Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Tipp & tanács

Hat fontos tipp, hogy ne húzzák le az internetes csalók

2024-02-18|Frissítve: 2024-08-02

Milliárdokkal károsítják meg a kiberbűnözők a magyar bankszámla-tulajdonosokat is. A Bank360.hu szakértői összeszedték a legfontosabb tudnivalókat, amelyeket betartva védekezhetünk a csalások ellen. 

 

Vigyázzon a bankkártyájára! 

 

Ne adja meg közvetlenül bankkártyaadatokat! A csaló webáruházak, ha megkapják a vásárló a bankkártyájának adatait, gyakran visszaélnek azokkal, sokszor várnak néhány hónapot, és csak ezt követően kezdik el leemelni a pénzt a bankszámlájáról. Ha van rá mód, olyan biztonságos platformon érdemes kifizetni az árut, amelynél digitalizálható a kártya, például Apple Payen, Google Payen, Simple Payen, Paypalon stb. keresztül. Ha ilyen megoldást nem kínál a webáruház, az utánvételt érdemes választani.

Ismerje fel a csaló internetes áruházakat, álhonlapon ne vásároljon!

 

Nagyon sok a hamis hirdetés az interneten és a közösségi médiában. Gyakran rendkívül vonzó áron kínálnak márkás árukat a bűnözők egy első látásra szimpatikus webáruházban. Valójában azonban nincs ilyen árujuk, csak a képeket teszik fel a honlapra, és nem áll szándékukban kiszállítani a megrendelt portékát. Helyette valamilyen gagyi áru érkezik a vevőhöz az értékéhez képest jó drágán. 


A csaló webáruházakat ki lehet szűrni, ha a vásárlás előtt alaposan megnézi a vevő az oldal címét. Ha nem a márka hivatalos oldala az, hanem csak hasonlít rá, akkor jó eséllyel azért regisztrálták, hogy sok embert megtévesszenek. Szánjon rá néhány percet, hogy ellenőrizze a szerződési feltételeket, az áruházat működtető cég nevét, címét, telefonszámát, mielőtt elkölti a pénzt! 


A valódi, tisztességes cégeknek a szerződési feltételekben szerepel a nevük, címük, adószámuk. Ezek az adatok a honlapon is fent vannak, az elérhetőségeik is, nem csak egy email cím, de fizikai és telefonos elérhetőség is szokott lenni. 


Ha viszont azt látja, hogy a szerződési feltételekben nincs benne rendesen a cég neve, azt fordítóprogrammal készítették, a cég székhelyén a Google Maps szerint nincs is ott a bolt vagy raktár, esetleg nincs is címük, telefonszámuk, akkor ne vásároljon náluk semmit!

Vigyázzon a futárcégek nevében dolgozó csalókkal! 

 

Jegyezze meg, melyik futárcégtől jön a csomagod, és a tőlük érkezett hivatalos levélben szereplő kóddal kövesse nyomon a kiszállítást. A csomag állapotáról is csak a kiválasztott futárcég telefonszámán vagy más elérhetőségén érdeklődjön! Ha olyan üzenetet kap, hogy további adatokat kell megadni a csomag érkezéséig vagy vámot kell fizetni, akkor ne cselekedjünk azonnal! Gyakran csalók akarják megszerezni a bankszámlát érzékeny adatait, hogy kizsebeljenek. Hívja fel a futárcéget, érdeklődje meg, mi a helyzet, és csak akkor tegyen bármit is, ha ők ezt megerősítik.

 

Ha felhívják a bank nevében, gyanakodjon! 

 

Egyre gyakrabban fordul elő, hogy csalók banki ügyintézőnek adják ki magukat, hogy így szerezzék meg azokat az adatokat a naiv ügyfelektől, amelyek segítségével át tudják venni az irányítást a bankkártyájuk vagy bankszámlájuk fölött. 


