Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Hír

Az MNB-nek van forgatókönyve arra az esetre, ha bajba kerülne egy bank

2023-04-01|Frissítve: 2023-04-17

A közelmúlt nemzetközi bankproblémái nem ismétlődnek meg Magyarországon, mert az elmúlt évtizedben a jegybank és a szabályozók „elvégezték a házi feladatot” és szigorú banki tőke- és egyéb előírásokat vezettek be - mondta Kandrács Csaba, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alelnöke a Bank360 munkatársának adott interjújában, amely a 24.hu-n jelent meg. Az alábbiakban ennek rövidített változatát közöljük. 

 

- Bankválságot utoljára 2008-ban látott a világ, és azt gondoltuk, a szabályozás annyit szigorodott azóta, hogy nem fordulhatnak elő újabb bankcsődök. Most viszont Amerikában a Silicon Valley Bank és a Signature Bank is csődbe ment, és a Credit Suisse-t is ki kellett menteni, sőt a Deutsche Banknál is rezgett a léc egy pillanatig. Mi volt ennek az oka?

 

- A 2008 és a mostani időszak közötti nagy különbség, hogy akkor egy rendszerszintű bankválság söpört végig az egész világon az Egyesült Államokból kiindulva. Eszközoldalon – a kockázatos másodlagos jelzáloghiteleken keresztül – számos bank össze volt kötve, amelyek így megfertőzték egymást. Bizalmi válság alakult ki, ami likviditási válságot, „lefagyást” okozott a nemzetközi bankpiacon is. Most viszont egyedi eseteket látunk: az idei év nem 2008! Amerikában az alapvető problémát az okozta, hogy fellazították a szabályozói követelményeket, köztük azokat, amelyek a likviditásra vonatkoznak. A Silicon Valley Bank (SVB) emiatt jóval több állampapírt, kötvényt tudott vásárolni következmények nélkül, mint ami egy európai, s ezen belül egy magyar banknak megengedett. Amikor a betétesek ki akarták venni a pénzüket, az SVB – gyorsan mozdítható pénztartalék hiányában – ezeket a hosszú lejáratú állampapírokat csak veszteséggel tudta eladni. Ez felgyorsította a negatív folyamatokat, és végül a bank eljutott arra a szintre, hogy nem tudta már magát finanszírozni és a betétesek kifizetési igényeit kielégíteni.

 

- A Credit Suisse-nél ilyen nem volt. 

 

- A Credit Suisse a likviditásra, az eszközminőségre, a koncentrációra vonatkozó alapvető szabályokat betartotta. A vesztét alapvetően a korábbi időszakból eredő reputációs problémák okozták. A bankot „rossz fiúnak” tartották a piacon, miután az elmúlt három-négy évben botrány botrányt követett nála. Mozambikban volt egy problémás esete, a Greensill-ügyben is benne volt, pénzmosási és felügyeleti jelentési nehézségek is voltak a banknál. Emiatt azt gondolta a piac, hogy a következő bank, amelyikkel gond adódhat, a Credit Suisse lehet. Amikor pedig megkérdezték a tulajdonosokat, hogy ha kellene, tennének-e további tőkét a bankba, akkor nem mondtak erre egyértelműen igent. Ez felerősítette a bizalmatlanságot a bank iránt, s így végül be kellett avatkozni. Hasonló negatív hírverés támadt a Deutsche Bank körül is, csakhogy e hitelintézet teljesítménye az elmúlt három évben sokat javult, stabil a menedzsment, az eredmények, fő mutatószámok javulnak.

 

- Magyarországon mi a helyzet? Mit tud tenni az MNB annak érdekében, hogy ne forduljanak elő hasonló történetek?

 

- A 2008-as válság tanulságaként a korábbinál sokkal szigorúbb szabályozói, felügyelési követelmények születtek. 2013 óta, mióta a pénzügyi felügyelés a jegybankhoz került, szigorúan elvárjuk a különböző mutatószámoknak való megfelelést, nem engedjük, hogy bármelyik piaci szereplő felpuhítsa ezeket. Ha valahol kockázatot látunk, azonnal kezeljük. A mostani külföldi bankválságoknak nincs közvetlen hatása a magyar bankrendszerben. A magyar hitelintézeteknek, sőt, az egyéb felügyelt szektorainknak sincs érdemi kapcsolatuk sem e problémás piacokkal, sem az érintett pénzügyi cégekkel, működésük pedig sokkal egészségesebb.

