Egy új autó vásárlása az esetek többségében összetett folyamat. Elő kell teremteni a szükséges tőkét a vételár kifizetéséhez, s ennek szerves része az is, hogy eladjuk a régi autót. Ha készpénz szűkében vagyunk, az új autó ára úgy is összejöhet, hogy az egyik részét adja az eladott régi kocsi ára, a másik pedig hitel. De elképzelhető más formula is, saját erő hitellel, vagy használt autó eladása és saját erő.
Mindez ideális esetben néhány hét kellemetlenséget okoz, hiszen a régi autó már nem a miénk, az új pedig még nem érkezett meg. De mi a teendő akkor, ha ez az időszak az elfogadhatónál hosszabbra nyúlik? Egy autós fórumon tette fel a kérdést egy olvasó, hogy mit tehet akkor, ha az autója még mindig nem érkezett meg, miközben a szállítási határidő már réges rég lejárt. Válasz egyelőre nem érkezett.
A lényeg az apróbetűkben rejlik
De mit is lehet tenni ilyen helyzetben? Első körben mindenképpen el kell olvasni a szerződés apróbetűs részeit. Azt, hogy pontosan milyen szállítási idővel vállalta a cég az autó rendelkezésre bocsátását. Ha ez megvan, akkor mérlegelni kell a helyzetet.
Alapvetően ha a cég nem tudja a vállalt határidőn belül leszállítani az autót, a vevő elállhat az ügylettől. Kérdés, ez az-e, amit szeretnénk. Lehetőség van arra is, hogy kártérítési igénnyel éljünk a késedelmes szállítás miatt, ez azonban vélhetően a jelen helyzetben nem lesz egyszerű és rövid menet. Jelenleg ugyanis minden likviditási gonddal küzdő vállalkozás igyekszik az egyértelmű esetekben is inkább lassítani a visszatérítéseket, visszafizetéseket, könnyű belátni, hogy a vitás, illetve egyezkedést igénylő ügyek esetében ez a folyamat még lassabb lehet.
Kártérítési igények
Hogy milyen kártérítési igényünk lehet, az attól függ, milyen igazolható anyagi kárunk keletkezett a késedelmes szállítás miatt. Tipikusan ilyen lehet, ha autó híján kénytelenek voltunk bérautót használni, de szóba jöhet akár az is, ha egy utazást kellett lemondani az autó meg nem érkezte miatt. Utóbbi jelen körülmények között bizonyosan nem állja meg a helyét. Fontos, hogy ezeket a károkat mind forintosítani kell, vagyis igazolnunk kell a kár típusát, mértékét és azt is, hogy mindez az autó hiánya miatt alakult ki. Nem igazolható kár a kényelmetlenség vagy a bosszankodás.
Ezt követően természetesen el kell kezdeni alkudozni arról, hogy az összeget megtéríti az eladó vagy sem, illetve ha igen, akkor milyen ütemezéssel. Bár az ügylettől el lehet állni, azaz vissza lehet kérni a befizetett előleget - ha volt ilyen kötelezettség -, de ebben az esetben is érdemes mérlegelni a lehetőségeket. Ha elállunk a vásárlástól, az előleget valamikor visszakapjuk, de ez valószínűleg nem következik be azonnal. Ennél is fontosabb azonban, hogy mi az elállás valódi célja.
Elállás
Inkább nem kell az autó, mert elveszítettük a munkánkat? És az autó árát most az életvitel fenntartására kell fordítani? Ez esetben nincs sok értelme késlekedni, még jól is járunk, hogy nem tudta a gyár tartani a határidőt. Esetleg abban bízunk, hogy máshol azonnal megkaphatunk egy másik autót? Ennek jobb alaposan utána nézni, hiszen senki sem garantálja, hogy más gyártó, más értékesítő tudja garantálni a szállítást.
Ha hitelből vettük az autót, a törlesztőt lehet, hogy már fizetni kell, miközben a kocsi még sehol nincs. Ez akkor fordulhat elő, ha adott összegű szabad felhasználású hitelt veszünk fel, amelyet autóvásárlásra költenénk. Az előleget befizettük, várjuk az autót, de nem történik semmi. Ez bosszantó, hiszen a semmire törlesztjük egyelőre a hitelt. Hosszabb távon ugyanakkor ennek nincs jelentősége, mert autónk is lesz egyszer, és a hitelt is vissza kell fizetni. Kapóra jöhet ugyanakkor ez esetben a törlesztési moratórium, hiszen az év végéig nem kell semmilyen hitelt törleszteni.
A felfüggesztésben a szabad felhasználású hitel vagy az autóhitel ugyanúgy benne van, mint a lakáshitel vagy akármilyen személyi kölcsön. Érdemes azonban kiszámolni, megéri-e ez, vagy nem járunk-e jobban azzal, ha kérjük inkább a hitel további törlesztését.
Mérlegeljünk
Mielőtt bármit is tennénk, mérlegeljük, milyen lépéseket célszerű tennünk. Mérlegeljük, kell-e az autó, vagy inkább visszamondjuk a megrendelést, mérlegeljük, keletkezett-e kárunk a csúszás miatt, és mérlegeljük, mennyi időt és energiát tudunk szánni arra, hogy kikényszerítsük a kártérítés megfizetését.