Tavasz

Vállalkozol? – Így éld túl a kritikus második évet

Vrazsovits Rita Vrazsovits Rita
Pénzügyi szakértő
Frissítve: 2019-02-21 Létrehozva: 2018-11-15
2369433
Kép
Nő a vállalkozási kedv, de hosszú távon nehéz fennmaradni

Gomba módra szaporodnak a hazai kis- és középvállalkozások. Bár a vállalkozó kedv igen magas, csupán háromnegyedük tudja meggyújtani az ötödik gyertyát a tortán, és alig a vállalkozások fele ünnepelheti meg a tízedik évfordulóját. A szakértő szerint a második a kritikus év, ahol eldől, szalmaláng lesz-e a reményteli indulásból.


Tavaly év végén kb. 1,7 millió hazai vállalkozást tartottak számon, és kifejezetten élénknek bizonyult a vállalkozási kedv az elmúlt évben, az azonban kétséges, hogy az újonnan alakuló szervezetekre milyen jövő vár. A Sberbank szakértője szerint három komoly akadállyal kell szembenézniük ezeknek a vállalkozásoknak működésük második évében, amelyek befolyásolhatják, hogy hosszú távon tudnak-e érvényesülni a piacon.
 

Az első kihívás maga a termék, szolgáltatás piacának alakulása. Sok vállalkozásnak törik bele a bicskája abba, hogy az ötletük kimerül, a vevők megunják a terméket, lecseng az érdeklődés a szolgáltatás iránt, így elvesztik a vásárlóközönségüket. Ez leggyakrabban akkor fordul elő, amikor valamilyen rövid távú trendet szeretnénk meglovagolni. Nem muszáj azonban egyből bezárni a boltot, ha ezzel a nehézséggel találkozunk: forrásigényes bár, de ha találunk egy új értékesítenivaló terméket vagy szolgáltatást, van még esély a kilábalásra.
 

A második eset, mikor az üzlet kezd komollyá válni, és már akár önmagában is képes lenne biztosítani a megélhetésünket. Sok vállalkozás ugyanis mellékesként, hobbiprojektként indul, és csak egy idő után válik fő pénzkereseti forrássá. Ez azonban a teljes munkaidőnk felhasználása mellett – ami igen nagy döntés, tekintve, hogy fel kell hozzá adni a korábbi biztos pénzkereseti lehetőséget – gyakran friss tőke bevonását is igényli.
 

A harmadik kihívás szintén a növekedéssel kapcsolatos, ezzel akkor találkozhatunk, ha a cégünk elér egy komolyabb mérföldkőhöz, és szintet kell lépnünk a siker érdekében. Ilyen, mikor az ismertté válással hirtelen megugrik kereslet, beindul az export, vagy akár a konkurencia felfigyel a tevékenységünkre és beszáll a piacra. A vállalkozásunk ekkor fejlesztési kényszerbe kerül a termék, a munkaerő és a működés tekintetében egyaránt. Ilyenkor újra kell tervezni, és alkalmazkodnunk kell az új helyzethez. Egy átlagos életgörbéjű cég esetében ezek a kihívások általában szoros egymásutánban jelentkeznek. A problémát az okozza, ha egy időben jönnek, általában a második év derekán – mondja a Sberbank mikrovállalati szegmensének vezetője. Takács Nikoletta tapasztalata alapján ez az a pillanat, amikor a vállalkozók felkeresik a bankokat és vállalkozói hitelt vesznek igénybe.
 

Sokuknak nincsenek nagy értékű gépeik, ingatlanuk, ezért tárgyi fedezet nélküli hitellehetőséget keresnek, pár százezertől néhány millió forintos nagyságrendig, pár éves futamidővel. A bankok hasonló kínálatában többnyire a kritériumok is azonosak, a Sberbanknál például az első lezárt pénzügyi évet követően lehet folyamodni egy legfeljebb tízmillió forintos vállalkozói kölcsönért – mondta el Takács Nikoletta.

Címkék
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum