Ne csak az árat nézze a lakásbiztosításnál, hanem a szolgáltatásokat is figyelje! Az asszisztencia, a felelősségbiztosítás és az új fedezetek bevonása általában elengedhetetlen, az alulbiztosítottságot pedig érdemes elkerülni. A saját lakásbiztosítása mellett jó, ha átnézi az idős hozzátartozókét is, szinte biztos, hogy talál majd hasznos kiegészítőket a számukra is.
1. Az elavultat aktualizálja, frissítse!
A lakásbiztosítások jelentős része elavult, több éve, évtizede kötötték. Emiatt a szerződésből hiányoznak fedezetek (azaz nem terjed ki új vagyontárgyakra, kártípusokra), amelyek ma már elengedhetetlenek. Nem nyújtanak például fedezetet az újabban vásárolt nagy értékű műszaki cikkekre, sporteszközökre, az épület felújítása során beépített új megoldásokra, például a napelemekre. Nem fizetnek a pergolában, kerti bútorokban, szabadtéri játékokban, növényekben bekövetkezett károkra, vagy nem terjednek ki a kisállatra, holott a család azóta gyarapodott egy vagy több kis kedvenccel.
Éppen ezért nézze át a meglévő lakásbiztosítási kötvényét, és ha hiányosságot talál, akkor keressen egy olyan új biztosítást, amelyik ezeket tartalmazza. “Ehhez nem kell feltétlenül biztosítót váltani, ha elégedett valaki a saját biztosítójával, ott is ajánlhatnak neki korszerű és díjban is kedvező lakásbiztosítást” - mondja Szikszai József, a Generali kárrendezési igazgatója.
Ne csak az árat nézze!
2. Ne csupán a biztosítás díját figyelje, hanem arra is, milyen szolgáltatásokat tartalmaz a csomag! Az egyszerű, online ügyintézés sokaknak fontos, de a kiegészítők sok esetben rendkívül hasznosak lehetnek. A lakásbiztosítások egy részéhez kapcsolódnak például olyan szolgáltatások, mint a felelősségbiztosítás, asszisztencia, balesetbiztosítás vagy kisállat kiegészítő.
A felelősségbiztosítás abban az esetben jön jól, ha a lakás tulajdonosa önhibáján kívül másnak kárt okoz. Ha például elromlik a mosógép, és emiatt eláznak az egy emelettel lejjebb lakók, akkor a felelősségbiztosítás alapján meg lehet téríttetni a kárukat. Ha nincs biztosítás, akkor a fenti lakónak kell megfizetni a kárt, ellenkező esetben a károsultak beperelhetik a fölöttük lakót, hogy fizessen nekik kártérítést.
Az asszisztencia vagy segítségnyújtás is hasznos szolgáltatás, amit egyre több biztosító kínál. Ennek az a lényege, hogy ha valamilyen baj történik a háztartásban, akkor a biztosító gyors segítséget küld a helyszínre, vagy telefonon segít megoldani a problémát. Ha például elromlik a zár, vagy kizárja magát a lakó, és nem sikerül bejutni a lakásba, nem kell lakatost hívnia, mert a biztosító küld neki egy szakembert, és a biztosításban szereplő limit erejéig ki is fizeti a munkadíját és az alkatrész árát.
Ugyanígy segít a biztosító, ha például eldugul a lefolyó, vagy betörik az ablak, amit gyorsan meg kell javítani, hogy ne jöjjön be a hideg, ne essen be az eső. Telefonos segítséget is nyújt több biztosító az ügyfeleknek bizonyos helyzetekben, elmagyarázzák például, mit jelentenek az orvosnál kapott laboreredmények, vagy segítenek megoldani számítástechnikai problémákat. “Ezek a szolgáltatások mindenki számára hasznosak, de különösen fontos lenne, hogy az idős hozzátartozók lakásbiztosítását is nézzék át alaposan, ők nagy hasznát vehetik az ilyen segítségnyújtásnak” - javasolja Szikszai József.
