Csányi Péter, az OTP Bank digitális értékesítési és fejlesztési Igazgatója szerint legalább ugyanakkora hangsúlyt kell fektetni az ügyfelek edukációjára most, mint amekkorát a digitalizálásra, online fejlesztésekre. A pénzintézet vezetője a Bank360-nak azt is elárulta, mikor jöhet a mobilon igényelhető OTP-hitel és mikor költözhet a digitális térbe a lakáshitel-igénylés folyamata.
Bank360.hu: Hogyan zárja a személyi kölcsönök piaca a 2018-as évet? Lesz rekord a kihelyezett volumenben?
Csányi Péter, Digitális Értékesítési és Fejlesztési Igazgató, OTP Bank: Mindenképpen rekordév lesz az idei év. Elnök úr (Csányi Sándor elnök, vezérigazgató - a szerk.) is többször elmondta, hogy nem elérhetetlen a banknak az egymilliárd eurós profit az idei év végére. Személyi kölcsönök és jelzáloghitelek piacán is rekordévet fogunk zárni.
B360: Meddig tarthat ki a lendület a hitelpiacon?
CS.P.: Elnézve a makrohelyzetet én azt gondolom, hogy a jövő év is hasonlóan jó év lesz. Lehet, hogy nem fogunk újabb rekordot dönteni, de mindenképpen erős évre számítok. Messzebb nem mennék, a 2020-as év eredményét sok minden - akár Magyarországon kívüli tényező - befolyásolhatja. Mindazonáltal mind makro-oldalon, mind pedig a hitelpenetráció oldalán is van tere a további növekedésnek a jövő év során is.
B360: Nemrégiben átadták az első innovatív bankfiókot. Az nem kérdés, hogy az OTP ügyfeleinek papírmentesebb lesz így az ügyintézés, de mi a helyzet azokkal, akik még nem ügyfelei a pénzintézetnek? Nekik mit kínál egy innovatív bankfiók?
Cs.P.: Természetesen nem csak a meglévő ügyfeleknek nyitottuk ezt a fiókot, a betérőket is ki tudjuk szolgálni itt. Lehetőségük van bankszámlát nyitni, illetve más lakossági termékeket igénybe venni. Ugyanúgy várjuk tehát a betérő ügyfeleket is, akik csatlakozni akarnak az OTP Bankhoz, mint a meglévőket.
Bank360.hu: Sokan viszont már ki sem teszik a lábukat otthonról, inkább digitálisan intézik a pénzügyeket. Ebben nagy lépést tett az OTP 2017. elején, amikor előrukkolt a teljesen online felvehető személyi kölcsönnel, ám akkor még csak egy szűk ügyfélrétegnek volt ez elérhető. Kik vehetik fel most az OTP Bank online igényelhető hitelét?
Cs.P.: Tavaly 600 000 előminősített ügyfélnek volt elérhető ez az ajánlat, így indultunk el, viszont néhány hónapja a teljes ügyfélkörre kiterjesztettük ezt a szolgáltatást. Gyakorlatilag így 1,3 millió ügyfél számára érhető el, akiknek OTPdirekt (az OTP netbankja - a szerk.) szerződésük van.
B360: Mikor lesz elérhető az online személyi kölcsön azoknak, akik még nem az OTP ügyfelei?
Cs.P.: Minket alapvetően a jogszabályi kötöttségek korlátoznak ebben. Online igénylést a banknál már azok is végre tudnak hajtani, akik nem rendelkeznek OTP-s számlával, ugyanakkor a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról rendelkező törvény még mindig előírja a papíralapú szerződéskötést, ami meggátol minket abban, hogy teljesen online folyamatot tudjunk minden ügyfelünknek nyújtani. Ezen dolgozunk most: február környékén indítottuk az online számlanyitást, ami ehhez egy alapot ad, de a hitelszerződésnek az írásbeliségét még továbbra is kiköti a törvény. Én azt várom, hogy a jövő év során látunk majd olyan törekvéseket a Magyar Nemzeti Bank oldaláról is, ami ezen tud majd könnyíteni 2019. második felétől.
B360: Mennyire vált népszerűvé az OTP Bank online személyi kölcsöne az indulás óta?
Cs.P.: Az idei évben eddig több mint 12 milliárd forintot folyósítottunk, az igénylések több mint 20 százalék indul online hiteligényléssel. Gyakorlatilag elmondhatjuk, hogy már minden ötödik igénylésünk online forrásból érkezik. Közel 15 ezer ügyfelünk teljesen végigvitte az OTPdirektes, nagyjából 35 perces folyamatot, amely után közvetlenül a folyósítás következik. Nyilván ezek még nem azok a számok, amelyeket hosszú távon el szeretnénk érni. Szeretnénk, ha az igénylések fele online forrásból jönne. Ez viszont egyfajta ügyféledukációt is igényel. Az ügyfelekben tudatosítani kell, hogy ez a szolgáltatás már elérhető, komfortos és van annyira biztonságos, hogy megbízzanak benne. Ez egy digitális banknál. ahol fiatalok az ügyfelek, egyszerű kihívás. A miénk egy viszonylag reprezentatív ügyfélkör, ahol minden csoportra külön dedikált intézkedési tervre és annak végrehajtására van szükség.
