Utasbiztosítást kötni nem nagy feladat, és egy komplett nyaralás költségvetéséhez mérve igazán nem nagy kiadás. Már napi pár száz forintért is köthetünk biztosítást, de ha igazán körültekintőek akarunk lenni, ennél azért többe fog kerülni egy átfogó, mindenre kiterjedő biztosítás.
Mi mindenre lehet kiterjeszteni?
Az utasbiztosítások nagyjából ugyanazt tudják: fizetik a sürgősségi ellátást és életmentő beavatkozásokat, ellátnak az előre nem látható esetekben, de akár a fogtömést is fizetheti a biztosító. Az egészségügyi ellátás mellett a biztosítás kiterjedhet a vagyontárgyainkra is. Az autó - bizonyos esetekben még bérautó is - mellett a kamera, a laptop vagy akár a síszemüveg is bevonható a biztosításba.
Ha a poggyászainkat is biztosítani szeretnénk, mindenképpen nézzük át a biztosítási ajánlatot, illetve olyan biztosítót keressünk, aki fizet az ezzel kapcsolatos káreseményekre is. A legtöbb ajánlat nem foglalkozik részletesen a csomagok kezelésével és biztosításával, ezért azt nem is lehet pluszban belerakni az utasbiztosításba.
Először is érdemes tudni, hogy mi mit is jelent a biztosítási szabályzatban. A poggyász például nem magát a bőröndöt jelenti, hanem a csomag tartalmát. Vagyis ezt úgy kell értelmezni, hogy ha az egész cókmók eltűnik, akkor a biztosító legfeljebb adott összeget fizet. A bőrönd maga külön tételként szerepel, már ha szerepel egyáltalán. Ez azért fontos, mert ha a reptéren feladott kemény bőröndünket összetörik a csomagrakodó munkások, a biztosító nem biztos, hogy fog poggyászkár címén fizetni. Csak akkor, ha a biztosítás kiterjed a bőröndre magára is, nemcsak annak a tartalmára.
Fix értékhatár
Nem árt végignézni, milyen értékhatárig fizet a biztosító a műszaki cikkek és egyéb értékek sérülése esetén. A biztosítók többféle értékhatárt is alkalmaznak. Egyrészt vállalnak adott limitet a megjelölt műszaki cikkekre egyenként, ez lehet 50 ezer de akár 200 ezer forint is, vagyis teljesen mindegy, hogy az összetört laptop értéke félmillió forint, abból csak ennyit térít a biztosító.
Emellett meghatároznak az összes poggyászkárra is egy limitet
Jellemzően műszaki cikkenként 150-200 ezer forint a limit, vagyis maximum ennyit kapunk vissza, ha összetörik a laptop, a kamera vagy a mobil. A telefon biztosítása ugyanakkor több biztosítónál nincs is benne a csomagban, így ezt mindenképp célszerű leellenőrizni. Fontos az is, hogy ha az egész poggyász megsemmisül, vagyis minden kütyü tönkremegy, akkor is csak a poggyászlimitig fizet a biztosító - ez általában 400-500 ezer forint körül alakul.
Az ilyen kiterjesztett biztosítások arányaiban jelentősen megemelhetik a biztosításunk árát. Egyhetes olaszországi nyaralást alapul véve két főre mezítlábas biztosítás már 5000 forint alatt, illetve 5000 forint körüli összegért is köthető, külön poggyászbiztosítással felvértezve azonban már 8-10 ezer forintot kell kifizetni legalább.
Mi számít műszaki cikknek?
Az egyes biztosítók ráadásul eltérően definiálják a műszaki cikkeket is. Abban nincs nagy különbség, hogy ebbe a körbe tartozik a laptop, a telefon, a kamera és a fényképezőgép. Néhányan ide veszik a GPS-t, mások nem - a KÖBE és az Aegon például igen. Ennek ma már sok jelentősége nincs, hiszen az okostelefonok már ellátják az alap navigációs funkciókat is.
Vannak különbségek
A jelentős különbség abban van, hogy mi után hajlandó fizetni a biztosító. A Waberer például csak az egyévesnél újabb műszaki cikkek sérülése után fizet, de ez a megszorítás nem jellemző.
Az már sokkal inkább, hogy eleve csak a kézipoggyászban szállított kütyükre érvényes a biztosítás, a Groupama ezt külön ki is emeli. Eleve nem tanácsos műszaki cikket feladott csomagban tartani, de ha a biztosító kiköti, hogy erre nem is érvényes a biztosítás, akkor kétszeresen is pórul járunk, ha valami baja lesz a laptopnak. Egyrészt kell egy újat venni, vagy javíttatni kell vinni az elromlottat, másrészt a biztosító nem is állja a kárt.
Az Uniqa rugalmasabban kezeli a feladott, illetve kézi poggyászban elhelyezett kütyüket, ám abban elég szigorú, hogy csak akkor fizet, ha lopáskár keletkezik. Vagyis hiába törik össze, ha nem lopja el senki, nem sokat ér a kiegészítő poggyászbiztosításunk.
Az Union, az Aegon és az Allianz esetében nincsenek ilyen megkötések, fizetnek feladott és kézipoggyász esetében és lopás, megsemmisülés, törés esetén egyaránt. A különbségek abban nyilvánulnak meg, hogy egyenként, illetve összeadva mekkora a maximális kárösszeg, amit térítenek. Egy-egy biztosító itt külön tarifát is ajánl, az Unionnál például a legolcsóbb, 5 460 forintos díjhoz 50 ezer forintos limit tartozik cikkenként, a 10 920 forintoshoz viszont már 150 ezer kütyünként.
