Ma már szinte bármit kényelmesen házhoz rendelhetünk néhány kattintással, nem is csoda, hogy egyre többen shoppingolnak az online térben. Nem árt azonban résen lenni, hiszen az internetes csalók is felfigyeltek az online vásárlási láz adta lehetőségekre, így egyre többször próbálkoznak kicsalni a vásárlók pénzét valamilyen módon. Ha te is gyakran vásárolsz az interneten, olvass tovább, és tudd meg a Sberbank szakértőjétől, hogy hogyan előzheted meg, hogy áldozattá válj, és mit tehetsz, ha megtörtént a baj.
Bár az internetes utalás és bankkártyahasználat az esetek többségében biztonságos, egy hivatalosnak tűnő e-mail vagy egy, az igazira nagyon hasonlító webshop könnyen megvezetheti még azokat is, akik tudatosan óvják az adataikat. De akkor sincs minden veszve, ha megtörtént a baj, hiszen ha időben észrevesszük, kellően gyorsan felismerjük a csalást és jelezzük bankunknak, akár vissza is szerezhetjük ellopott pénzünket.
Hogyan előzheted meg?
Ha interneten rendelsz, válassz olyan webshopokat, amelyek ismertek és megbízhatók, és nézd meg az eladó értékeléseit is. Kevés eladási trazakció vagy sok negatív értékelés esetén válassz inkább másikat. A legtöbb nagy online piactérnek meg van az az előnye, hogy saját belső rendszert működtet vagy olyan pénztranzakcióval foglalkozó céggel működik együtt, mint amilyen a PayPal is, ezért vásárláskor a tranzakció ezen keresztül zajlik. Így, amennyiben nem érkezik meg a rendelt termék, bejelentés után a szolgáltató vissza tudja utalni a pénzösszeget.
Ha megtörtént a baj
Nagyon bosszantó, ha mégis a csalók kezére kerülünk, hiszen ilyenkor akár hetek is eltelhetnek, mire rájövünk, hogy hiába várjuk a megrendelt terméket. Amennyiben fizetés után pár perccel nem kapsz megerősítést a vásárlásról, először érdeklődj az eladónál, ha nem kapsz választ, akkor pedig azonnal jelezd a bankod felé, hogy valószínűleg internetes csalás áldozatává váltál.
Kelemen Péter, a Sberbank Compliance és Bankbiztonsági vezetője elmondta, hogy ilyenkor a bank hivatalból kivizsgálja az ügyet, de ehhez fontos, hogy minél több adatot adj meg a vásárlás körülményeiről és az eladóról. „A bankok fel vannak készülve az esetleges csalási ügyek kezelésére, ezért mindenképpen érdemes jelezni feléjük, ha bajba kerültünk, mert arra is van esély, hogy az átnyújtott adatok ismeretében a számlavezető pénzintézet visszahívást indíthat a leemelt összegre a tétel könyvelését követően. Fontos hangsúlyozni, hogy továbbra sem kell tartani az internetes bankkártyahasználattól, hiszen mind a bankok, mind a szolgáltatók nagy figyelmet fordítanak adataink védelmére. Ha a vásárló is odafigyel a gyanúsnak tűnő jelekre, biztonságban érezheti online pénzügyeit.“