Banki csaló

7 jel, ami megmutatja, hogy banki csalókkal van dolgod

Banki csaló

7 jel, ami megmutatja, hogy banki csalókkal van dolgod

Vrazsovits Rita
2022-02-17 Frissítve: 2022-10-08
2022-02-17 Frissítve: 2022-10-08
18862168

Csalók mindig voltak és lesznek is, ráadásul ahogy a technológia fejlődik, úgy ők is folyamatosan fejlesztik a módszereiket. Ma már a neten nem feltétlenül elegendő egy szigorúbb spamszűrő és a fontosabb jelszavak rendszeres cseréje, hiszen a csalók olyan csatornákon is próbálkoznak, amelyekre nem is gondolnánk. Például elérhetőségünket megszerezve telefonon vagy a neten keresnek meg akár egy ismert cég nevében, kedvező hitelt vagy befektetést ajánlva.

 

Sajnos így járt olvasónk is, akinek elmondása szerint egy kisebb összegű személyi kölcsön felvételét ajánlották fel. Az ügyletet egy magyarul beszélő személy intézte külföldről. A hitelfolyósítás feltételeként egy kisebb összeg elutalását kérte a sértettől, ami meg is történt. Majd sikertelen folyósításra hivatkozva az “újraaktiváláshoz” ismét utalást kértek a csalók, immár egy nagyobb összeget - ekkor sajnos megtörtént a második utalás is. Ezután többször is megígérték, hogy folyósítják a kölcsönt, de az végül soha nem érkezett meg a sértett bankszámlájára.

 

Hasonlítsd össze az alábbi kalkulátorral az elérhető személyi kölcsönöket! Állítsd be, hogy mekkora hitelösszegre van szükséged, és találd meg a számodra ideális ajánlatot! A kalkuláció ingyenes.

Az eset tanulságos, és nem lehet elégszer elmondani, hogy mikor kell elkezdeni gyanakodni.

 

  1. Gyanakodjunk, ha az igénylés nem az adott bank hivatalos felületén történik

Egy hitel felvétele soha nem úgy történik, hogy megkeresnek telefonon egy kedvező ajánlattal, és telefonon keresztül történik az ügyintézés. A hiteligény leadását általában az ügyfél kezdeményezi, személyesen a bankfiókban vagy online, de minden esetben a pénzintézet hivatalos csatornáin keresztül. 

 

Az igénylés emellett történhet hitelközvetítő útján is - ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a közvetítő céget egyszerűen ellenőrizhetjük a Magyar Nemzeti Bank (MNB) oldalán, az ő engedélye nélkül ugyanis senki nem végezhet hitelközvetítői tevékenységet.

 

  1. Gyanakodjunk, ha nem kell átesni hitelbírálaton

Hiteligénylésnél minden esetben át kell esni a hitelbírálaton, amihez jövedelemigazolást, illetve egyéb dokumentumokat kell bemutatni. (A számlavezető bankunknál ez egyszerűbben is mehet, mint ott, ahol még nincs ügyféltörténetünk és -adataink.) Ez nem csak a bank érdeke, hanem kötelező is, hiszen a kölcsönszerződés csak abban az esetben köthető meg, ha az igénylő megfelel a jövedelemarányos törlesztési mutató (jtm) feltételeinek. 

 

  1. Gyanakodjunk, ha nem kaptunk hitelszerződést

Pozitív hitelbírálat esetén a bank tesz egy ajánlatot, amit vagy elfogadunk vagy nem. Ezenkívül a folyósítás előtt minden esetben lehetőség van arra, hogy a szerződést végigolvassuk - a folyósítás pedig csak a szerződés aláírása után történik meg. Az online hiteligénylés folyamata valamivel gyorsabb, de ennek a folyamata minden banknál egyértelműen követhető. Ezt érdemes végigolvasni, mielőtt az igénylés megtörténik, illetve a szerződést ugyanúgy olvassuk végig, mielőtt bármit aláírnánk. 

