Honnan ismerhető fel egy gazdasági válság? A látványos kísérőelemekről mindenképp: komor jóslatokba bocsátkozó elemzők, drámai bejelentések, tőzsdei mélyrepülés, aggodalmas képet vágó politikusok és a negyedéves adatokat árgus szemmel figyelő és értelmező szakértők. Az elemzők és vezetők hónapról hónapra egy gazdasági visszaesésre készítik a nyilvánosságot. Mit tegyen, aki túl akarja élni a következő válságot?
Alapvetően két állapotot érdemes megkülönböztetni: ha egy vállalkozásnak van hitele, és van nincs. Ezek eltérő stratégiát követelnek a cégektől.
Ha van hitel
A Sberbank egy szakértőjének a legelső tanácsa, hogy a hitelfinanszírozás kapcsán most érdemes önmérsékletet tartani és nem szabad bedőlni a forró pénz ígéretének. Forró pénz alatt azokat a laza kondíciókkal kihelyezett, alacsony fedezettséggel bíró, egyben általában akciós, alacsony kamatú hiteleket hívjuk, amely rendkívül csábító lehet a vállalkozásoknak a céljaik gyors eléréséhez. Ugyanakkor erre a konstrukcióra jellemző leginkább az is, hogy ezeket szigorítják első körben a hitelintézetek egy esetleges visszaesés bekövetkeztekor, így az érintett cég hirtelen nehezebb helyzetben találhatja magát.
Érdemes tehát most különösen figyelni a hitelfelvétel írott és íratlan törvényeire. Vagyis: legyen magas a hitel fedezetének és az önerőnek az aránya, valamint bírjon a vállalkozás pufferrel. Ugyanilyen fontos, hogy az igénylési folyamat során alaposan át kell nézni a szerződéses feltételeket, és mindenekelőtt fixált törlesztőrészletű konstrukcióban érdemes gondolkodni, hogy a terhek kiszámíthatók, a recesszió esetén is vállalhatók maradjanak.
Ha (még) nincs hitel
Ahhoz, hogy a vállalkozás egy válság során is folyamatosan fizetni tudja a béreket, fenntartsa a termelését, esetleg a piaci viszonyok átrendeződését ki tudja használni piacnyeréssel, új piacra lépéssel, jó időben tartalékot kell képeznie. Ennek jó módja a hitelfelvétel. A Sberbank szakértője fogalmazott úgy, hogy a válság során fokozottan érvényes a gazdasági axióma, hogy a Cash is King (tehát a készpénz az úr). Ami annyit jelent, hogy az azonnal rendelkezésre álló forrással kedvezőbb körülmények között tud hozzájutni a javakhoz a hányattatott piacon egy vállalkozás, kvázi olcsóbban vásárolhat készpénzzel. A válság ugyanis mindig a kiemelkedés ígéretét is magában hordozza, de csak annak, aki – anyagilag is – készen áll rá!