Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Hír

Átvertek az interneten? Ezt csináld azonnal!

2024-05-29|Frissítve: 2024-05-29

A legfontosabb megelőzni, hogy internetes csalás áldozatává váljunk, de ha mégis átvertek, akkor azonnal cselekedjünk, mert csak így van esélyünk arra, hogy csökkentsük a kárunkat vagy akár vissza is szerezzük a pénzt, és segítsük az ügy felderítését.

 

Életkortól, nemtől, iskolai végzettségtől, anyagi helyzettől függetlenül bárki online csalás áldozatává válhat. A tapasztalatok azt mutatják, hogy bár vannak, akik esetében nagyobb a veszélye, hogy online csalás áldozatává válnak, de semmiképpen nem lehet egyértelműen meghatározni olyan ismérveket, amelyekkel leírhatóak lennének a leggyakrabban áldozatul esők. Tehát például a magas életkor, az internethasználatban digitális megoldások használatában való járatlanság sem ilyen.

 

A Magyar Bankszövetség a KiberPajzs Program keretében ajánlást készített, az Igazságügyi Minisztérium Áldozatsegítő Központja, a Magyar Nemzeti Bank és az Országos Rendőr-főkapitányság bevonásával annak érdekében, hogy csökkenteni lehessen az internetes visszaélések által okozott kárt. Az ajánlás célja, hogy segítse a banki ügyfélszolgálatok szakszerű és hatékony kommunikációját az online térben elkövetett pénzügyi visszaélések áldozataival kapcsolatban. Az anyag összefoglalja a banki ügyfelek által észlelt online pénzügyi visszaélések bejelentésének folyamatát, valamint az ügyfélszolgálati kommunikáció javasolt alapelveit a banki munkatársak számára.

 

Az elkészült szakmai anyag egyrészt azt szolgálja, hogy a banki ügyfélszolgálat empatikusan, együttérző ügyfélkommunikációval forduljon az online pénzügyi visszaélések áldozatai felé. Másrészt az áldozatok által elmondott események pontos rögzítését, melyeket a banknak szükséges kivizsgálnia, majd a szükséges intézkedéseket megtennie a további károk megelőzésére. Az ajánlás teljes tartalma nem nyilvános, mert a szakmai részek segítenék a csalókat az ügyfélkezelési folyamatok feltérképezésében, így akár még meggyőzőbben adhatnák ki magukat „banki szakértőknek”. Vannak ugyanakkor olyan tanácsok, amelyeket az ügyfeleknek is fejben kell tartaniuk annak érdekében, hogy megelőzhessék a csalás, vagy - ha az már megtörtént - minimalizálhassák a csalással okozott kárukat.

 

Azonnal jelentsük a banknak!

Visszaélés észlelése esetén lényeges, hogy az ügyfél haladéktalanul jelezze ezt a bankjának. Nagyon fontos, hogy a csalás vagy annak veszélye esetén ne késlekedjünk, mert minél később értesítjük a bankot, annál kisebb az esélye annak, hogy a kárunk megakadályozható vagy csökkenthető.

 

Tegyünk rögtön feljelentést!

A bejelentés leggyakoribb formája a telefonos ügyfélszolgálat felhívása, ritkábban személyesen keresik fel az ügyfelek a bankfiókot. A banki kapcsolatfelvételt követően fontos, hogy a feljelentés is minél hamarabb megtörténjen a rendőrségen. A csalás felderítésének, a kár megakadályozásának, csökkentésének, illetve az elcsalt összeg részleges vagy teljes visszaszerzésének esélyét is növelhetjük azzal, ha haladéktalanul megtesszük a rendőrséi feljelentést. A rendőrség hatóságként ugyanis olyan intézkedéseket is megtehet az ügyben, amire egy banknak nincs joga.

 

Dávidné Dr. Hidvégi Julianna klinikai szakpszichológus szerint fontos megelőzni, hogy a banki tanácsadót felkészületlenül érjék az online csalás áldozatai által produkált érzelmi reakciók, és lehetőség szerint el kell kerülni, hogy az ügyfél benne maradjon az áldozati szerepben. A megtörtént online csalást nem lehet meg nem történté tenni.

 

Megfordult a trend, csökkent a csalások száma

Bár az elmúlt években meredeken nőtt az internetes pénzügyi csalások száma és a velük okozott kár értéke is, 2024-ebben eddig kedvező fordulatot hozott, ugyanis 2023 első negyedévéhez képest 2024 első negyedévében 23 százalékkal csökkent az online elkövetett csalások száma.