Általában azt hazudják, hogy veszélyben van az ügyfél számlája, csalók támadhatták meg a számítógépét, például valamilyen vírussal, és olyan átutalások történtek a számlájáról, amelyekről az ügyfél nem tud. Ahhoz pedig azonnal intézkednie kell, hogy megakadályozza ezeket a tranzakciókat. Innentől kezdve, ha az áldozat követi az utasításokat, például feltelepíti a “vírusirtó programot” a gépére, megadja a kért adatokat, átutalja a pénzét egy “biztonsági számlára”, nagyon rosszul járhat. 

Ha a valódi banktól jönne a hívás, hogy gyanús tranzakciót észleltek, akkor a banknál mindig blokkolják az ilyen ügyleteket, és ezek nem mennek végbe addig, amíg az ügyfél azokat jóvá nem hagyta. A bankok sosem sürgetik az ügyfelet, hogy intézkedjen, ugyanis nem azért kell intézkedni, hogy ne menjen végbe a gyanús utalás, vásárlás, hanem éppen ellenkezőleg, azért kell intézkedni, hogy ez megtörténjen, ha az ügyfél valóban indított ilyet. Például ha a bank úgy látja, hogy egy gyanús webáruházban történt a vásárlás, vagy szokatlan helyen, külföldön használták a bankkártyát, és közbelép, felhívhatja az ügyfelet, hogy ő volt-e a vásárló, és biztosan akarja-e a vásárlást. Ha az ügyfél igent mond, akkor engedélyezik a tranzakciót. 

Ilyen telefonhívásoknál érdemes épp ezért időt kérni. Ha valaki bizonytalan abban, hogy a bank hívta vagy egy csaló volt az, akkor le kell tenni a telefont, fel kell hívni a bankot, és megkérdezni, tényleg történt-e gyanús pénzmozgás a számlán. Ha a bank hivatalos ügyfélszolgálata megnyugtató választ adott, nem kell tovább aggódni.
 

Kérjen üzenetet a tranzakciókról! 

 

Az sms-ek drágák, de sok banknál van lehetőség arra, hogy minden tranzakcióról adat alapú push üzenetben értesítse az ügyfelét, amit az okostelefonjára ugyanúgy azonnal megkap, mint az sms-t. Ha ez be van állítva, akkor látni fogja a bankszámla tulajdonosa, a bankkártyabirtokos, mikor milyen pénzmozgás ment végbe a számláján. Bármilyen gyanús esetben így gyorsan intézkedni tud, le tudja tiltani a kártyáját, vagy jelezni tudja a banknak, mi történt.  

 

Használjon jogtiszta szoftvereket, megfelelő tűzfalat és vírusirtót, tiltsa le a vírusokat terjesztő ismerősöket! 

 

Sok bűnöző úgy próbál hozzáférni mások érzékeny adataihoz, hogy vírusokat telepít a számítógépére, mobiltelefonjára. Ezek ellen megfelelő védelmet nyújthatnak a vírusirtó szoftverek, ezekre ne sajnálja a pénzt! Ha szüksége van egy szoftverre, vásárolja meg a gyártótól, ne töltse le illegális helyekről, kétes oldalakról, amelyek ugyanezt ingyenesen kínálják, nem lehet tudni, hogy az ingyenes program nem tartalmaz-e vírusokat. 



Sok vírust terjesztenek a közösségi médiában is üzeneteken, posztokon keresztül. Az olyan figyelemfelkeltő, kattintásra csábító linkekre, hogy “baleset történt, szerintem ismered az áldozatot”, “az gondolom, te szerepelsz ebben a videóban” stb. soha ne kattintson rá. Inkább tiltsa le azokat az ismerőseit, akiktől ilyen kéretlen üzenetet kapott, esetleg figyelmeztesse őket, hogy vírusokat terjesztenek.

 

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Pénzkérdés: hogyan védekezzünk az internetes csalások ellen?
2023-12-21

Pénzkérdés: hogyan védekezzünk az internetes csalások ellen?

Szinte iparág épül a bankszámlás csalásokra, a karácsony pedig a bűnözők számára is “ünnep”. Dina és Léna azért fordultak a Pénzkérdés szakértőihez, mert tavaly már ők is bedőltek egy ilyen csalónak, és szerették volna tudni, hogyan kerüljék el a hasonló eseteket a jövőben.

