Az elmúlt hetekben jelentősen megnőtt a jogosulatlan adatszerzési és csalási kísérletek száma a digitális térben - írja közleményében a Magyar Bankszövetség. Mivel az elkövetési módok folyamatosan változnak, fontos, hogy minél hatékonyabban tudjunk védekezni a visszaélések ellen.
Idén január óta a tavalyi átlagos havi fogyasztói bejelentések duplája érkezik be a Magyar Nemzeti Bankhoz (MNB) az adathalászatról és ügyfelek megtévesztésén alapuló visszaélésekről. Ezt február közepén közölte a jegybank, a Bankszövetség pedig mai közleményében hívta fel a figyelmet az aggasztó jelenségre. A csalók már legalább hét hitelintézet nevében próbálják megszerezni az ügyfelek érzékeny adatait - a kisebb bankok ügyfelei sincsenek biztonságban.
Hasonlítsd össze az alábbi kalkulátorral az elérhető személyi kölcsönöket! Állítsd be, hogy mekkora hitelösszegre van szükséged, és találd meg a számodra ideális ajánlatot! A kalkuláció ingyenes.
Egy sajnálatos esetről mi is ebben a hónapban számoltunk be, amikor egy kisebb bank nevében csaltak ki pénzt egy magánszemélytől, hitelfolyósítást ígérve. Emellett a héten több bank is felhívta a figyelmet arra, hogy a nevükben próbálják a csalók megszerezni az ügyfelek adatait. A lehetséges veszélyeket ebben a cikkben foglaltuk össze.
Mit tehetünk, hogy megelőzzük a bajt?
Amellett, hogy a bankok megtesznek minden tőlük telhetőt, hogy kiszűrjék és jelentsék a visszaéléseket, a Bankszövetség a felhasználók felelősségére is felhívja a figyelmet. Ha az alábbi tanácsokat megjegyezzük és megfogadjuk, nem érhet bennünket nagy baj:
- A pénzügyi szolgáltatók és munkatársaik sohasem kérik, hogy osszuk meg velük saját pénzügyi adatainkat, így biztosan nem kérdezik meg a bankszámla egyenleget, a bankkártya adatait, illetve az ezekhez tartozó jelszavakat, PIN-kódokat.
- Ha gyanús e-mailt kapunk, töröljük!
- Soha ne kattintsunk rá gyanús linkekre, hirdetésekre!
- Ha gyanús hívást kapunk, tegyünk fel kérdéseket, és ha nem a megszokott módon folyik a telefonbeszélgetés, vagy elbizonytalanodunk hívás közben, inkább szakítsuk meg a hívást. Kérdés esetén mindig a bank ismert csatornáin érdeklődjünk.
- Telefonhívásnál egyik bank soha nem “kapcsol át” egy másik bankhoz.
- Ne telepítsünk mobiltelefonra, számítógépre távoli elérést biztosító, állítólagos „banki alkalmazást”, esetleg „vírusirtó programot”!