Fontos, hogy ha ellopják a műszaki cikkeinket, rendőrségi feljelentést is kell tenni, másképp nem fogadja el a biztosító a lopáskárt.
A hangszer munkaeszköz
Külön kategóriát képez a hangszer. Általában ugyanolyan értékre lehet biztosítani, mint a kütyüket - jellemzően 150-200 ezer forint a maximális kárösszeg. A legtöbb biztosító ugyanakkor hozzáteszi, hogy csak akkor érvényesek ezek a paraméterek, ha a hangszer nem munkaeszköz. Tehát ha a zenekar külföldi koncerten lép fel és repülővel utaznak, nem lesz jó a sima poggyászbiztosítás a hangszerekre. Érdemes ebben az esetben egyeztetni a biztosítóval, hogy a munkaeszközöket milyen értékre lehet biztosítani.
Ha megsérült a bőrönd
Ha a reptéren sérül meg a csomag, mindenképpen jegyzőkönyvet kell felvetetni. Ebben az esetben ugyanis akár az is előfordulhat, hogy a légitársaság kifizeti a kárt, így a biztosítónak már nincs is feladata. A biztosító azonban csak abban az esetben fizet, ha a légitársaság igazolta, hogy nem téríti meg a kárt.
Ha eltűnt a bőrönd
Szintén van teendő akkor, ha a bőrönd egyszerűen eltűnik. Ha ellopták - és bizonyítható, hogy az indulási reptéren feladtuk a bőröndöt, ám a célállomáson már nem kaptuk meg -, ugyancsak jegyzőkönyvet kell felvenni. Ebben az esetben két lehetőségünk is lehet. Amellett, hogy a biztosító kifizeti a poggyászkárt, a helyszíni kényszerű vásárlás költségét is megtérítheti.
Nagyon fontos, hogy ebben az esetben nézzünk utána, mit fizet ki a biztosító és mit nem. Jellemzően a feltétlenül szükséges és indokolt költéseket tudjuk elszámolni, tipikusan ilyen a fehérnemű vagy a tisztálkodószer, de a szőrmebunda és a körömcipő valószínűleg nem fog átmenni a rostán.
Ha nem jön meg a bőrönd
Ha repülővel utazunk, a csomagot a rongálás és a lopás mellett még egy dolog veszélyeztetheti. Ez pedig az, hogy nem jön velünk. Vagy azért, mert valamilyen fatális hiba miatt más szalagra került, így más városba repült, vagy azért, mert egyszerűen nem pakolták fel a gépre. Ez leginkább a fapados járatokkal fordulhat elő, amikor sokkal több a csomag, mint amennyit jellemzően az utasok vinni szoktak, így az nem fér fel a gépre.
Hogy ennek mi az oka, az esetenként eltérő, nincs túl sok értelme feszegetni, egyszerűen nem tudják felpakolni, illetve elszállítani a bőröndöket. Jó eséllyel a következő járattal érkezik a bőrönd, ami mondjuk egy londoni út esetében pár órás csúszást jelent, egy nyaralójárat esetében azonban több napot.
Ebben az esetben az utasnak mindent újra meg kell vennie, amire feltétlenül szüksége lesz, amíg meg nem érkezik a csomagja. A poggyászbiztosítás erre is kiterjedhet. A biztosító téríti a szükséges vásárlások értékét, illetve egyszeri kártérítést is fizet a kellemetlenségért. Ez ugyanakkor nem egetverő összeg. A biztosítók jellemzően a poggyász késése alapján árazzák be az összeget, ami néhány tízezer forintra rúg.
Fapados és luxus
Ha különösen drága kütyüket viszünk magunkkal, és mindenképp a legnagyobb kárösszegig szeretnénk biztosítani az eszközeinket, akkor az Európai Utazási Biztosító lesz a legjobb, mert akár 400 ezer forint is lehet a megtéríthető kár. Ezért ugyanakkor egy hét olaszországi pihenést alapul véve (két főre) 17 500 forintot kell fizetnünk. Az átlagosnál magasabb szintig, 300 ezer forintig fizet a Waberer, de csak 8 260 forintot kell érte fizetni. A legtöbb ajánlat 8-11 ezer forint biztosítási díjért cserébe 100-150 ezer forint limitig fizet műszaki cikkenként - a teljes összeg ugyanakkor általában nem sokkal több ennél, vagyis ha mind a hat darab kütyünk összetörik, nem lehet beszedni a biztosítótól hatszor 150 ezer forintot.
A legkevesebbet a Posta és az Uniqa fizet, a műszaki cikkek után - az Uniqának van prémium csomagja, amelyben 150 ezer forint a limit, de az alapcsomagban csak 50 ezer forint a limit, a Posta pedig még a legdrágább verzióban is csak 40 ezer forintig térít. A K&H nem foglalkozik műszaki cikkek extra biztosításával.
Egyáltalán nem biztos, hogy a legdrágább lesz a legjobb biztosítás. Mivel egy utasbiztosítás több elemből áll, az egyes biztosítók vagy az egyik vagy a másik elemet részesítik előnyben. Vagyis az egyik a műszaki cikkek biztosítására ad magasabb limitet, a másik pedig a sportbalesetekre fizet többet. Éppen ezért érdemes jól átnézni, mi is az, amire nekünk szükségünk van, és eszerint választani az ajánlatok közül. Ez persze nem könnyű feladat, de nagy segítséget nyújthat, ha egy jó utasbiztosítás kalkulátort hívunk segítségül.