Aki már megtapasztalta, hogy milyen egy KKV-t irányítani, tudja, hogy nem beszélhetünk stresszmentes munkáról. A sikereket és nehézségeket sokkal inkább érezzük személyesnek, mintha egy nagyvállalat óriási gépezetében lennénk apró fogaskerekek, döntéseink eredményét pedig egészen közelről tapasztalhatjuk meg. Ezért fontos, hogy megtanuljunk figyelni a jelekre, hiszen így időben reagálhatunk vállalkozásunk apró rezdüléseire, és jelentősen csökkenthetjük a kritikus problémák gyakoriságát.
A statisztikák szerint az induló vállalkozások többsége az első évben jól működik, azonban a második év már nagyobb lemorzsolódást hoz. Ez persze nem szabad, hogy elriasszon egy vállalkozás elindításától, az azonban fontos, hogy tudjuk, a siker érdekében nagy odafigyelésre van szükség.
A KKV-k számára az egyik legnagyobb nehézséget a tőkehiány okozza. Nagyon leegyszerűsítve: a kezdőtőkét könnyen felélik, és ha a későbbiekben nem áramlik kellő mennyiségű pénza vállalkozásba, hamar leküzdhetetlenné válik ennek hiánya. Az ilyesmi persze nem egyik napról a másikra történik, és félreérthetetlen jelei vannak, melyeket időben kezelve elkerülhető a krach.
Kiszámíthatatlan bevétel
Egy vállalkozás vezetőjeként nem elegendő alaposan ismerni a szakterületünket. Általános hiba, hogy a vezető nem fordít kellő figyelmet a pénzügyekre, így hiába a szakmai oldal kiválósága, a cég mégsem teljesít a várakozásoknak megfelelően.
A számlák kiállítása, majd a befolyó összegek nyilvántartása, szükség esetén pedig a behajtás, folyamatos feladatot jelent. Ha úgy tapasztaljuk, hogy vevőink gyakran késnek a számlák teljesítésével, érdemes ösztönző elemeket bevezetni – például kedvezménnyel jutalmazni a gyors fizetést.
Az alapokon túlmenően is sokat tehetünk a pénzügyi biztonság elérésének érdekében:
- cash-flow előrejelzés készítésével láthatjuk, milyen bevételekre számíthatunk a következő időszakban
- a gazdasági folyamatok, valamint a szektorspecifikus trendek figyelése is hasznos, hiszen ezekkel nem ér váratlanul a változás.
- Bizonytalan helyzetekben több eshetőségre is fel kell készülni és A, B (sőt, akár C) tervvel nézni szembe a felmerülő szituációkkal
Lassan fizető ügyfelek
A KKV-k életében komoly kihívást okoz, ha egy ügyfél hosszú fizetési határidővel teljesíti a számlákat. Egyre elterjedtebb a piacon a 30, 60, sőt, bizonyos szektorokban akár a 120 napos fizetési határidő is. Hiába fizet az ügyfél a számla lejártakor pontosan, mégis komoly likviditási problémát jelenthet, ha a teljesített megbízást követően hónapokat kell várnunk a bevétel beérkezésére. Sokan választják azt a megoldást, hogy nem is lépnek üzleti kapcsolatba olyan vevőkkel, akik így fizetnek, azonban ez a módszer azt jelenti, hogy elesünk az üzlettől.
Mit tehet ilyenkor a cégvezető? A legjobb megoldás, ha a faktorálást választja, hiszen ennek a finanszírozási megoldásnak éppen az a lényege, hogy a faktorcég a követelést megvásárolja a számla kiállítójától. Ennek köszönhetően a bruttó összeg jellemzően 90%-a már másnap megjelenik a vállalkozás számláján, a faktorcég pedig akkor számol el a maradék 10%-kal, amikor a vevő ténylegesen teljesíti felé a fizetést. Így nem csak a bevételek válnak jól tervezhetővé, de a vállalkozás sem szenved a kintlévőségek okozta pénzügy nehézségektől.
A MagNet Faktornál célunk, hogy minden esetben megtaláljuk az optimális megoldást, akár több, viszonylag kis értékű számla faktorálásáról van szó, akár kevés, de nagyobb összegű számla okozza az üzleti kihívásokat. Célunk, hogy ügyfeleinkkel hosszú távú, rugalmas feltételrendszerrel kialakított megegyezések révén hozzájáruljunk a vállalkozások sikeréhez.
Tervezzünk költségvetést
Nem szükséges taglalni, hogy milyen kockázatokkal jár, ha egy vállalkozás tervek és előrejelzések nélkül működik, és csak bízik abban, hogy minden hónapban lesz elegendő pénze a számlák kifizetésére. Ennek egyszerű ellenszere, hogy szigorú büdzsét készítve tervezzük meg a vállalkozás pénzügyeit, majd azok folyamatos karbantartásával, szükség esetén felülvizsgálatával határozzuk meg lépéseinket.
Mit kell tartalmaznia a költségvetésnek?
- fix kiadások
- változó kiadások
- egyszeri kiadások
- tartalék
- bevételek
Felkészülni a váratlanra
A váratlan kiadások könnyen romba dönthetik a korábban gondosan megtervezett költségvetést. Ezt elkerülendő érdemes a bevételek egy bizonyos hányadát rendszeresen félretenni, és a felgyülemlett összeget csak akkor megbontani, ha valóban krízishelyzet alakul ki. Ezáltal elkerülhető a hitelfelvétel, és annak – nem elhanyagolható – költségei.
Ha mégsem elég a félretett összeg és gyorsan pénzre van szüksége a vállalkozásnak, faktorálással akár 1 munkanapon belül hozzájuthat a halasztott fizetési határidejű számláinak ellenértékének nagyrészéhez, ami egyszerű és rugalmas megoldást nyújt a pénzhiányra.
Gyenge marketing stratégia
Nem állítjuk, hogy ne létezne olyan KKV, aminek nem kell marketingre költenie, mert a meglévő ügyfélköre hosszú évekre elegendő megrendeléssel látja el – de lássuk, be ez a ritkább eset. Ráadásul ha növekedést várunk, egészen biztos, hogy nem támaszkodhatunk kizárólag a meglévő ügyfélkörre.
A marketing nem úri huncutság, hiszen hatalmas körülöttünk a reklámzaj, és ha mi, magunk nem csapunk le egy potenciális ügyfélre, akkor a versenytársak valamelyike nyeri majd a megbízást, és így a piaci előnyt is.
Egy jól tervezett büdzsében mindig szerepelnek marketing kiadások is, így nem soron kívül felmerülő költségként kell ezekre gondolnunk, hanem a vállalkozás fenntartásához szükséges tételként.