Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Tipp & tanács

7 jel, ami megmutatja, hogy banki csalókkal van dolgod

2022-02-17|Frissítve: 2023-01-31

Csalók mindig voltak és lesznek is, ráadásul ahogy a technológia fejlődik, úgy ők is folyamatosan fejlesztik a módszereiket. Ma már a neten nem feltétlenül elegendő egy szigorúbb spamszűrő és a fontosabb jelszavak rendszeres cseréje, hiszen a csalók olyan csatornákon is próbálkoznak, amelyekre nem is gondolnánk. Például elérhetőségünket megszerezve telefonon vagy a neten keresnek meg akár egy ismert cég nevében, kedvező hitelt vagy befektetést ajánlva.

 

Sajnos így járt olvasónk is, akinek elmondása szerint egy kisebb összegű személyi kölcsön felvételét ajánlották fel. Az ügyletet egy magyarul beszélő személy intézte külföldről. A hitelfolyósítás feltételeként egy kisebb összeg elutalását kérte a sértettől, ami meg is történt. Majd sikertelen folyósításra hivatkozva az “újraaktiváláshoz” ismét utalást kértek a csalók, immár egy nagyobb összeget - ekkor sajnos megtörtént a második utalás is. Ezután többször is megígérték, hogy folyósítják a kölcsönt, de az végül soha nem érkezett meg a sértett bankszámlájára.

 

Hasonlítsd össze az alábbi kalkulátorral az elérhető személyi kölcsönöket! Állítsd be, hogy mekkora hitelösszegre van szükséged, és találd meg a számodra ideális ajánlatot! A kalkuláció ingyenes.

Az eset tanulságos, és nem lehet elégszer elmondani, hogy mikor kell elkezdeni gyanakodni.

 

  1. Gyanakodjunk, ha az igénylés nem az adott bank hivatalos felületén történik

Egy hitel felvétele soha nem úgy történik, hogy megkeresnek telefonon egy kedvező ajánlattal, és telefonon keresztül történik az ügyintézés. A hiteligény leadását általában az ügyfél kezdeményezi, személyesen a bankfiókban vagy online, de minden esetben a pénzintézet hivatalos csatornáin keresztül. 

 

Az igénylés emellett történhet hitelközvetítő útján is - ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy a közvetítő céget egyszerűen ellenőrizhetjük a Magyar Nemzeti Bank (MNB) oldalán, az ő engedélye nélkül ugyanis senki nem végezhet hitelközvetítői tevékenységet.

 

  1. Gyanakodjunk, ha nem kell átesni hitelbírálaton

Hiteligénylésnél minden esetben át kell esni a hitelbírálaton, amihez jövedelemigazolást, illetve egyéb dokumentumokat kell bemutatni. (A számlavezető bankunknál ez egyszerűbben is mehet, mint ott, ahol még nincs ügyféltörténetünk és -adataink.) Ez nem csak a bank érdeke, hanem kötelező is, hiszen a kölcsönszerződés csak abban az esetben köthető meg, ha az igénylő megfelel a jövedelemarányos törlesztési mutató (jtm) feltételeinek. 

 

  1. Gyanakodjunk, ha nem kaptunk hitelszerződést

Pozitív hitelbírálat esetén a bank tesz egy ajánlatot, amit vagy elfogadunk vagy nem. Ezenkívül a folyósítás előtt minden esetben lehetőség van arra, hogy a szerződést végigolvassuk - a folyósítás pedig csak a szerződés aláírása után történik meg. Az online hiteligénylés folyamata valamivel gyorsabb, de ennek a folyamata minden banknál egyértelműen követhető. Ezt érdemes végigolvasni, mielőtt az igénylés megtörténik, illetve a szerződést ugyanúgy olvassuk végig, mielőtt bármit aláírnánk. 

 

Ha a folyamat valamelyik része kimarad, például nem valamelyik hivatalos felületen történik az egyeztetés, nincs hitelbírálat, vagy ha nem kapjuk meg a szerződést, minden esetben gyanakodjunk.

  1. Gyanakodjunk, ha utalni kell egy kölcsön folyósításához

Ha személyi kölcsönt veszünk fel, soha nem merülhet fel olyan költség, amit előreutalással kellene rendezni a bank felé. Magának a folyósításnak lehet költsége, ilyen például a folyósítási díj is, de ezt soha nem kell elutalni a banknak, hanem a bank vonja le a folyósított hitelösszegből.

 

Ha hitelközvetítőn keresztül vesszük fel a kölcsönt, annak lehet költsége, erről azonban minden esetben hivatalos dokumentumban értesítenek (számla, díjbekérő). Az azon szereplő adatokkal kapcsolatban vissza is kanyarodhatunk az első ponthoz és az MNB közvetítői adatbázisához. Magánszemély bankszámlájára ne utaljunk. 

 

  1. Gyanakodjunk, ha a kapcsolattartó külföldről keres minket

A fenti történet egyik nyilvánvalóan gyanús eleme, hogy az ügyintéző külföldön tartózkodott, és onnan bonyolította a kapcsolattartást. Hitelügyintézésnél ez nem túl életszerű forgatókönyv, hiszen a bankfiókban és általában a hitelközvetítővel is személyes kapcsolat van, online igénylésnél pedig a bank alkalmazásában álló munkatárs webkamerán keresztül beszél az ügyféllel.

