A kötelező biztosítást a legtöbb autós már online köti, és az adminisztrációs ügyekkel nem is kell törődni. De mi a helyzet akkor, ha külföldre mennénk? A kötelező biztosítások az unió területén is érvényesek, vagyis elvileg semmi teendője nincs az autósnak, ha bepattan a kocsiba, és meg sem áll akár Portugália csücskéig.
Ilyen egyszerű az egész?
Igen is és nem is. Az igaz, hogy a biztosítás bárhol az unióban érvényes, vagyis egy közúti balesetben az autósok biztosítói rendezik le az ügyeket. Azt is tudni kell azonban, hogy nincs egységes uniós adatbázis. Vagyis míg Magyarországon azonnal kiderül, ha egy autós kötelező nélkül furikázik – és okoz balesetet –, addig külföldön nem lehet lekérdezni az adatokat. Mert nincs honnan.
Ezt a hiányt pótolja az úgynevezett zöldkártya. Már a két világháború között megfogalmazódott az igény arra, hogy az autósok az általuk okozott kárt valamilyen módon egy biztosítás révén meg tudják téríteni, ez lett a kötelező biztosítás. Az ötvenes években jött létre a zöldkártya rendszer, amikor is indulásként nyolc állam megállapodott abban, hogy a kötelező biztosításokat kölcsönösen elismerik, és annak meglétét egy egységes dokumentummal tudják igazolni az autósok. Magyarország a hatvanas években csatlakozott az egyezményhez, a nemzeti zöldkártya iroda feladatait pedig a Mabisz látja el.
A rendszám is elég lehet
A zöldkártya tehát a kötelező biztosítás meglétét igazoló dokumentum, amelyet az a biztosító állít ki, amelyiknél a kötelező biztosítást megkötötte az autós. A rendszer természetesen az évtizedek alatt finomodott és egyszerűsödött – erre a megnövekedett autóforgalom miatt is szükség volt. Ma az autók rendszáma alapján is egyértelműsíthető – egészen pontosan vélelmezhető –, hogy van kötelező biztosítás az autón.
A H országjellel ellátott, illetve az unió által kiadott rendszámok a legtöbb európai országban elegendők, nem kell külön zöldkártya. Ám mivel ezzel is vissza lehet élni – bevont rendszámmal utazik valaki – ezért nem nyújt száz százalékos biztonságot a rendszám megléte sem. Ezért akkor is ajánlatos kikérni a zöldkártyát, ha az nem is lenne kötelező. Sok helyet nem foglal, a forgalmi mellett biztosan elfér ez a dokumentum is.
Kérni kell
Mivel a zöldkártya kifejezetten a nemzetközi utak során kell, ezért nem állítja ki azt a biztosító automatikusan. Ha az autós külföldre menne kocsival, akkor kérnie kell a zöldkártyát. Az elkészítés és kiadás ingyenes, de fontos, hogy nem automatikus. Az unió, pontosabban az EGT államok többségében nem kell, mert a rendszám is elegendő, az EGT országokon kívül azonban szinte mindenhol kell a zöldkártya. Bizonyos országokban pedig még ezt sem fogadják el, ott a határon kell speciális biztosítást kötni.
Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy ne gurulhatnánk nyugodtan át a Mária Valéria-hídon vagy ne kerülhetnénk körbe autóval a Fertő-tavat. Az EU államaiban többnyire gond nélkül el lehet intézni a kárrendezési ügyeket. A biztosítók ugyanis napi szinten intéznek hasonló ügyeket, nem jelent kiemelt kockázatot, ha az adott ügyletben az egyik fél németországi, a másik pedig magyarországi ügyfél. A biztosítók felveszik egymással a kapcsolatot, és gond nélkül intézkednek – hiszen voltaképpen teljesen mindegy, milyen címre megy a levél.
Ajánlatos kiváltani
Más a helyzet azoknál az államoknál, ahol nem túlságosan gyakoriak az ilyen ügyek, esetek – vagy egyszerűen szigorúbbak a szabályok. Könnyű belátni, hogy Ausztriába, Németországba vagy Szlovákiába sokkal többen mennek autóval Magyarországról – és koccannak, ütköznek, okoznak vagy szenvednek el balesetet –, mint Írországba vagy valamelyik görög szigetre. Éppen ezért néhány államban gondot okozhat, ha egy közúti baleset után igazolni kell, hogy van kötelező biztosítás az autón. És ilyen esetekben, ha az autós nem tudja hitelt érdemlően bizonyítani, hogy van biztosítása, akkor bajba is kerülhet – akár egy közúti ellenőrzés során is.
