Duplán levont részletek, vitatott kamatszámítás - ilyen és ehhez hasonló törlesztési moratóriumos ügyekben egy év alatt 700 panasz és vitarendezési kérelem érkezett az MNB-hez. Most újra figyelni kell az érintett ügyfeleknek, hiszen csak akkor maradnak a moratóriumban az év végéig, ha erről július 31-ig nyilatkoznak.
Az elmúlt egy évben – az általános információkéréseken túl – 543 lakossági ügyfélpanasz, megkeresés érkezett írásban, telefonon vagy személyesen a Magyar Nemzeti Bank ügyfélszolgálatára a banki törlesztési moratórium ügyében. Ezen felül a jegybank szervezetén belül működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) 156 vitarendezési kérelmet kezelt, amelyek összesen 23 bankot, pénzügyi vállalkozást vagy fióktelepet érintettek.
Az ügyfelek egy része a moratórium korábbi időszaka kapcsán egyebek közt azt sérelmezte, hogy a kilépésre vonatkozó nyilatkozatát a pénzügyi intézmény nem fogadta el vagy késedelmesen dolgozta fel. Egyes ügyféljelzések szerint a kezdeti időszakban extrém esetként előfordult, hogy a bank megtagadta a moratóriumból való kilépés lehetőségét.
Mások azt tették szóvá, hogy 2021 novemberében – a moratórium korábbi meghosszabbításakor – pénzügyi intézményük nem vette figyelembe a hosszabbítási szándékot kinyilvánító nyilatkozatukat (például az online beküldésnél felmerült technikai hiba vagy a kérelmek korlátozott személyes beadási lehetősége miatt).
Többen a lejárat nélküli konstrukciók (így a folyószámlahitelek, hitelkártyák) kamatának számítását kifogásolták. Tavaly szeptember végét követően – amikor a moratóriumot már csak rászorultsági alapon lehetett igénybe venni – felmerültek a jogosultsággal kapcsolatos vitás ügyek is. További fogyasztók a hitel tőkerésze után felszámított kamat mértékét, számítási módját vitatták.
Egyes adósok szerint bizonyos törlesztőrészletüket a moratórium alatt is levonták. Mások esetében viszont annak ellenére tartották nyilván egy gyűjtőszámlán befizetett havi törlesztéseiket, hogy korábban kinyilvánították: távoznának a moratóriumból. Akadtak, akiknek (vélhetően figyelmetlenségből) kétszer vonták le havi törlesztésüket a moratóriumból való kilépés után.
A PBT-hez beérkezett vitarendezési kérelmek nyomán számos esetben zárult egyezséggel (s ennek kapcsán a pénzügyi intézmény többletkifizetésével, kamat elengedésével, esetleg az ügyfél számára kedvező szerződésmódosítással) a jogvita. Az ügyfélszolgálati jelzések nyomán emellett az MNB több esetben figyelmeztetést, folyamatos felügyelési lépést tett az adott pénzügyi intézmények felé, illetve a súlyosabb esetek kapcsán célvizsgálatot is indított. A jegybank emellett 16 pénzügyi intézménynél témavizsgálatot is folytat a moratóriummal kapcsolatos jogszabályi előírások betartásáról.
A továbbra is a moratóriumban maradók anyagi többletterhet, illetve hitelük futamidejének meghosszabbítását vállalják magukra. Ha anyagi helyzetük rendezett, ez fölösleges kiadást jelenthet. A moratóriumban maradás így azoknak jelenthet további átmeneti védelmet, akik változatlanul nehéz anyagi helyzetükben nem képesek hitelüket törleszteni. Akik viszont anyagilag megtehetik, azoknak célszerű mielőbb ismét megkezdeni a személyi kölcsönük, jelzáloghitelük törlesztést. Ehhez most semmit sem kell tenniük, ugyanis ha nem adnak be újabb kérelmet a moratórium folytatásáról idén július 31-ig, akkor visszaáll korábbi törlesztőrészletük.
Ha viszont valaki augusztustól az év végéig továbbra is benne akar maradni a törlesztési moratóriumban, annak július 31-ig erről mindenképpen nyilatkoznia kell a bankjának, illetve a hitelnyújtójának. A határidő jogvesztő, tehát ha ezt nem teszi meg valaki, nem pótolhatja, automatikusan kiesik a moratóriumból.