Elolvasom
Rohamosan terjednek a netes csalások, sokszorosára nőtt az ügyfelek kára
2023-12-17

Rohamosan terjednek a netes csalások, sokszorosára nőtt az ügyfelek kára

Három év alatt a 19-szeresére nőtt a bankkártyás károk értéke. A banki átutalásos csalások összege és száma az utolsó negyedévben több volt, mint tavaly egész évben. Jobban teszi minden banki ügyfél, ha nagyon vigyáz a bankszámla- és bankkártyaadataira.

Elolvasom
Internetes csalások: a magyarok fele nem tud védekezni ellene
2023-10-18

Internetes csalások: a magyarok fele nem tud védekezni ellene

Ugrásszerűen megnőtt az internetes csalások száma és értéke, a felhasználók pedig nehezen tartják a lépést az elkövetési módok fejlődésével. A magyar felének az alapvetői kiberbiztonsági ismeretei sincsenek meg.

Elolvasom
Egy év alatt 200 ezer magyar banki ügyfelet csaltak lépre kiberbűnözők
2024-03-25

Egy év alatt 200 ezer magyar banki ügyfelet csaltak lépre kiberbűnözők

Tavaly már 18 ezer magyarnak csalták ki a bankszámlaadatait, a bankkártyás csalásokból pedig tízszer ennyi van, és ezek értéke is egyre nagyobb. A kiberbűnözőknek bedőlő ügyfelek vesztesége néhány év alatt megsokszorozódott.

Elolvasom
Újabb figyelmeztetést küldenek a bankok a bankszámlás csalások miatt
2024-04-08

Újabb figyelmeztetést küldenek a bankok a bankszámlás csalások miatt

A bankoknak a honlapjaikon is be kell mutatni, hogy az ügyfelek hogyan védekezhetnek a kibercsalások ellen, május 15-ig pedig azokat is külön figyelmeztetniük kell, akik meghatalmazást adtak a bankszámláikhoz.

Elolvasom
Egyre alattomosabbak az internetes csalók: már a biztosítások sincsenek biztonságban
2024-06-10

Egyre alattomosabbak az internetes csalók: már a biztosítások sincsenek biztonságban

Az MNB-re hivatkozó idén májusi és tavaly szeptemberi adathalász támadások után ismét telefonos csalási kampányt folytatnak magukat a jegybank munkatársainak hazudó kiberbűnözők. Az elkövetési mód újdonsága, hogy a csalók immár az ügyfelek biztosítási, illetve befektetési jellegű megtakarításait is meg akarják szerezni maguknak.

Elolvasom
Ijesztő mértékben nő a banki csalások összege, a cégeket is csúnyán rászedik
2024-06-18

Ijesztő mértékben nő a banki csalások összege, a cégeket is csúnyán rászedik

Már nem a bankot, hanem közvetlenül az ügyfelet rabolják ki a bűnözők. Egyre több az áldozat és az elbukott összeg is. Egy átlagos bankszámla-tulajdonos magánszemély 1,3 milliót, egy átlagos vállalkozás 31 millió forintot veszített az első negyedévben, ha bedőlt a csalóknak.

Elolvasom
Száznál több ügyfél nevében félmilliárd forint hitelt vettek fel a csalók
2024-07-26

Száznál több ügyfél nevében félmilliárd forint hitelt vettek fel a csalók

Már több százszor igényeltek banki ügyfelek nevében személyi kölcsönt kiberbűnözők. A kísérletek egy részét időben észlelték, de száznál is több ügyfélnek nemcsak a számláját nullázták le a csalók, hanem még átlagosan 4 milliós adósságba is belevitték őket.

Elolvasom
Mobilbankban már rögtön ellenőrizhető a csaló telefonhívás
2024-08-02

Mobilbankban már rögtön ellenőrizhető a csaló telefonhívás

Újabb eszközt kapnak a bankügyfelek ahhoz, hogy egyszerűen lebuktathassák a csalókat. Akár a telefonhívás közben is meg tudják nézni a mobilbankjukban, hogy tényleg a számlavezető pénzintézet munkatársával beszélnek-e.

Elolvasom