 

- Bankcsődök így is előfordulnak, például tavaly a Sberbank esetében, amelynél az osztrák anyacég orosz anyacégével voltak gondok, de a hatását Magyarországon is megérezte a bank. Magyarországon több hitelintézet van külföldi tulajdonban, mi történik, ha ezek anyacége megroggyan? 

 

- Ha a nemzetközi pénzügyi piacokon bármilyen problémás jelet látunk, mi rögtön áttekintjük az itteni lehetséges hatásokat, és ha kell, a teendőket. A másik oldalról, a magyar bankok felől nézve a hazai piaci szereplők stabilan állnak mindkét alapvető mérőszámukat, a tőkét és a likviditást tekintve. A magyar bankrendszer tőkéje ma 6500 milliárd forint, a tőkemegfelelési mutató több mint 18 százalék, messze az elvárt szabályozói limit fölött áll. A likviditási megfelelési mutató az előírt 100 százalék helyett 168 százalék, és a bankrendszer likviditási tartalékának egy igen jelentős része (mintegy 8000 milliárd forint), azonnal, veszteség nélkül mozgósítható bankközi betét, amelynek meghatározó része ráadásul a jegybanknál elhelyezett betét.  Mindez azért van így, mert a jegybank és a szabályozó hatóság az elmúlt évtizedben „elvégezte a házi feladatát”, szigorított a banki szabályozói elvárásokon. Miközben Amerikában a szabályok felhígítása, Svájcban pedig a bizalmi válság okozott kockázatot, e korábbi lépéseknek köszönhetően itthon semmi ilyesmivel nem kell számolni.

 

- Ha mégis megtörténne egy nagybank csődje, akkor mi történne, mit tudna tenni a jegybank?

 

Van forgatókönyvünk arra az esetre, ha bajba kerülne egy bank. Ráadásul – a másfél évtizeddel ezelőtti válság tanulságaként – részletes szanálási keretrendszer jött létre, és az akkorihoz képest megnőtt a betétbiztosítás összege is. Ezek alkalmazása helyett viszont itthon most egy biztonságos bankrendszer előnyeit élvezheti a piac és az ügyfelek. Válságok idején viszont azonnal cselekedni kell a felügyelő hatóságnak, mint történt ez a Credit Suisse problémájánál is.

 

- Tehát most nem fordulhatna elő olyan helyzet, mint 2008-ban, amikor a Fed elengedte a Lehman Brothers kezét? 

 

- Nem. Itt van például a magyarországi Sberbank esete is, amely külső ok miatt, az orosz-ukrán háború nehezen modellezhető, váratlan eseménye nyomán pattant ki. Mégis sikerült olyan döntéseket hozni, amelynek eredményeként a hazai betéteseket nem érte kár, száz százalékban vissza tudták kapni a pénzüket.

 

- Sőt, a bankok is az Országos Betétbiztosítási Alapnak adott pénzüket.

 

- Így van. Egyes sajtóorgánumokban már az merült fel, hogy akkor valószínűleg nem is volt baj a bankkal, miért kellett egyáltalán beavatkozni. Ezt a tévhitet szeretném határozottan cáfolni. A hazai Sberbanknak kezdetben likviditási problémája volt a háború és az ahhoz kapcsolódó szankciók miatt, de aztán az osztrák anyabank engedélyét felfüggesztették az ottani hatóságok, ahol a magyar leánybanknak volt egy befagyott bankbetétje, ami így tőkeproblémát okozott. Likviditási segítséget ebben a helyzetben nem tudott kapni. Ha ebben a helyzetben nyitva tartottuk volna a bankot, megrohanták volna a betétesek, és nem tudott volna mindenki hozzájutni a betétjéhez. Az osztrák betét visszaszerzésével, körültekintő végelszámolói munkával viszont időben eltolva ugyan, de mindenki megkapta a pénzét.

