Közzétette és társadalmi egyeztetésre bocsátotta a kormány a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójáról szóló törvényjavaslatot, amelyben a 2027-re tervezett módosításokat részletezték. A tervezet alapján a jelenleginél szélesebb körben lehetne igénybe venni ezt a lehetőséget, akárcsak a 2022-es módosítás előtt, de számos feltétel megváltozna. Összefoglaltuk a tervezet legfontosabb elemeit.
Megjelent kedden a kormany.hu oldalon a kisadózó egyéni vállalkozók tételes adójáról szóló törvényjavaslat. A legfontosabb változás, hogy a kata újra megnyílna a mellékállású, nyugdíjas, nappali tagozatos egyéni vállalkozók előtt, és cégeknek, szervezeteknek, más vállalkozóknak is lehetne számlázni. A havi kata adó magasabb lenne, a céges bevételekre pedig egy új, 15 százalékos kiegészítő adó jelenne meg, amelybe beszámít a megfizetett tételes kata.
Mennyi adót kell fizetni?
A tervezet szerint 2027. január 1-jétől a főállású kisadózóknak havonta 100 000 forint adót kellene fizetni. 2028-tól pedig ismét változna a rendszer, és a fizetendő adó mértéke a minimálbérhez igazodna. A jelenlegi rendszerben azok maradhatnak, akik 2026. december 31-én már katások: ők 2027-ben még csak havi 75 ezer forintot fognak fizetni, nekik 2028-ban emelkedik meg az összeg 100 ezer forintra. A régi kata a tervezet alapján 2029-től szűnik meg.
Az éves bevételi határ a jelenlegi 18 millió forintról 22 millió forintra emelkedik. Aki ezt az összeget túllépi, annak 40 százalékos különadót kell fizetnie a keretösszeget meghaladó rész után. Ha a kisadózónak az adóévben megszerzett bevétel után különadót kell fizetnie, az adót az adóévet követő év február 25. napjáig vallja be és fizeti meg. Ha időközben megszűnik a vállalkozás, akkor a megszűnést követő 30 napon belül.
Milyen ellátásra lesznek jogosultak a katások?
A főfoglalkozású kisadózó biztosítottnak minősül, az ellátás számításának az alapja 2027. januártól 317 ezer forint lesz, 2028. januártól pedig a tárgyévi minimálbér összege.
A hiteligénylést is befolyásoló, a jövedelemigazolás kiállítására vonatkozó szabály nem változott, a kisadózó jövedelmének a kisadózó utolsó, a megszerzett bevételről tett bevallásban feltüntetett bevételének 60 százaléka minősül.