 

  1. Gyanakodjunk, ha technikai hibára hivatkozva kér valaki pénzt

Gyakran előfordul, hogy egy technikai hibára hivatkozva kérnek további összeget a csalók. Ha egy olyan felületre hivatkoznak, amit mi soha nem láttunk, az több mint gyanús. Ha a felületet mi is látjuk, akkor is érdemes körültekintőnek lenni, ugyanis az adathalász e-mailek, kamu webáruházak és a magukat hivatalos szolgáltatóként beállító oldalak sokasága végtelen. Nemrég épp az új köntöst kapott NAV oldalát próbálták meg koppintani. Ha egy ilyen helyzetben nem vagyunk elég óvatosak, a csalók pillanatokon belül hozzájuthatnak ahhoz az információhoz, amire szükségük van, nekünk pedig már csak a kármentés marad. Ha valamilyen nem kért levélből, sms-ből vagy más elektronikus üzenetből jutunk el egy weboldalra, akkor nem árt ellenőrizni, hogy az abban szereplő cégnek valóban ez-e a hivatalos oldala, hiszen az ehhez első látásra hasonló oldalak alkalmazása is megszokott trükk a csalók részéről. 

  1. Gyanakodjunk, ha bárki a kártyaadatainkat kéri

Bár ez nem tartozik szorosan a fenti történethez, muszáj szót ejteni róla, hiszen a legtöbb csaló a bankkártya-adatokra pályázik. Elvégre így juthat hozzá legegyszerűbben az áldozat pénzéhez. Nem véletlen, hogy ezt az adatot soha, de tényleg soha nem kéri tőlünk egyetlen szolgáltató sem e-mailben, sem telefonon keresztül - sem a bankunk, sem az áramszolgáltató, de még a NAV vagy a kormány sem. 

 

Az online kártyás fizetéseknél minden esetben egy közvetítő hivatalos oldala van megadva, mint amilyen például a SimplePay, a Barion vagy a CIB felülete, csak hogy a nagyobbakat említsük. A körültekintés ezeken a felületeken sem árt, mindig bizonyosodjunk meg róla, ha a felület valódi, nem pedig egy másolat.

 

Ha mégis megtörtént a baj, és olyan felületen vagy csatornán keresztül adtunk meg érzékeny adatot, ahol nem kellett volna, tiltsuk le a bankkártyát minél hamarabb - ezt a számlavezető bankunknál 0-24 megtehetjük.  

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Így védekezz az internetes csalás ellen
2019-05-20

Így védekezz az internetes csalás ellen

Ma már szinte bármit kényelmesen házhoz rendelhetünk néhány kattintással, nem is csoda, hogy egyre többen shoppingolnak az online térben. Nem árt azonban résen lenni, hiszen az internetes csalók is felfigyeltek az online vásárlási láz adta lehetőségekre, így egyre többször próbálkoznak kicsalni a vásárlók pénzét valamilyen módon. Ha te is gyakran vásárolsz az interneten, olvass tovább, és tudd meg a Sberbank szakértőjétől, hogy hogyan előzheted meg, hogy áldozattá válj, és mit tehetsz, ha megtörtént a baj.

Elolvasom
Intézd pénzügyeidet biztonságosan a koronavírus alatt is
2020-04-21

Intézd pénzügyeidet biztonságosan a koronavírus alatt is

Belegondoltál már, hogy vajon hányszor cserél gazdát egy bankjegy egy nap alatt? Vagy, hogy milyen veszélyeknek teszed ki magad, ha online ügyintézés helyett inkább a személyeset választod?

Elolvasom
Már Google-hirdetésben is támadnak a banki csalók: ne dőlj be a trükknek!
2022-02-24

Már Google-hirdetésben is támadnak a banki csalók: ne dőlj be a trükknek!

Új adathalász módszerrel próbálkoznak csalók: hirdetésekkel tévesztik meg az ügyfeleket, és viszik el őket a hamis banki oldalra, ahol megszerzik az adataikat – figyelmeztette levélben ügyfeleit az Erste Bank. A szükséges lépéseket megtették a hirdetések eltüntetésére, de nem árt résen lenni, ugyanis más bankok nevében is egyre gyakrabban próbálkoznak a csalók.

Elolvasom
Bank360Bank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsönLakáshitelBankszámlaUtasbiztosítás
Bank360 - Első lépés a jó döntéshezBank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsön
200 000 Ft10 000 000 Ft
6 96
Bank360 Utasbiztosítás
Hasonlítsd össze a biztosítók utasbiztosítási ajánlatait és kösd meg online

Legfrisebb hírek

Együtt a jövőért
2025-03-17

Együtt a jövőért

Együtt minden könnyebb! Egy lépés a gondtalan nyugdíjaskor felé! Válj most OTP Nyugdíjpénztári taggá és akár 110 000 Ft-ot jóváírnak az egyéni nyugdíjszámládon. Ne hagyd ki ezt a lehetőséget!

Elolvasom
Újabb bank jelentette be az 5 százalékos lakáshitelét fiataloknak
2025-03-14

Újabb bank jelentette be az 5 százalékos lakáshitelét fiataloknak

Az Erste után a K&H Bank is bejelentette, hogy áprilistól a fiataloknak öt évig kedvezményes, 5 százalékos kamatú lakáshitelt kínál. A szigorú feltételek miatt azonban csak keveseknek és jó fizetéssel van esélyük erre, leginkább vidéken.

Elolvasom
Ugrik az infláció: érdemes megtartani a PMÁP-ot?
2025-03-13

Ugrik az infláció: érdemes megtartani a PMÁP-ot?

Az újra 5 százalék fölé emelkedett infláció miatt az inflációkövető állampapírok tulajdonosai közül sokan elgondolkozhatnak azon, érdemes-e mégis inkább megtartani a 2025-re alacsony kamatot fizető PMÁP-jukat. Végigszámoltuk a lehetőségeket.

Elolvasom