 

A rendőrség 2023 eleje óta 688 főt fogott el és hallgatott ki gyanúsítottként, valamint több mint 350 személyt azonosított be gyanúsítható elkövetőként. Közülük 48-an irányító szerepben voltak, 456 strómant találtak, 93-an pedig szervezői pozícióban álltak a bűnszervezeti hierarchia különböző fokain. A tavalyi év kezdetétől 105 letartóztatást és 9 bűnügyi felügyeletet rendelt el a bíróság. Jelenleg 56 személy áll letartóztatás hatálya alatt. Az elkövetők közel 17 ezer ember sérelmére több mint 30 milliárd forint kárt okoztak.

 

A nyomozók kiemelt figyelmet fordítanak a telefonhívásokat indító csaló call centerek felderítésére, amelynek egyik módja a hívásokat lehetővé tévő informatikai rendszer azonosítása. 2024 márciusában borult is az első kamu call center. Az ügyben öt helyszínen tartott kutatást a rendőrség és három ember kezén kattant a bilincs. Ellenük információs rendszer felhasználásával nagyobb kárt okozó, üzletszerűen elkövetett csalás miatt indult eljárás még jelenleg is folyamatban van.

 

Már az áldozatoknak is van banki call center

Az OTP Bank fél évvel ezelőtt döntött úgy, hogy a csalás áldozatául esett ügyfelek részére egy speciális call centert alakít ki. Az áldozatokkal itt speciálisan erre létrehozott csapat foglalkozik. „Az elmúlt fél év tapasztalatai azt mutatják, hogy jó döntést hoztunk a csalások áldozatává vált ügyfelek gyorsan el tudnak érni bennünket a dedikált vonalon. Ma már egyre több az olyan hívás, ahol tanácsot kérnek az ügyfeleink a csalások kivédekezéséhez, de nemrég volt olyan esetünk is, hogy csalók hívták fel az ügyfelünket, akinek gyanús lett a dolog és felhívta a csalás elleni call centerünket, így a kollégánk iránymutatásával meg tudták akadályozni, hogy egy távoli elérést lehetővé tevő programot letölttessenek az ügyfél eszközére” – monda el Bucsek Gábor az OTP bankbiztonsági Igazgatóságának vezetője.

 

Az OTP május 8-án bevezette az automatikus átutalási limitet is, amit a mobilbank felhasználók többsége az indulás heteiben már sokkal alacsonyabbra állított, mint az eredeti 1 millió forintos összeghatár. Az automatikus, de az ügyfél által átállítható napi átutalási limitet az MNB ajánlása alapján szeptemberig valamennyi banknak be kell vezetnie, de ilyen limitet a banki ügyfelek többnyire már most is be tudnak állítani, és ezt érdemes is megtenniük, függetlenül attól, hogy a bankjuk alkalmaz-e már valamilyen automatikus korlátot erre.

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Már él az automatikus napi átutalási limit az OTP bankszámláinál
2024-05-09

Már él az automatikus napi átutalási limit az OTP bankszámláinál

Több millió OTP-ügyfél szembesül most az arról kapott üzenettel, hogy május 8-tól a pénzintézet biztonsági okokból automatikus napi limitösszeget vezetett be az átutalásokra, amit azonban  a számlatulajdonosok bármikor módosíthatnak.

Elolvasom
Újabb figyelmeztetést küldenek a bankok a bankszámlás csalások miatt
2024-04-08

Újabb figyelmeztetést küldenek a bankok a bankszámlás csalások miatt

A bankoknak a honlapjaikon is be kell mutatni, hogy az ügyfelek hogyan védekezhetnek a kibercsalások ellen, május 15-ig pedig azokat is külön figyelmeztetniük kell, akik meghatalmazást adtak a bankszámláikhoz.

Elolvasom
Pénzkérdés: hogyan védekezzünk az internetes csalások ellen?
2023-12-21

Pénzkérdés: hogyan védekezzünk az internetes csalások ellen?

Szinte iparág épül a bankszámlás csalásokra, a karácsony pedig a bűnözők számára is “ünnep”. Dina és Léna azért fordultak a Pénzkérdés szakértőihez, mert tavaly már ők is bedőltek egy ilyen csalónak, és szerették volna tudni, hogyan kerüljék el a hasonló eseteket a jövőben.

Elolvasom
Rohamosan terjednek a netes csalások, sokszorosára nőtt az ügyfelek kára
2023-12-17

Rohamosan terjednek a netes csalások, sokszorosára nőtt az ügyfelek kára

Három év alatt a 19-szeresére nőtt a bankkártyás károk értéke. A banki átutalásos csalások összege és száma az utolsó negyedévben több volt, mint tavaly egész évben. Jobban teszi minden banki ügyfél, ha nagyon vigyáz a bankszámla- és bankkártyaadataira.

Elolvasom