B360: Miben térnek el az átlagos hiteligénylőktől azok, akik a bank online kölcsönét keresik?
Cs.P.: Az online igényelt hiteleknél a futamidő-választásban nincs különbség, a hitelösszeg jellemzően alacsonyabb, mint a bankfiókos igényléseknél. Adódik ez abból, hogy az online hitelnél a felső limitösszeg hárommillió, míg a fiókban nyolcmillió forint. Tehát egyfajta kockázati limitet vállaltunk magunkra, amit folyamatosan felül fogunk vizsgálni, de figyeljük azt is, hogy milyen egyéb okok vezetnek oda, hogy online forrásból jellemzően azért alacsonyabb hitelösszeget igényelnek az ügyfelek.
B360: Az igazán átütő változást a lakossági bankolásban az jelentené, ha a lakáshitel-igényléseket is elvégezhetnénk a neten keresztül. Mikor számíthatunk arra, hogy ez a folyamat teljesen digitális lesz?
Cs.P.: Vizsgáljuk, hogy mely folyamatokat, vagy folyamatrészeket költöztethetnénk át az online térbe. Azt, hogy egy lakáshitel-folyamat teljesen online történjen az igényléstől a folyósításig, két-három éven belül sem tartom reálisnak. Nagyon sok kötöttség van szabályozói oldalról és a folyamatba bekapcsolódó intézmények digitalizációja is nagy segítséget jelentene. Nem feltétlenül csak a bankon múlik tehát, hogy a lakáshitel-igénylés digitalizációja megtörténjen. A bank folyamatosan vizsgálja, hogy az utókövetést, bizonyos dokumentumok kitöltését vagy a nyilatkozatok megtételét lehet-e online csatornára terelni.
B360: Egyre több funkció költözik az okostelefonba, hogy áll ezen a téren az OTP Bank?
Cs.P.: Rohamosan nőtt az elmúlt két évben a mobil csatornánk, a mobilalkalmazásra regisztrált ügyfeleink száma közel félmillió fő. Ez alatt az idő alatt az aktív használók száma folyamatosan nőtt, az itt végzett tranzakciók száma közel megháromszorozódott. Három hónapos periódust nézve ezen felhasználók harmada egyszer sem járt bankfiókban. Ezért törekszünk arra, hogy minél több digitális szolgáltatást nyújtsunk és távolról szolgáljuk ki őket, mert az ügyfelek egyre nagyobb része egyszerűen nem megy el bankfiókba. A Simple alkalmazásunk 600 000 letöltésnél tart és jelentősen nő az appon belüli tranzakciók száma is. Látjuk, hogy alapvetően a mobil a húzóerő digitális térben. Arra kell törekednünk, hogy a legjobb mobilra optimalizált banki élményt nyújthassuk az ügyfeleknek, de ugyanakkor - ahogy azt említettem korábban, ám fontos kiemelni - edukálni kell az ügyfeleket, hogy használják ezeket a szolgáltatásokat. Ezért hoztuk létre az innovatív bankfiókban a DirektPontokat, ahol meg tudjuk mutatni az ügyfeleknek, hogy online egyedül is meg tudják csinálni például az átutalást, vagy be tudja fizetni a készpénzt egy befizetésre alkalmas ATM-nél. De ez persze idő és energia.
B360: Évekkel korábban az volt a pénzintézetek között a mondás, hogy amíg az ügyfél rá nem töri az ajtót a bankra egy új szolgáltatásért vagy fejlesztésért, addig a bank sem fog megmozdulni. Az OTP Bank viszont jó ideje az egyik legjelentősebb zászlóvivője a nagybanki digitális forradalomnak. Megérte bátornak lenni? Megtérül a befektetés?
Cs.P.: A mi méretünknél és piaci pozíciónknál azt hiszem, már megtérül. Kilenc országban vagyunk jelen különböző méretű bankokkal, figyeljük, hogy hol éri meg digitálisan befektetni. Magyarországon mindenképpen megtérül. Persze az ügyfelektől is várunk ötleteket, ezért csináltuk meg az innovációs fiókot is, ami alkalmasabb az ötletek begyűjtésére a hagyományos fiókhoz képest. De évente szervezünk több dolgozói ötletversenyt, mert azt látjuk, hogy a nyolcezer fős hálózatunkban is megfogalmazódnak olyan ötletek, amelyeket szeretnénk minél direktebb módon becsatornázni. Próbáljuk mindkét oldalt aktívan bevonni.
B360: ha már a mobilbankolás szóba került, mikor indul az applikáción keresztüli hiteligénylés az OTP-nél?
CS.P.: Reálisnak látom, hogy 2019-ben elindulunk ezzel a szolgáltatással is.