Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Hír

Egy év alatt 200 ezer magyar banki ügyfelet csaltak lépre kiberbűnözők

2024-03-25|Frissítve: 2024-07-16

Tavaly már 18 ezer magyarnak csalták ki a bankszámlaadatait, a bankkártyás csalásokból pedig tízszer ennyi van, és ezek értéke is egyre nagyobb. A kiberbűnözőknek bedőlő ügyfelek nem kapnak kártérítést, miközben az így elszenvedett veszteségük néhány év alatt megsokszorozódott. 

 

Ijesztő mértékben nő az elektronikus pénzforgalomban bekövetkezett sikeres visszaélési kísérletek száma és értéke Magyarországon. Tavaly 18 296 visszaélés valósult meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) most közzétett adatai szerint, ezek során az ügyfeleket több mint 23 milliárd forinttal károsították meg. Emellett több mint 60,5 ezer visszaélési kísérlet is regisztráltak, ezek értéke 19 milliárd forintot tett ki. 

 

2022-ben még a 2023-as a harmadát sem érte el a sikeres kísérletek száma, és a kár is alig 9 milliárd forint volt, öt évvel ezelőtt, 2019-ben pedig csupán 58 ízben sikerült csalónak hozzáférniük az ügyfelek bankszámláihoz, és akkor még csak 437 millió forintot zsákmányoltak. A csalási dömping a covid évében, 2020-ban indult be, azóta minden évben a többszörösére nőtt a sikeres visszaélések száma és értéke. 

 

Némi öröm az ürömben, hogy 2023 utolsó negyedévében az előző negyedévhez képest mintegy a harmadával csökkent a megvalósult csalások száma és összege. Ebben szerepet játszhatott egyrészt az ügyfelek ébersége, másrészt a bankok visszaéléseket szűrő rendszerei. Egyetlen negyedév kedvezőbb adatai azonban nem feltétlenül jelentik a hosszabb távú trend megváltozását - jegyzi meg óvatosan az MNB is, vagyis továbbra is indokolt a fokozott elővigyázatosság. 

 

Bank360

 

Hívogatnak, riogatnak, sürgetnek

 

Jóformán nincs már olyan banki ügyfél Magyarországon, akit ne hívtak volna fel internetes csalók azzal, hogy gyanús utalásokat találtak a bankszámláján, emiatt azonnal intézkednie kell, hogy biztonságba helyezze a pénzét. A csalók biztonsági számlára utaltatják át a pénzt, vagy olyan programot telepíttetnek a telefonra, számítógépre, amelynek a segítségével átveszik az irányítást a készülék és az ügyfél bankszámlája fölött is. Másoktól hamis banki honlapokon keresztül csalják ki a hozzáféréshez szükséges adatokat. Ennek egyik elterjed módja, hogy csomagküldő szolgálatnak adják ki magukat, és azt kérik, hogy egy sms-ben szereplő linken frissítse az ügyfél az adatait. 

 

Ha a megtévesztett ügyfelek önként adják ki az adataikat a csalóknak, általában nincs esélyük többé arra, hogy visszaszerezzék a pénzüket. A bankok ilyenkor mentesülnek a felelősség alól. Ez abból a szempontból érthető is, hogy ellenkező esetben éppen az “öncsalás” lehetne a visszaélés új formája, amikor az elkövetők banki ügyfélként maguk nulláznák le a saját számlájukat, majd követelnének kártérítést. 

 

Vagyis a legjobb, ha az ügyfél óvatos, a csalóknak nem adja meg a bankszámlája, bankkártyája adatait, az sms-ben érkező linkekre nem kattint rá, új alkalmazásokat, “vírusirtót” nem telepít fel, a bank nevében telefonáló, gyanús tranzakciókkal riogató álügyfélszolgálatosokra pedig rácsapja a telefont. 

 

Ha tényleg baj van, azt könnyű ellenőrizni, csak vissza kell hívni a bank hivatalos ügyfélszolgálatát. Az internetes csalókkal szembeni védekezés főbb szabályait itt foglaltuk össze.

 

A bankkártyás csalások is szaporodnak

 

Gyorsan növekszik a bankkártyás visszaélések száma és értéke is. A kibocsátói (banki) oldalon tavaly 182 ezer káresemény történt majdnem 8,2 milliárd forint értékben, míg az elfogadói oldalon 7505 esetet észleltek 440 millió forint értékben. Főleg a határon átnyúló forgalomban, vagyis külföldi oldalakon, kereskedőknél fordult elő, hogy visszaéltek a bankkártyás ügyfelek adataival. 

 

A kibocsátói oldalt nézve a leggyakoribb visszaélési módszer továbbra is az adathalászat, adatlopás illetve a pszichológiai manipuláció volt. A csalások több mint kétharmada köthető adathalászokhoz, akik a 8,2 milliárdos összegből 4,4 milliárdot szereztek meg. A pszichológiai manipulációval operáló csalók 5756 alkalommal értek célt, és bő másfél milliárd forintot zsákmányoltak. Miközben a csalók átlagosan néhány ezer vagy tízezer forintos károkat okoznak, a pszichológiai manipulációnak bedőlő áldozatok átlagos vesztesége tavaly meghaladta a 265 ezer forintot. 