 

Ha a folyamat valamelyik része kimarad, például nem valamelyik hivatalos felületen történik az egyeztetés, nincs hitelbírálat, vagy ha nem kapjuk meg a szerződést, minden esetben gyanakodjunk.

  1. Gyanakodjunk, ha utalni kell egy kölcsön folyósításához

Ha személyi kölcsönt veszünk fel, soha nem merülhet fel olyan költség, amit előreutalással kellene rendezni a bank felé. Magának a folyósításnak lehet költsége, ilyen például a folyósítási díj is, de ezt soha nem kell elutalni a banknak, hanem a bank vonja le a folyósított hitelösszegből.

 

Ha hitelközvetítőn keresztül vesszük fel a kölcsönt, annak lehet költsége, erről azonban minden esetben hivatalos dokumentumban értesítenek (számla, díjbekérő). Az azon szereplő adatokkal kapcsolatban vissza is kanyarodhatunk az első ponthoz és az MNB közvetítői adatbázisához. Magánszemély bankszámlájára ne utaljunk. 

 

  1. Gyanakodjunk, ha a kapcsolattartó külföldről keres minket

A fenti történet egyik nyilvánvalóan gyanús eleme, hogy az ügyintéző külföldön tartózkodott, és onnan bonyolította a kapcsolattartást. Hitelügyintézésnél ez nem túl életszerű forgatókönyv, hiszen a bankfiókban és általában a hitelközvetítővel is személyes kapcsolat van, online igénylésnél pedig a bank alkalmazásában álló munkatárs webkamerán keresztül beszél az ügyféllel.

 

  1. Gyanakodjunk, ha technikai hibára hivatkozva kér valaki pénzt

Gyakran előfordul, hogy egy technikai hibára hivatkozva kérnek további összeget a csalók. Ha egy olyan felületre hivatkoznak, amit mi soha nem láttunk, az több mint gyanús. Ha a felületet mi is látjuk, akkor is érdemes körültekintőnek lenni, ugyanis az adathalász e-mailek, kamu webáruházak és a magukat hivatalos szolgáltatóként beállító oldalak sokasága végtelen. Nemrég épp az új köntöst kapott NAV oldalát próbálták meg koppintani. Ha egy ilyen helyzetben nem vagyunk elég óvatosak, a csalók pillanatokon belül hozzájuthatnak ahhoz az információhoz, amire szükségük van, nekünk pedig már csak a kármentés marad. Ha valamilyen nem kért levélből, sms-ből vagy más elektronikus üzenetből jutunk el egy weboldalra, akkor nem árt ellenőrizni, hogy az abban szereplő cégnek valóban ez-e a hivatalos oldala, hiszen az ehhez első látásra hasonló oldalak alkalmazása is megszokott trükk a csalók részéről. 

  1. Gyanakodjunk, ha bárki a kártyaadatainkat kéri

Bár ez nem tartozik szorosan a fenti történethez, muszáj szót ejteni róla, hiszen a legtöbb csaló a bankkártya-adatokra pályázik. Elvégre így juthat hozzá legegyszerűbben az áldozat pénzéhez. Nem véletlen, hogy ezt az adatot soha, de tényleg soha nem kéri tőlünk egyetlen szolgáltató sem e-mailben, sem telefonon keresztül - sem a bankunk, sem az áramszolgáltató, de még a NAV vagy a kormány sem. 

 

Az online kártyás fizetéseknél minden esetben egy közvetítő hivatalos oldala van megadva, mint amilyen például a SimplePay, a Barion vagy a CIB felülete, csak hogy a nagyobbakat említsük. A körültekintés ezeken a felületeken sem árt, mindig bizonyosodjunk meg róla, ha a felület valódi, nem pedig egy másolat.

 

Ha mégis megtörtént a baj, és olyan felületen vagy csatornán keresztül adtunk meg érzékeny adatot, ahol nem kellett volna, tiltsuk le a bankkártyát minél hamarabb - ezt a számlavezető bankunknál 0-24 megtehetjük.  

Promóció

Ne maradj le semmiről, iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!