Egy család számára a nagycsaládosok autóvásárlási kedvezménye rendkívüli módon megkönnyíti a vásárlást. Egy hétszemélyes autót 2,5 millió forinttal kevesebbért is haza tudnak vinni a szülők, ha három gyereket nevelnek. A támogatás nem jár, ha három gyerek van, de nem egy háztartásban - szivárványcsaládoknál ez előfordul -, ha a nagy gyerek már túl nagy - már nem jár utána a családi pótlék - vagy ha csak két gyerkőc született.
B-terv
Ebben az esetben szóba jöhet egy másik lehetőség is, amellyel spórolni lehet. Ehhez nem kell más, mint egy cég és egy céges autó. Ha az autót a családi vállalkozás nyílt végű lízing igénybe vételével szerzi meg, akkor a lízingdíj áfájának felét vissza tudja igényelni különösebb adminisztrációs feladat nélkül. Tavaly ugyanis életbe lépett az áfatörvény módosítása, amely szerint nem kell útnyilvántartást vezetni, helyette egyszerűen azt lehet feltételezni, hogy az autót fele-fele arányban használják céges és magán célra.
Ezzel a módszerrel nyilván kevesebbet lehet spórolni, mint a nagycsaládos kedvezménnyel, kérdés az, hogy mennyivel kevesebbet.
Céges kedvezmény
Vegyünk alapul egy autót, amely 8 millió forintba kerül. A nagycsaládos kedvezmény 2,5 millió forint, vagyis valójában az autó 5,5 millió forintba kerül. Azzal számolunk, hogy a család az autót hitelből vásárolja meg. A példa és a számítás további részében nem foglalkozunk a gépjármű beszerzésére felvett hitel és a lízing kamatával és költségeivel, erről korábban már ejtettünk szót.
A céges autóval ennek a 2,5 millió forintnak a közelébe sem lehet érni. Ennek több oka is van. Az elsődleges oka, hogy ahhoz, hogy az áfatartalom fele elérje a 2,5 millió forintot, eleve egy 23,5 millió forint értékű autót kellene alapul venni. A másik ok pedig az, hogy ahhoz, hogy az áfát csak a lízingdíjból lehet leírni, ami kevesebb, mint az autó vételára.
Kikötések
Fontos, hogy az áfa fele csak akkor úszható meg, ha valóban nyílt végű lízingről van szó - a kedvezmény ugyanis a bérleti díjra vonatkozik, ezt terjesztették ki a tartós bérletre, azaz a nyílt végű lízingre. Ez azt jelenti, hogy a lízingdíj mellé le kell tenni valamekkora önrészt és a lejáratkor meg kell maradnia valamekkora maradványértéknek is. A minimum önrész 20%, a maradványérték pedig jellemzően 15 százalék.
Ennek alapján a 8 millió forintos autót az alábbiak szerint lízingelheti a családi vállalkozás: önrész gyanánt 20 százalékot ki kell fizetnie, ez 1,6 millió forint. A maximális futamidő 84 hónap, ezt követően a maradványérték 1,2 millió forint lesz. Ha nem fizeti ki a cég ezt az összeget, a lízingcég visszaveszi az autót a tartósbérletnek megfelelően, ha kifizeti a cég, akkor pedig az autó tulajdonjoga is átszáll a lízingcégről a családi vállalkozásra.
A lízingdíj maga tehát 5,2 millió forintról szól, erre még kamatot is kell fizetni. A saját rész, valamint a finanszírozott összeg áfatartalma az, amelynek ötven százalékát le lehet írni. Ez 723 ezer forint. Ahhoz, hogy 2,5 millió forint legyen a megnyerhető áfa, ahhoz több mint 28 millió forintért kellene autót vásárolni.
A céges használat kötelező
Azt is fontos megjegyezni, hogy az adóhatóság bár engedi a magánhasználatot, és nem fogja ellenőrizni, hogy milyen arányban használja a cég munkára és milyen arányban magáncélra az autót, azt azonban megköveteli, hogy valamekkora arányban használja a cég is a járművet. Ez azt jelenti, hogy például egy online szolgáltatást nyújtó társaság nem biztos, hogy ki tud mutatni rendszeres céges használatot, míg ugyanez egy területi képviselő vagy költöztetőcég esetében magától értetődik.
Összességében tehát sokkal jobban megéri a nagycsaládos kedvezmény, az áfa részbeni leírhatósága a nyomába sem ér. A családi cégeknek ugyanakkor megéri végiggondolniuk ezt a lehetőséget - főleg azért, mert a legtöbb család nem nevel három gyereket -, mert több százezer forintot is spórolhatnak.