Nagyjából fél év alatt jelentősen megdrágultak a hétszemélyes autók a használtautó-piacon. Korábban beszámoltunk arról, hogy jelentős lökést adhat a piacnak az új, 2,5 millió forint összegű, nagycsaládosoknak járó állami támogatás. Hiszen sok háromgyerekes család így újra tudta cserélni régebbi autóját. Annak jártunk utána, hogy tényleg elöntötték-e az olcsó hétszemélyes használt autók a piacot, miután újra cseréltek a családok.
Nincs filléres kocsi
Hat hónappal ezelőtt készített gyors körképünk szerint a legolcsóbb modell a Dacia Lodgy volt. Ötévesnél fiatalabb, lehetőség szerint 100-150 ezer kilométernél kevesebbet futott autókat kerestünk. A modelleket a piacon elérhető új modellekkel vetettük össze. A Lodgy igen keresett volt, már 2 millió forintért is szert lehetett tenni egy elfogadható minőségű modellre. Szintén az olcsóbb kategóriába tartozott a Fiat Doblo, amelyet 3,5 millió forintért árultak a legnépszerűbb autós weboldalon.
A legolcsóbb Lodgy - amely megfelelt a paramétereknek - 2,5 millió forint volt, de jellemzőbb volt a 2,6-2,9 millió forintos ár. Ez azt jelenti, hogy hasonló paraméterek mellett fél év alatt 500 ezer forinttal drágult az autó. Hasonló volt a helyzet a Fiat Doblóval is. Eleve nem is találtunk sok eladó Doblót - ellentétben a Lodgyval, amelyekkel Dunát lehetne rekeszteni -, amit meg igen, az nem volt olcsó. A korábbi 3,5 millió forinthoz képest 4 millió alatt nemigen találtunk megfelelő darabot.
Nem úgy a Renault Grand Scenic esetében. Itt hat hónapja 3,4 millió forintért találtunk ötévesnél fiatalabb, viszonylag keveset futott darabot, most viszont már 2,9 millió forintért is akadt. És nem egyetlen, sürgősen eladó modell húzta le az árat, több, sőt kifejezetten sok GS közül lehet válogatni. Hasonlóképpen sok Citroën C4-ből lehet válogatni, illetve hétszemélyes Opel Zafirából - ezek nem szerepeltek korábbi összeállításunkban.
A drága is drágább lett
A drágább modellek közül a Ford Galaxy sem fél éve, sem most nem túl népszerű modell, de érzésre mintha most több eladó darab lenne. Mindenesetre fél évvel ezelőtt 4 millió forint volt a legolcsóbb darab, és az is egy sokat futott darab. Most 4,5 millió forintért találtuk meg a legolcsóbbat, amelyik megfelelt a paramétereinknek.
Az igazán drága darabok közül csak a Seat Alhambrát néztük meg. Itt is bejött a 500 ezer forintos drágulás. Fél éve 5,3 millió forintért lehetett megszerezni a legolcsóbbat, most pedig majdnem 6 milliót kellene fizetni. Nagyon sok Alhambra van ennél olcsóbban is, ám nagyon sok futott kilométerrel.
Hitelből ennyi
Ha valaki most akarna használt hétszemélyest venni, nem lehet elégedett, hiszen több százezer forinttal kell többet fizetnie, mint fél évvel ezelőtt. Az is igaz ugyanakkor, hogy ha mindezt hitelből fizetné, akkor jól is kijöhet. Az idén megkötött hitelszerződések THM-e, legyen szó autóhitelről vagy egyszerű személyi kölcsönről, 5,9 százalék. Jövőre már piaci kamatot kell fizetni, de érdemes lehet az elkövetkező hónapokban még kihasználni a lehetőséget. Hogy az új hitel lett-e annyival olcsóbb, mint amennyire drágultak az autók? Nem. A konkrét hitelajánlatok a Bank360.hu kalkulátora szerint az alábbiak szerint alakulnak 2 millió forint autóhitel esetében, 400 ezer forint nettó bérrel és 72 hónapos futamidővel az év végéig 5,9 százalékos THM mellett 33 ezer forint körül alakul a havi törlesztő. Ez legfeljebb hat hónapig állhat fenn. Ezt követően 66 hónapon keresztül már a piaci kamatot kell fizetni.
Ez a Budapest Banknál 7,42 százalék THM mellett havi 34 695 forint, a CIB Banknál 7,74 százalék THM mellett havi 34 786 forint, a Raiffeisen Banknál 8,07 THM mellett havi 34 783 forint. Vagyis az idei csökkentett THM-nek köszönhetően összesen hozzávetőleg 12 ezer forintot lehet spórolni. A teljes visszafizetendő összeg 2,486 millió és 2,51 millió forint között alakul.
Nem mindegy, milyen hitel
Ugyanakkor nem mindegy, milyen hitelkonstrukciót választunk. A személyi kölcsönök átlagos THM-e 13 százalék volt 2019-ben. Ezzel számolva a 2 millió forint hitel után a teljes visszafizetendő összeg 2,9 millió forint. Ez azt jelenti, hogy egy átlagos THM-ű hitelhez képest akár jelentősen csökkenthetjük a költséget. A különbség 400 ezer forint is lehet. Azaz nem elég azt figyelni, hogy az idén 5,9 százalék a hitel THM-e, az is fontos, mi lesz utána.
Nem volt érdemes kivárni az olcsóbb hétszemélyesekre
Fél évvel ezelőtt hirtelen megugrott az érdeklődés a hétszemélyes autók iránt. Ma pedig az látszik, hogy sokkal drágábban lehet csak a használtautó-piacon ugyanolyan autókat találni, mint hat hónapja. Éppen ezért különösen fontos, hogy most kellő körültekintéssel válasszuk ki a megfelelő hitelt az autóvásárlás mellé. A Bank360.hu szerint a drágulásnak több oka is lehet. Egyszerre éreztette a hatását az, hogy a kedvezmény bevezetése után hirtelen megugrott az érdeklődés a hétszemélyes autók iránt, és az, hogy a koronavírus hatása miatt egy csapásra befagyott a használtautó-piac.