 

Az sem jó hír az ügyfeleknek, hogy míg az ellopott kártyákkal okozott károkat sokszor megtérítik nekik, az adathalászok által kicsalt vagy a manipulátoroknak kiadott adatokkal elkövetett csalások után egyáltalán nem biztos, hogy kapnak kártérítést. Ennek az a következménye, hogy a kártyás csalások utáni károk viselése egyre nagyobb arányban hárul az ügyfelekre. 2016-2020 között a kártyás visszaélések miatt keletkezett károk mindössze 8-10 százalékát viselték az ügyfelek, a többi a bankokra és a kereskedőkre hárult. Tavaly már a károk kétharmadát az ügyfeleknek kellett lenyelniük. Az ügyfelekre terhelt károk összege egyre magasabb, tavaly már megközelítette a 3,3 milliárd forintot, ez több mint a két és félszerese a 2022-es évinek, és a hétszerese a 2021-esnek. 

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Pénzkérdés: hogyan védekezzünk az internetes csalások ellen?
2023-12-21

Pénzkérdés: hogyan védekezzünk az internetes csalások ellen?

Szinte iparág épül a bankszámlás csalásokra, a karácsony pedig a bűnözők számára is “ünnep”. Dina és Léna azért fordultak a Pénzkérdés szakértőihez, mert tavaly már ők is bedőltek egy ilyen csalónak, és szerették volna tudni, hogyan kerüljék el a hasonló eseteket a jövőben.

Elolvasom
Rohamosan terjednek a netes csalások, sokszorosára nőtt az ügyfelek kára
2023-12-17

Rohamosan terjednek a netes csalások, sokszorosára nőtt az ügyfelek kára

Három év alatt a 19-szeresére nőtt a bankkártyás károk értéke. A banki átutalásos csalások összege és száma az utolsó negyedévben több volt, mint tavaly egész évben. Jobban teszi minden banki ügyfél, ha nagyon vigyáz a bankszámla- és bankkártyaadataira.

Elolvasom
Internetes csalások: a magyarok fele nem tud védekezni ellene
2023-10-18

Internetes csalások: a magyarok fele nem tud védekezni ellene

Ugrásszerűen megnőtt az internetes csalások száma és értéke, a felhasználók pedig nehezen tartják a lépést az elkövetési módok fejlődésével. A magyar felének az alapvetői kiberbiztonsági ismeretei sincsenek meg.

Elolvasom
Félelemben tartanak bennünket az internetes csalások - nem is ok nélkül
2023-07-09

Félelemben tartanak bennünket az internetes csalások - nem is ok nélkül

Sokkal jobban félünk a különböző internetes csalásoktól, mint a betörésektől. A tíz legnagyobb félelmünk közül hat köthető ilyen visszaélésekhez, jellemzően valamilyen banki csaláshoz. Az aggodalomra van is ok, mert meredeken emelkedik az ilyen visszaélések száma.

Elolvasom
Hat fontos tipp, hogy ne húzzák le az internetes csalók
2024-02-18

Hat fontos tipp, hogy ne húzzák le az internetes csalók

Milliárdokkal károsítják meg a kiberbűnözők a magyar bankszámla-tulajdonosokat is. A Bank360.hu szakértői összeszedték a legfontosabb tudnivalókat, amelyeket betartva védekezhetünk a csalások ellen.

Elolvasom
Újabb figyelmeztetést küldenek a bankok a bankszámlás csalások miatt
2024-04-08

Újabb figyelmeztetést küldenek a bankok a bankszámlás csalások miatt

A bankoknak a honlapjaikon is be kell mutatni, hogy az ügyfelek hogyan védekezhetnek a kibercsalások ellen, május 15-ig pedig azokat is külön figyelmeztetniük kell, akik meghatalmazást adtak a bankszámláikhoz.

Elolvasom
Kiberbűnözés: kiderült, kiknek a pénze van a legnagyobb veszélyben
2024-05-17

Kiberbűnözés: kiderült, kiknek a pénze van a legnagyobb veszélyben

Két év alatt megtízszereződtek a kibercsalásokkal kapcsolatos kérelmek a Pénzügyi Békéltető Testületnél. A legnagyobb arányban a 40-es, 50-es korosztályt palizzák be a csalók, akik még személyi kölcsönt is vettek fel az áldozat nevében, amit aztán elloptak.

Elolvasom
Egyre alattomosabbak az internetes csalók: már a biztosítások sincsenek biztonságban
2024-06-10

Egyre alattomosabbak az internetes csalók: már a biztosítások sincsenek biztonságban

Az MNB-re hivatkozó idén májusi és tavaly szeptemberi adathalász támadások után ismét telefonos csalási kampányt folytatnak magukat a jegybank munkatársainak hazudó kiberbűnözők. Az elkövetési mód újdonsága, hogy a csalók immár az ügyfelek biztosítási, illetve befektetési jellegű megtakarításait is meg akarják szerezni maguknak.

Elolvasom
Ijesztő mértékben nő a banki csalások összege, a cégeket is csúnyán rászedik
2024-06-18

Ijesztő mértékben nő a banki csalások összege, a cégeket is csúnyán rászedik

Már nem a bankot, hanem közvetlenül az ügyfelet rabolják ki a bűnözők. Egyre több az áldozat és az elbukott összeg is. Egy átlagos bankszámla-tulajdonos magánszemély 1,3 milliót, egy átlagos vállalkozás 31 millió forintot veszített az első negyedévben, ha bedőlt a csalóknak.

Elolvasom
Augusztustól gyorsabb és könnyebb lesz blokkolni az online elcsalt pénzeket
2024-07-17

Augusztustól gyorsabb és könnyebb lesz blokkolni az online elcsalt pénzeket

Az eddiginél gyorsabb lehetősége lesz az ügyfeleknek és a hatóságoknak arra, hogy pénzügyi csalással megszerzett pénzt zároltassák a bankokkal a bűnözők által használt bankszámlákon. Ehhez azonban a károsultaknak is villámgyorsaknak kell lenniük.

Elolvasom