Az azonnali fizetési rendszer egyik előnye, hogy nem csak másodpercek alatt tudunk belföldi forint számlák között pénzt küldeni, hanem ezt számlaszám helyett akár másodlagos számlaazonosítók alapján is utalhatjuk.
Mi a másodlagos számlaazonosító?
Gyakorta okozhat problémát, hogy banki átutalás esetén nem ismerjük a kedvezményezett bankszámlaszámát, ezért sokkal egyszerűbb lehet megadni egy másodlagos számlaazonosítót az elektronikus utaláshoz. Másodlagos számlaazonosítóként az alábbi adatok regisztrációját fogadják el a bankok:
- e-mail cím
- mobiltelefonszám az Európai Gazdasági Térség bármely országából (Európai Unió, Svájc, Norvégia, Izland)
- vállalkozásoknál adószám
- adóazonosító jel
Az újításnak köszönhetően nem kötelező hosszú bankszámlaszámokat megadnunk, hanem elég a kedvezményezett személy e-mail, vagy mobilszámát beütnünk az utalást megelőzően. Ehhez természetesen elengedhetetlen, hogy a kedvezményezettünk előzetesen regisztrálja ezen adatok valamelyikét a bankjánál. Amennyiben ez megtörtént, azonnali elektronikus utalást is indíthatunk a felsorolt adatok bármelyikének megadásával.
Előzetes regisztráció szükséges
A másodlagos számlaazonosítónkat kétféleképpen regisztrálhatjuk bankunknál:
- személyesen bankfiókban
- internetbankon keresztül
Amennyiben az utóbbi lehetőség mellett döntünk, abban az esetben csak e-mail címünket és mobiltelefonszámunkat adhatjuk meg. A regisztrációt követően bankszámlaszámunk összekapcsolódik a megadott információval, majd utaláskor egy központi adatbázisból kéri le a másodlagos számlaazonosítónkat az adott tranzakciót kezelő bank. Természetesen egy azonosítót nem használhatunk több számlához, ugyanakkor lehetőség van arra, hogy a számlához nem kapcsolódó személy adatait adjuk meg, illetve egy számlához több azonosítót is megadhatunk. Az adatok kezelését a GIRO Zrt. Központi Másodlagos Számlaazonosító Adatbázisa látja el.
Nem feltétlenül ingyenes
Az AFR-el járó másodlagos számlaazonosító regisztrációjának díja – mint az alábbi táblázat mutatja — bankonként és a regisztráció módjának függvényében eltérő lehet. Továbbá az azonosító rögzítése mellett módosításra, törlésre és megújításra is van lehetőség, melyekre a táblázatban feltüntetett díjak szintén érvényesek. Sok bank esetében bizonyos dátumig ingyenesen regisztrálhatjuk másodlagos számlaazonosítónkat, tehát ha ilyen szándékunk van, ezt érdemes lehet a dátum lejárta előtt megtennünk.
Hiába regisztrálunk, számlatulajdonosként az adatokat évente meg kell erősítenünk, melyre bankunk a határidő lejárta előtt legalább 30 nappal köteles emlékeztetni bennünket. A megerősítés hiányában a másodlagos számlaazonosítók a központi adatbázisból törlésre kerülnek.
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|