Az eddigi 40 százalék helyett 95 százalékban elvonja az állam azt a pénzt, amit a Mol az olcsóbb orosz olajon nyer. Ettől jóval több folyhat be extraprofitadóból, de az üzemanyag is drágulhat.
Kiderült, hogyan von el még többet extraprofitadóként a Mol nyereségéből a hatósági ár eltörlése után. A szerda este megjelent kormányrendelet szerint az eddigi 40 százalék után 95 százalékra növeli azt az adót, amit a kőolaj világpiaci ára és az orosz importból származó olcsóbb nyersanyag közötti különbség alapján kell fizetnie.
A Mol túlnyomó részt orosz kőolajat dolgoz fel a finomítóiban, és ennek lényegesen alacsonyabb az ára, mint a többi kőolajfajtának, például a jelenleg 77 dollárba kerülő Brentnek. A különbség hordónkét több mint 20 dollárra tehető. A cégnek tehát már önmagában ezen is nagy nyeresége keletkezik, hiszen az ebből készült feldolgozott termékeket, köztük a benzint és a gázolajat már piaci áron tudja eladni.
25 százalékról indult az, ami most 95 százalék lett
Ennek a nyereségnek egy részét vonta el a kormány az extraprofitadók egyikeként. A május végi döntésével a két olajár közötti különbségből keletkező nyereségének 25 százalékát kellett befizetnie a Molnak. Ebből a költségvetés 2022-ben és 2023-ban több százmilliárd forint körüli bevételt várt.
Az adó mértékét aztán a benzinárstop július végi szigorításakor 40 százalékra növelte. Ez emelkedett most tovább 95 százalékra, ami azt jelenti, hogy a költségvetés csaknem teljesen bezsebeli az árkülönbözeten keletkező nyereséget.
Visszavárjuk az üzemanyagimportot
Ez a költségvetés helyzetének biztosan jót tesz, azonban az üzemanyagok árát tovább emelheti. A Mol ugyan automatikusan nem tudja beépíteni ezt a nyereségvesztést az áraiba, hiszen a finomítók is versenyeznek egymással, de azért a cég a hazai piacon domináns ellátási pozícióban van még akkor is, ha visszatérnek a külföldi üzemanyagszállítók. Ráadásul a térségben a Molnak további érdekeltségei és finomítói vannak Szlovákiában és Horvátországban, és ezek beszerzéseire nem vonatkozik a magyar extraprofitadó.
A hatósági ár eltörlése után a normál helyzetben a magyarországi ellátás jelentős részét kitevő import visszaépülése hosszabb folyamat lehet, hiszen ezek a szállítók időközben már máshová adták, adják el az üzemanyagukat, és az újbóli szállításokhoz arra is szükség lehet, hogy felárat fizessenek a magyar megrendelők. A kőolajárak ugyan a tavaly novemberi szintre csökkentek, azonban az ebből készült üzemanyagok ára korántsem mérséklődött ennyivel, hiszen a nagy kereslet magasan tudja tartani a finomítói késztermékárakat.