Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Hír

Szinte teljesen bezsebeli a kormány a Mol olcsó orosz olajból keletkező nyereségét

2022-12-07|Frissítve: 2022-12-08

Az eddigi 40 százalék helyett 95 százalékban elvonja az állam azt a pénzt, amit a Mol az olcsóbb orosz olajon nyer. Ettől jóval több folyhat be extraprofitadóból, de az üzemanyag is drágulhat.

 

Kiderült, hogyan von el még többet extraprofitadóként a Mol nyereségéből a hatósági ár eltörlése után. A szerda este megjelent kormányrendelet szerint az eddigi 40 százalék után 95 százalékra növeli azt az adót, amit a kőolaj világpiaci ára és az orosz importból származó olcsóbb nyersanyag közötti különbség alapján kell fizetnie.

 

A Mol túlnyomó részt orosz kőolajat dolgoz fel a finomítóiban, és ennek lényegesen alacsonyabb az ára, mint a többi kőolajfajtának, például a jelenleg 77 dollárba kerülő Brentnek. A különbség hordónkét több mint 20 dollárra tehető. A cégnek tehát már önmagában ezen is nagy nyeresége keletkezik, hiszen az ebből készült feldolgozott termékeket, köztük a benzint és a gázolajat már piaci áron tudja eladni.

 

25 százalékról indult az, ami most 95 százalék lett

Ennek a nyereségnek egy részét vonta el a kormány az extraprofitadók egyikeként. A május végi döntésével a két olajár közötti különbségből keletkező nyereségének 25 százalékát kellett befizetnie a Molnak. Ebből a költségvetés 2022-ben és 2023-ban több százmilliárd forint körüli bevételt várt. 

 

Az adó mértékét aztán a benzinárstop július végi szigorításakor 40 százalékra növelte. Ez emelkedett most tovább 95 százalékra, ami azt jelenti, hogy a költségvetés csaknem teljesen bezsebeli az árkülönbözeten keletkező nyereséget.

 

Visszavárjuk az üzemanyagimportot

Ez a költségvetés helyzetének biztosan jót tesz, azonban az üzemanyagok árát tovább emelheti. A Mol ugyan automatikusan nem tudja beépíteni ezt a nyereségvesztést az áraiba, hiszen a finomítók is versenyeznek egymással, de azért a cég a hazai piacon domináns ellátási pozícióban van még akkor is, ha visszatérnek a külföldi üzemanyagszállítók. Ráadásul a térségben a Molnak további érdekeltségei és finomítói vannak Szlovákiában és Horvátországban, és ezek beszerzéseire nem vonatkozik a magyar extraprofitadó.

 

A hatósági ár eltörlése után a normál helyzetben a magyarországi ellátás jelentős részét kitevő import visszaépülése hosszabb folyamat lehet, hiszen ezek a szállítók időközben már máshová adták, adják el az üzemanyagukat, és az újbóli szállításokhoz arra is szükség lehet, hogy felárat fizessenek a magyar megrendelők. A kőolajárak ugyan a tavaly novemberi szintre csökkentek, azonban az ebből készült üzemanyagok ára korántsem mérséklődött ennyivel, hiszen a nagy kereslet magasan tudja tartani a finomítói késztermékárakat.

 

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Az extraprofitadót is megemelte a kormány a benzinárstop szigorításával együtt
2022-07-30

Az extraprofitadót is megemelte a kormány a benzinárstop szigorításával együtt

A 480 forintos hatósági üzemanyagáron való tankolás szigorításával egy füst alatt megemelte az extraprofitadót is a kormány. A Molnap még többet kell befizetni a világpiacinál olcsóbb orosz kőolajon szerzett nyereségéből.

Elolvasom
Megjöttek az extraprofitadók: minimum 3900 forint a repülőjegyadó, dupla cégautóadó, fizet a Revolut
2022-06-05

Megjöttek az extraprofitadók: minimum 3900 forint a repülőjegyadó, dupla cégautóadó, fizet a Revolut

Megjelent az extraprofitadókról szóló rendelet. A repülések után 3900-9750 forintot kell fizetni, az értékpapírügyletekre 0,3 százalék lesz a tranzakciós illeték, és a Revolut is fizet. A cégautóadó duplázódik.

Elolvasom
Jön a repülőjegyadó, nő a tranzakciós illeték, nem lesz olcsó benzin a külföldieknek
2022-05-26

Jön a repülőjegyadó, nő a tranzakciós illeték, nem lesz olcsó benzin a külföldieknek

Évi 800 milliárd extra adót akar beszedni a kormány. Jön a 10-15 eurós repülőjegyadó, nő és kibővül a tranzakciós illeték, a külföldiek pedig nem tankolhatnak majd olcsó üzemanyagot.

Elolvasom