Modern, innovatív, trendi: ezek a jelzők jutnak egy átlagos magyar felhasználó eszébe, amikor a mobilfizetésről kérdezik - a Mastercard kutatásában részt vevők 60 százaléka nyilatkozott így. Emellett sokan emelték ki a gyorsaságot (39%), a költések nyomon követhetőségét (35%) és a kényelmet (34%).
Nem meglepő módon a telefonnal fizetés a fiatalok körében a legnépszerűbb, közel minden ötödik (18%) megkérdezett ma már így fizet. A Free Association Research kutatásából az is kiderült, hogy az iPhone-okon futó iOS-t használók sokkal inkább fizetnek a mobiljukkal, mint a más (Andriod) rendszert használó telefonok birtokosai, 26 százalékuk rendszeresen így fizet, de többségük (51%) már legalább egyszer kipróbálta ezt a megoldást.
Az MNB adatai alapján is megállíthatatlannak tűnik a mobilfizetések terjedése. Egy év alatt mind a tranzakciók számában, mind ezek értékében 240 százalék körüli a növekedés (a tranzakciók száma 243, az értékük 236 százalékkal emelkedett 2020 és 2021 utolsó negyedéve között).
„A mobilfizetés egy olyan evolúciós lépcső a digitális fizetések terén, amelyhez maximum az érintésmentes fizetések egykori térnyerését lehet hasonlítani. A felhasználóknak sokkal kényelmesebb és gyorsabb megoldást jelent, mint a többi alternatíva, hiszen ma már a mobilunk nélkül sehova sem indulunk el és mindig a kezünk ügyében van” – jellemezte a kialakult helyzetet Eölyüs Endre, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.
Ezt igazolják azok a vásárlók, akik rendszeresen mobiljukkal fizetnek, hiszen a kutatás során 49 százalékuk emelte ki, hogy a mobiljuk mindig kéznél van, 39 százalék szerint egyszerűbb így fizetni, mint a pénztárcájukban keresgélni, de a válaszadók egyharmada úgy érzi, a mobilfizetés egyszerűen gyorsabb, mint a kártyával történő tranzakció.
Mastercard kutatása 2009 óta vizsgálja a hazai bank- és kártyahasználattal kapcsolatos fogyasztói szokásokat. Az eredmények a 18-65 év közötti, bankszámlás városiakra reprezentatívak. A kutatást a Free Association Research végzi, amely 2021-ben 1900 interjút készített az adatfelvétel során.