Pénzügyek vezetése

Így vezesd a pénzügyeid, és 2021 a te éved lesz!

Pénzügyek vezetése

Így vezesd a pénzügyeid, és 2021 a te éved lesz!

Vrazsovits Rita
2021-01-23 Frissítve: 2022-01-18
2021-01-23 Frissítve: 2022-01-18
12035753

A koronavírus-járvány miatt sokan kezdtek el nagyobb hangsúlyt fektetni a spórolásra, emellett visszafogják a költéseiket és igyekeznek tudatosabb pénzügyi döntéseket hozni. Ennek ellenére a lakosság jelentős része még mindig nem rendelkezik annyi megtakarítással, hogy jövedelemkiesés esetén legalább három, de inkább hat hónapig fedezni tudja a kiadásait. Korábban már összegyűjtöttünk számos tippet, ami abban segít, hogy jobban be tudd osztani a jövedelmed, ehhez most egy sorvezetőt is adunk segítségül. 

 

A személyes pénzügyek rendezése a megfelelő adminisztráción áll vagy bukik. Ehhez az alábbiakkal érdemes rendelkezni:

 

  1. Eszköz az adminisztrációhoz: ez lehet egy pénzügyi applikáció, egy saját Excel táblázat, de akár egy kockásfüzet is, ha úgy kényelmesebb. 
  2. Rendszeresség: ahhoz, hogy átlásd a költéseket, minden nap érdemes feljegyezni az aznapi tételeket - máskülönben nem a valós adatokat fogod látni a kimutatásban.

 

Ha ez a két dolog megvan, akkor a kérdés már csak a struktúra, ami mentén a bevételeket és a kiadásokat követed figyelemmel. Ha valamelyik pénzügyi applikációt választod, akkor ez többé-kevésbé adott, hiszen a már meglévő funkciókat nem tudod megváltoztatni, és csak a választott program eszköztárát tudod felhasználni, akár fizetős funkciókkal is kiegészítve. Viszont ha saját táblázatot vezetsz, akkor rugalmasabban alakíthatod ki a saját rendszered, sőt később bővítheted és fejlesztheted is, ha úgy érzed, hogy kinőtted az aktuális struktúrát. Akármelyik eszközt is választod, az alábbi funkciókkal érdemes számolni:

 

  • bevételek kezelése: akár munkabérből élsz, akár vállalkozó vagy, a lényeg, hogy a kiadások tervezésénél a biztos bevételekkel számolj - azzal az összeggel, amivel te rendelkezel, és ami már a bankszámládon / pénztárcádban van,
  • kiadások kezelése: ezen belül érdemes elkülöníteni a fix és az eseti kiadásokat. A fix kiadásokkal már azelőtt tudsz számolni, hogy elkezdődne a következő hónap, ami jelentősen megkönnyíti a tervezést. Ide tartozik minden, amit minden hónapban kifizetsz vagy ami eseti, de már előre tudsz róla: a lakbér, a rezsi, az internet- és a telefonszámla, a különböző biztosítások díjai, de érdemes az olyan kisebb tételekkel is számolni, mint amilyen egy online streamingszolgáltatás előfizetése. Minden más kiadás, ami nem tervezhető, az eseti kiadásokhoz tartozik.
  • kiadások címkézése vagy kategorizálása: a kiadásokat érdemes egy másik szisztéma szerint is csoportosítani, így egy-két hónap adminisztráció után már látszódni fog, hogy mi az, amire több pénz megy el, mint szeretnéd. Ilyen kategória lehet az étkezés, az utazás, a ruhavásárlás, a szórakozás, illetve tulajdonképpen bármi, amire az életed során mérhető mennyiségű pénzt költesz el. Ezt nem is feltétlenül kell tételesen vezetned, a Revolut például a vásárlási tételek alapján listázza neked, amire itt kíváncsi vagy. 

 

Tudd, hogy meddig ér a takaró!

 

Ha a bevételek és a kiadások megvannak, a kettő különbségéből feketén-fehéren látni fogod, hogy az adott hónap végén maradt még pénzed vagy esetleg túlcsúsztál a költségekkel. Ezt az egyenleget egész hónapban érdemes figyelemmel követni, így pontosan látni fogod, hogy mennyi kiadás fér még bele az adott hónapba. Ha már régebb óta gyűlnek az adatok, akkor akár az egész évre vonatkozó egyenleget is figyelheted - ez azért is jó, mert ha az egyik hónapban bőven marad tartalékod, akkor a következő hónapban akár egy plusz kiadás is beleférhet a költségvetésbe. 

 

Vezesd a megtakarításaidat is!

 

A havi költségek vezetésénél a érdemes a rendszeres és az eseti megtakarításokat is külön vezetni. Előbbi kategóriába tartozhat például a lakástakarékpénztári megtakarítás, amit havonta kell fizetni, de ilyen lehet egy megtakarítással kiegészített életbiztosítás is. Az eseti megtakarításokat is érdemes egy külön alszámlán gyűjteni, illetve a kimutatásban is jelezni, hogy az adott összeget félretetted. Vigyázz, hogy a kiadásaid és a megtakarításaid összege ne haladja meg a jövedelmed!

 

Ha több megtakarításod is van, akkor ezeknek érdemes egy külön oldalt szentelni a kockás füzetben vagy az Excelben. Itt akár külön oszlopban vezetheted az általad befizetett összegeket, a hozamot, illetve a megtakarítással járó költségeket - már ha vannak ilyenek.

 

Plusz egy tipp haladóknak: tűzz ki egy célt, és ahhoz igazodj!

 

Ha van egy nagyobb pénzügyi célod, például autót vagy lakást szeretnél vásárolni, akkor érdemes előre kitalálni, hogy körülbelül mekkora összeget szeretnél összegyűjteni. Ha ez megvan, akkor a havi megtakarításaidat figyelembe véve ki tudod számolni, hogy mikorra gyűlik össze a szükséges keret. Amikor számolsz, érdemes szem előtt tartani, hogy az adott célra összegyűjtött pénzen felül maradjon valamennyi tartalék is. 

Promóció

Ne maradj le semmiről, iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!