Online keresetkimutatás

Megnehezítette a koronavírus a digitális kölcsönigénylést

Bank360-logo Bank360 tartalom
2020.05.27.
Frissítve: 2020-05-27 Létrehozva: 2020-05-27
8989496

Az év elején jelentős újításként jelent meg a piacon a száz százalékig digitális hitelügyintézés. A hiteligénylés egyre gyorsabb és egyszerűbb folyamattá vált, és a bankok kénytelenek voltak alkalmazkodni az igényekhez. Ha az egyik szereplő előrukkolt egy megoldással ami egy-két napra rövidíti a személyi kölcsön igénylését és bírálatát, akkor idővel a többi szereplőnek is lépnie kell. Márpedig a gyorskölcsönök esetében ez történt, így a személyi kölcsönt nyújtó bankok lépéskényszerbe kerültek.

 

Mára elképzelhetetlen, hogy egy ügyfél ne tudjon egy-két napon belül személyi kölcsönhöz jutni, de az igazán nagy áttörés a napon belüli, a lényegében azonnali ügyintézés. Mindez persze csak álom egy lakáshitel vagy bármilyen jelzáloghitel esetében. Több bank is kidolgozta a digitális igénylés rendszerét, sőt akár a szerződéskötés is megoldható videoazonosítással, ám egyetlen tényező mégis hátráltatja a villámgyors ügymenetet. Ez pedig az ügyfél anyagi helyzetének vizsgálata.

 

Keresetigazolás, de honnan?

 

A munkáltatói igazolást ki kell kérni, be kell szerezni, majd azt be kell mutatni a banknak. Ez jelentősen megakasztja az egyébként gördülékeny ügyintézést. Ugyanakkor könnyű belátni, hogy a jövedelemigazolás elengedhetetlen feltétele a kölcsön bírálatának. Erre dolgozták ki az úgynevezett elektronikus keresetigazolást.

 

Ennek lényege, hogy a bank a NAV által nyilvántartott adatbázis alapján kap igazolást arról, hogy a hitelt igénylő rendelkezik a megjelölt jövedelemmel. A NAV igazolása bombabiztos, hiszen azt nem lehet manipulálni, meghamisítani, az adatot az ügyfél kéri le és a NAV szolgáltatja, az ügyfél pedig beállíthatja, hogy melyik bank férhet hozzá az adathoz.

 

Nagyra nőtt a kis kockázat

 

Egyetlen kicsiny kockázata van ennek a rendszernek: míg a munkáltatói igazolást a munkaadó annak tudatában állítja ki, hogy az alkalmazottját biztosan foglalkoztatja és foglalkoztatni is fogja, a NAV csak azt látja, hogy az ügyfél megkapta a bért. Ráadásul mindezt nagyjából két hónap késéssel látja - a NAV a bér után fizetendő adók és járulékok alapján rendelkezik információval, ez azonban nem valós idejű adat.

 

Alapvetően ez nem jelent kiemelt kockázatot, ám a koronavírus miatt jelenleg nem az általános helyzetből kell kiindulni. A statisztikák szerint több százezer munkavállaló veszítette el az állását március-áprilisban. Ez az adat azonban a NAV rendszerében csak két hónapos csúszással jelenik meg. Vagyis ha egy bank lekéri egy személyi kölcsön esetében a NAV-tól az elektronikus keresetigazolást, akkor májusban a márciusi adatot fogja látni. 

 

Aligha lesz népszerű

 

Ez pedig a korábbi állapottal összehasonlítva óriási kockázatot jelent a bankok számára, hiszen a becslések szerint a munkavállalók 7-9 százaléka veszíti el az állását a vírus okozta leállás miatt. Vagyis az ilyen, digitális hiteligénylések esetében nagyon magas lett annak a lehetősége, hogy a két hónappal korábbi állapot egészen más, mint az aktuális. Ez azt jelentheti, hogy a gyorsított hiteligénylés a vírus miatt még azelőtt kudarcba fullad, hogy egyáltalán széles körben ismertté vált volna.

Banki kalkulátorok

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!