 

- Milyen következményekkel járna az olyan intézkedések kivezetése, mint a kamatstop vagy a moratóriumok? 

 

- A törlesztési moratórium kapcsán az MNB folyamatosan hangsúlyozta, hogy az vegye igénybe, akinek tényleg szüksége van rá. Most azt látjuk, hogy ennek lejártát követően a hitelüket nem fizető ügyfelek aránya csak minimálisan nőtt, a teljes érintett lakossági hitelállományra vetítve továbbra is 5 százalék körül maradt, ami egészséges érték. A bankok megtalálták a problémás ügyfeleket, kezelik szerződéseiket, és megfelelően céltartalékolták is a veszélyben lévő hiteleket. A magyar jelzáloghitel-állomány 80 százaléka emellett fix kamatozású, vagyis a törlesztőrészletek minimum 5-10 év alatt változhatnak csak. Kellően hosszú idejük van tehát az ügyfeleknek felkészülni az esetleges kamatváltozásra, netán a törlesztőrészlet emelkedésére. Ráadásul az elmúlt években jelentős béremelkedés is történt, aminek köszönhetően sokan várhatóan könnyebben tudják majd fizetni a magasabb törlesztőket. Az is csökkenti a kockázatot, hogy 2015 óta él az MNB által életbe léptetett jövedelemarányos törlesztőrészletre vonatkozó szabály, ami gátat szabott az ügyfelek túlzott eladósodásának.

 

- Mennyibe kerül most a bankoknak a kamatstop és a többi extrateher? 

 

- Ez kétségtelenül pluszteher a bankszektor számára, ők ezzel járulnak hozzá a közös teherviseléshez. De azért ne feledjük, hogy a bankok tőkére vetített nyeresége tavaly körülbelül tíz százalékos volt, ami megegyezik az EU átlagával, vagyis nem zártak rossz évet.

 

- Hogyan látja az MNB, meddig fokozhatók még biztonságosan ezek a terhek? Kikéri a kormány a jegybank véleményét, amikor ezeket az intézkedéseket hozza? 

 

- Egyeztetünk a fontos kérdésekről a kormányzattal, és természetesen előfordulhat olykor, hogy máshogy látunk egyes kérdéseket. Abban mindenki egyetért, hogy Magyarország számára érték, hogy a pénzügyi rendszer stabil lábakon áll, és ezt egyebek közt a hitelminősítők is elismerik. Ha ebben esetleg változást látnánk, azonnal beavatkoznánk.

 

- Akár a kormány ellen is?

 

- Nem valaki ellen, hanem együtt valamiért kellene egy ilyen helyzetben cselekednünk a szabályozói, törvényhozói oldallal. Közös érdek mindenki számára, hogy a pénzügyi rendszer stabil maradjon és biztos finanszírozói hátteret nyújtson a gazdaságnak. 

 

- A bankoknál vannak-e olyan területek, amelyeken élénkebb versenyt vár az MNB? A vállalati piacon valóban vérre megy a verseny, de a lakosságin mintha nem lenne ekkora tülekedés az ügyfelekért. Az MNB hogy látja ezt?
 

- A minősített fogyasztóbarát lakáshitel és a minősített fogyasztóbarát személyi kölcsön rendszerét is éppen azért alkottuk meg, mert úgy éreztük, volna helye a verseny élénkítésének, az ügyfelek kedvezőbb, gyorsabb és olcsóbb kiszolgálásának. A betéti oldalon is azt látjuk, hogy miközben a kamatemeléseket a bankok a hiteleknél gyorsan érvényesítik, a betéti oldalon ezt sokkal lanyhábban vagy egyáltalán nem követték. Ez jó jövedelmezőséget biztosít a bankszektornak, hosszútávon viszont nem tartható fenn.

 

- Hogyan áll most a csomagdíjas bankszámlák ügye, amelyeket szintén évek óta próbál elterjeszteni az MNB? Van előrelépés ebben?

