő lehet megadni a kártyaadatainkat a sikeres vásárláshoz. 

 

Mit kell tennem, hogy 2021. januárjától problémamentesen tudjak vásárolni? 

 

A fentiek alapján kiderül, hogy vásárlóként több olyan lépés is van, amelyet meg kell tennünk ahhoz, hogy problémamentesen fizethessünk a jövőben. Az alábbiakra érdemes sort keríteni:

 

  1. Ellenőrizzük, hogy azoknál a bankoknál, amelyeknek a kártyáit használjuk vásárlásra, az aktuális, használatban lévő mobilszámunkat adtuk-e meg. Ha nincs megadva ilyen telefonszám vagy nem a megfelelő szerepel az adatbázisba, jelezzük ezt a banknak és frissítsünk. 
  2. Mobilkészülékünkön használjuk a legfrissebb verziót a mobilbanki applikációinkból, hiszen több pénzinténzet is ezen keresztül kezeli a második azonosítást.
  3. Kerüljünk képbe a jelszavainkkal: a bankoknál a netbanki és mobilbanki, illetve a telebanki kódjainkra lehet szükség akár magához az azonosításhoz is. 
  4. Újabb jelszavakra is szükség lehet, ahogy az hamarosan kiderül. Vegyük fel a kapcsolatot a bankkal, ha nekünk is szükséges online vásárláshoz a változó SMS-kódon kívül egy állandó online vásárlási jelszó. 

 

De nézzük meg konkrétabban, hogy mik a lehetőségek és mi a teendő az egyes bankoknál azon felül, hogy a mobilszámunkat egyeztetjük és frissítjük az alkalmazásokat. Ezt a Bank360.hu szakértői gyűtjötték össze: 

 

 

 

Én már több hónapja így fizetek a neten. Hogy lehet ez? 

Az erős ügyfél-azonosítás bevezetésének csak a végső határideje 2021. január 1. Több pénzintézet már idén bevezette ügyfeleinél ezt a szolgáltatást, így lehetséges, hogy már biztonságosabban fizetünk. 

 

Nem sikerül kártyával vásárolnom. Mi lehet az ok?

 

Ennek több oka is lehet, amelyek a SCA-hoz köthetők: 

 

  • Nem fogunk tudni vásárolni, ha nem használjuk a mobilapplikációkat vagy nem regisztrálunk telefonszámot és a vásárláshoz szükséges online kódot, amelyeket fentebb részleteztünk.
  • Az új szabályozás nem csak a bankokra és a vásárlókra ró terhet, hanem a kereskedőkre és pénzügyi elfogadóikra is, hiszen felületüket alkalmassá kell tenni az erős ügyfél-azonosításra. Ha egy kártyaelfogadó webshop elmarad ezzel és a tranzakció felel meg az SCA-szabályoknak, a bankoknak vissza kell utasítaniuk a tranzakciót.
     

Természetesen megannyi más okból is meghiúsulhat a fizetésünk, például:

 

  • nincsenek meg a megfelelő technikai feltételek, például nem tudunk SMS-t fogadni vagy nincs internetelérésünk.
  • A fizetési rendszerrel is problémák lehetnek, és megeshet, hogy átmenetileg nem működik a bankkártyás fizetés. 
  • Nincs fedezet a kártyánkon a vásárláshoz.
  • Nem állítottunk be a megfelelően magas vásárlási limitet és a tranzakció meghaladná a mostanit

 

Ezek mind azt eredményezhetik, hogy a vásárlásunk nem fog végbemenni. 

 

Vannak kivételek január után is

 

Lesznek olyan helyzetek január 1. után is, amikor nem szükséges az erős ügyfél-azonosítás az online vásárlásoknál sem. Ilyen, ha

 

  • a tranzakció értéke alacsonyabb, mint 30 euró
  • az utolsó olyan tranzakciónk óta, amelyet erős ügyfél-azonosítással hajtottunk végre, az újabb tranzakciók értéke nem haladja meg a 100 eurót vagy
    • nem haladja meg az 5 műveletet. (Tehát minden ötödik fizetés után kelleni fog az erős ügyfél-azonosítás)
Promóció

Kapcsolódó címkék

Kapcsolódó cikkek

Egy évet csúszik a PSD2 erős ügyfél-hitelesítés bevezetése online vásárlásnál
2019-09-14

Egy évet csúszik a PSD2 erős ügyfél-hitelesítés bevezetése online vásárlásnál

2020. szeptember 14-ig kaptak haladékot a magyar pénzintézetek a PSD2 erős ügyfél-hitelesítés bevezetése online vásárlásoknál. 2019. viszont szeptember 14-től minden 5. érintés nélküli vásárlásnál meg kell adni a PIN kódunkat és csak kétfaktoros azonosítást követően tudunk belépni netbankunkba.

Elolvasom
Beindul a Vásárolj most, fizess később! Magyarországon is
2022-09-13

Beindul a Vásárolj most, fizess később! Magyarországon is

Magyarországon is elindul a külföldön már évek óta hódító a BNPL, azaz a Vásárolj most, fizess később! szolgáltatás a lakossági ügyfeleknek. Mire ez megjött hozzánk, már a bankok is hasonlókba kezdtek.  

Elolvasom

Legfrissebb hírek

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják el az európai piacot
2025-12-15

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják el az európai piacot

Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei villámgyorsan szereztek stabil részesedést. A vásárlók nyitottsága, a kereskedők átalakuló szerepe, az egyszerűbb gyártási és konfigurációs modell, valamint az árak olyan versenykörnyezetet hoztak létre együttesen, amelyben az erős szabályozói nyomásnak is kitett hagyományos márkáknak radikálisan alkalmazkodniuk kell.

Elolvasom
Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön
2025-12-15

Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön

Már az idei év első tízhavi eredményei alapján is biztosan kijelenthető, hogy 2025-ben a lakáshitelpiacon és a személyi kölcsönök piacán is éves rekord születik.

Elolvasom
Fontos határidők: eddig lehet befizetni a pénztárakba év végén
2025-12-15

Fontos határidők: eddig lehet befizetni a pénztárakba év végén

Az év vége mindig fontos időszak a pénztárak életében, a tagok ugyanis a decemberi befizetésekkel még ki tudják használni az évi akár 150 ezer forintos adó-visszatérítést. Az egészségpénztárak és az önkéntes nyugdíjpénztárak zöme ilyenkor valamilyen kedvezménnyel is készül, ahhoz azonban, hogy ezeket ki tudjuk használni, a határidőkre is figyelni kell. Fontos, hogy a befizetést ne hagyjuk az utolsó utáni pillanatra, különben elveszik a lehetőség.

Elolvasom