Közeleg a biztosítási forduló és szeretnél olcsóbban kötelező biztosítást kötni? Indítsd el a kalkulációt a Bank360 oldalán keresztül és kösd meg a szerződést online, akár otthonról!
Ahol kötelező bemutatni
Leegyszerűsítve tehát a zöldkártyát egyáltalán nem biztos, hogy elkérik külföldön, de ha igen, nagy bajban van az autós, ha nem tudja azt bemutatni. Ez azt jelenti, hogy érdemes utána nézni, mely országokban ajánlott és mely országokban kell zöldkártyával rendelkezni. A friss lista a Mabisz oldalán is megtalálható.
A Zöldkártya Egyezményt az alábbi országok írták alá az EGT tagállamok mellett:
- Albánia,
- Andorra,
- Azerbajdzsán,
- Fehéroroszország,
- Bosznia-Hercegovina,
- Észak-Macedón Köztársaság,
- Irán,
- Izrael,
- Marokkó,
- Moldova,
- Montenegró,
- Oroszország,
- Svájc,
- Szerbia (kivéve Koszovó területe, amely ENSZ felügyelet alatt áll),
- Tunézia,
- Törökország,
- Ukrajna.
Ezek közül az alábbi országokba utazva kötelező a zöldkártya:
- Azerbajdzsán,
- Fehéroroszország,
- Irán,
- Izrael,
- Marokkó,
- Moldávia,
- Montenegró,
- Oroszország,
- Törökország,
- Tunézia,
- Ukrajna,
- Koszovó.
Ajánlott kikérni a zöldkártyát az alábbi országokba utazva:
- Albánia,
- Bosznia-Hercegovina,
- Bulgária,
- Görögország,
- Írország,
- Macedónia,
- Málta,
- Nagy-Britannia,
- Észak-Írország,
- Csatorna-szigetek,
- Gibraltár és Man Szigete,
- Olaszország,
- Vatikán és San Marino,
- Románia,
- Szerbia.
Koszovóba utazva nem elegendő a zöldkártya, ott határbiztosítást kell kötni.
Online is lehet kérni
A legtöbb biztosítónál online is lehet igényelni a gépjármű zöldkártyáját. Ez azt jelenti, hogy csak be kell írni az adatokat, és a biztosító postán megküldi a dokumentumot. Az Aegon figyelmezteti az ügyfeleit, hogy a postai kiküldés időigényes, ezért érdemes az utazás előtt legalább nyolc nappal kikérni a zöldkártyát. Ezzel szemben a Waberer’s már másnap postára adja a dokumentumot, ám a kézbesítést is beleszámolva ez is több napot vesz igénybe.
Az Union, a Genertel és a K&H ügyfelei jobban teszik, ha idejekorán elkezdik a procedúrát, ezek a társaságok ugyanis nem sok extra tájékoztatást adnak arról, hogy mennyi idő alatt, illetve milyen módon kapják meg az ügyfelek a zöldkártyájukat. Márpedig nagyon kellemetlen ezen elcsúszni. A Gorupama egészen részletes tájékoztatást nyújt, többek között arról is, hogy nem postázza ki a zöldkártyát, azt csak email-ben küldi el. Ezt utána az ügyfélnek kell kinyomtatnia.
Zöld színűnek kell lennie
Fontos, hogy az elektronikusan bemutatott kártyát nem fogadják el a hatóságok, azt ki kell nyomtatni. A papírfétis még rejtélyesebb eleme az, hogy a zöldkártyát csak zöld színű papírra lehet kinyomtatni. Az már nem igazán számít, hogy milyen árnyalat, csak zöld legyen – és természetesen látszódjanak rajta a fekete betűk.
Ma már egyetlen nagyobb biztosító sem engedheti meg magának, hogy csak személyesen tudjon az ügyfél zöldkártyát kikérni. A nagyok mellett a KÖBE, a Postabiztosító és a Signal ügyfelei is kikérhetik a zöldkártyát a biztosító felületén keresztül, amelyet aztán postán küldenek meg. A zöldkártya érvényessége a kötelező biztosítás lejártához igazodik. A fedezettségi időszak után még 30 napig érvényes. Vagyis ha sokat utazunk külföldre saját autóval, érdemes a kötelező megkötését követően automatikusan megkérni a zöldkártyát is.