 

- Változatlanul meg vagyunk győződve, hogy a bankoknak nem egyenként, minden műveletért kellene díjat felszámítaniuk az ügyfeleknek, hanem az azok havi tranzakcióinak számától független havi csomagdíjas számlakonstrukciókat kellene kínálni. Ennek felgyorsítására vizsgáljuk azt is, hogy lehetőség volna-e egy minősített fogyasztóbarát számlatermék kialakítására. Itt azonban körültekintően kell eljárnunk, hiszen a bankoknak nem kötelező minősített terméket kínálni. Olyan konstrukciót pedig nem érdemes bevezetni, amely nem terjedne el, esetleg mégsem annyira fogyasztóbarát, nem vonzó az árazása.

 

- A tranzakciós illeték mennyire kerékkötője egy ilyen minősített számlacsomagnak?

 

- A természetes személy számlájáról kezdeményezett átutalások 20 ezer forintig eddig is illetékmentesek voltak, a kivételek köre 2022. novemberében tovább bővült az egységes adatbeviteli megoldással, a QR kóddal és a fizetési kérelemmel kezdeményezett átutalásokkal. A fogyasztók által kezdeményezett átutalások nagyobb része tehát illetékmentes, és ez nagy mértékben elő fogja segíteni az elterjedését a bolti vásárlásokban. A csomag árazásnál persze lehet hatása, és ez nem könnyíti meg, hogy a csomagáras termékek egyáltalán elinduljanak. A fogyasztóbarát termékek ugyanakkor nemcsak erről szólnak, hanem az ügyfelek eddiginél gyorsabb, digitális alapú, zöld és családbarát kiszolgálásáról is.

A teljes interjú itt olvasható.

Fotó: Adrián Zoltán - 24.hu  

Promóció

Kapcsolódó címkék

Kapcsolódó cikkek

Mi legyen a kamatstop után, miért nincs magas betétkamat - válaszol a bankszövetség elnöke
2023-04-18

Mi legyen a kamatstop után, miért nincs magas betétkamat - válaszol a bankszövetség elnöke

A bankok arra számítanak, az év közepén véget ér a kamatstop - mondta Jelasity Radován, a Bankszövetség elnöke és az Erste elnök-vezérigazgatója a Bank360-nak adott interjújában. Beszélt arról is, miért alacsonyak a betétkamatok.

Elolvasom
Bank360Bank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsönLakáshitelBankszámlaUtasbiztosítás
Bank360 - Első lépés a jó döntéshezBank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsön
200 000 Ft10 000 000 Ft
6 96
Bank360 Utasbiztosítás
Hasonlítsd össze a biztosítók utasbiztosítási ajánlatait és kösd meg online

Legfrissebb hírek

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják el az európai piacot
2025-12-15

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják el az európai piacot

Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei villámgyorsan szereztek stabil részesedést. A vásárlók nyitottsága, a kereskedők átalakuló szerepe, az egyszerűbb gyártási és konfigurációs modell, valamint az árak olyan versenykörnyezetet hoztak létre együttesen, amelyben az erős szabályozói nyomásnak is kitett hagyományos márkáknak radikálisan alkalmazkodniuk kell.

Elolvasom
Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön
2025-12-15

Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön

Már az idei év első tízhavi eredményei alapján is biztosan kijelenthető, hogy 2025-ben a lakáshitelpiacon és a személyi kölcsönök piacán is éves rekord születik.

Elolvasom
Fontos határidők: eddig lehet befizetni a pénztárakba év végén
2025-12-15

Fontos határidők: eddig lehet befizetni a pénztárakba év végén

Az év vége mindig fontos időszak a pénztárak életében, a tagok ugyanis a decemberi befizetésekkel még ki tudják használni az évi akár 150 ezer forintos adó-visszatérítést. Az egészségpénztárak és az önkéntes nyugdíjpénztárak zöme ilyenkor valamilyen kedvezménnyel is készül, ahhoz azonban, hogy ezeket ki tudjuk használni, a határidőkre is figyelni kell. Fontos, hogy a befizetést ne hagyjuk az utolsó utáni pillanatra, különben elveszik a lehetőség.

Elolvasom