Az önerő jó is lehet, de meg kell fontolni
3. Sok lakásbiztosításban van önerő, ami azt jelenti, hogy a biztosító csak egy meghatározott összegnél nagyobb károkat fizet ki, azt is csak az önerős rész fölött. Például az 50 ezer forint alatti károkat nem téríti meg, az ennél nagyobbaknál is levon 50 ezer forintot a kártérítésből. Azoknak, akik nem akarnak a kis károkkal a biztosítóhoz menni, úgy gondolják, ezeket inkább zsebből kifizetik, megfelelő lehet az ilyen konstrukció.
Az ilyen biztosítások díja általában alacsonyabb, de a kis károknál nem kap kártérítést az ügyfél. Márpedig a legtöbb biztosítási esemény kisebb kár szokott lenni. Gyakrabban előfordulnak néhány tenyérnyi beázások, mint az, hogy leég az egész ház. Épp ezért érdemes átgondolni, valóban megéri-e néhány százalékkal alacsonyabb díj miatt vállalni az önerőt egy lakásbiztosítás esetében.
Ne legyen alulbiztosítva!
4. El kell kerülni az alulbiztosítottságot! A magas infláció, az elszabadult építőipari árak, az egyre kiszámíthatatlanabb időjárási körülmények miatt érdemes a korábbiaknál is nagyobb hangsúlyt fektetni az ingatlanok biztosításának felülvizsgálatára, vagyis az aktualizálásra. Ezáltal elkerülhető az alulbiztosítottság.
“Az alulbiztosítottság azt jelenti, hogy a vagyontárgy tényleges értéke meghaladja a biztosítási szerződésben rögzített biztosítási összeget – ebben az esetben a keletkezett kárnak csak egy részét fizeti ki a biztosító, és a kár helyreállításához szükséges fennmaradó összeget a károsultnak saját forrásból kell állnia. Ez bizony egy nagyobb tűzkárnál vagy viharkárnál jelentős összegre rúghat, különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben” - mondja a Generali szakértője. Fontos épp ezért, hogy az ingatlan mindig az aktuális újjáépítési értékén legyen biztosítva, és az ingóságokat is megfelelő értéken biztosítsák be.
Válassza az online ügyintézést!
5. Ha baj van, fontos a gyorsaság és az egyszerű ügyintézés. Bármilyen kár éri a biztosítottat, az elsőszámú igénye az, hogy a biztosító gyorsan és különféle macerák nélkül térítse meg a kárát. A kisebb károknál ma már több biztosító megengedi az online kárügyintézést, ennek során az ügyfélnek csak néhány fotót kell feltöltenie, amelyek igazolják a kárt, és ezek alapján a kár elbírálása, kifizetése is megtörténik. Nem kell otthon várni a kárszakértőt, szabadságot kivenni néhány összetört kerti bútor vagy felázott parketta lap miatt.
A nagyobb károkhoz általában továbbra is kimennek a szakértők, akik személyesen mérik fel a helyzetet. A Generali viszont ennél is tovább ment. A lakossági és vállalati ügyfeleinek online kárbejelentést és egyes esetekben videós kárrendezést is biztosít, ami teljesen digitális megoldás, helyszíni szemlét pedig egyáltalán nem igényel.
A videós kárrendezéshez csupán egy kamerával ellátott okostelefonra vagy tabletre, megfelelő hálózati kapcsolatra és jó fényviszonyokra van szükség. Vagyonkároknál 5-7 perc alatt megtörténik a kárfelmérés, és ha a videóhívás alapján a kár rendezhető úgynevezett real time kárrendezéssel, a kárösszeg utalása is megtörténik. Az azonnal indított kifizetéssel a pénz tehát már néhány percen belül az ügyfél számláján lehet.
“Az ügyfeleink egyre nagyobb arányban veszik igénybe az online ügyintézést, ezt a szolgáltatást nagyon szeretik, mivel egyszerű. Ráadásul nem csak munkaidőben, de hétvégén, akár éjjel is el tudják indítani a folyamatot” - mondja Szikszai József, a Generali kárrendezési igazgatója.