Nem kell feltétlenül szakembert keresni, ha valamilyen vészhelyzet adódik otthon, mert ha van lakásbiztosítás, a biztosító is küldi a mestert. Az összeg persze limitált, de érdemes élni a lehetőséggel. Újabban ráadásul egyre több problémában, például számítógépes, orvosi kérdésekben is segítenek a biztosítók. A meglévő biztosításunkat is érdemes átnézni, mert olyan segítség is lehet benne, amiről nem is tudunk.
Eldugult a WC, kitört az ablak télvíz idején, beletörött a kulcs a bejárati ajtó zárjába: megannyi bosszantó probléma, amire azonnal megoldást kell találnia a lakásban lakónak. A legtöbb ember ilyenkor lázasan keresi az interneten a megfelelő szakembert, vagy előszedi a postaládájába nemrég bedobált papírlapot, amelyen ilyen szolgáltatást hirdetett egy ismeretlen szakember. Az illető aztán vagy jön, vagy nem jön, ha jön, akkor már magáért a kiszállásért is borsos összeget kér el, amit természetesen mindig készpénzben kell kifizetni.
Pedig annak, akinek lakásbiztosítása van, annak gyakran nincs is szüksége erre a macerára, sok szerződésben ugyanis van úgynevezett asszisztencia vagy segítségnyújtás szolgáltatás is. Érdemes ezért átnézni a kötvényt, pontosan mit tartalmaz, vészhelyzet esetén küld-e a biztosító szakembert, és ha igen, akkor mekkora kárértékig vállalja a javítási munkákat. Sürgős esetben, ha például elromlott a zár, és az ügyfél nem tud bemenni a lakásába, akár egy órán belül is küld a biztosító egy lakatost, aki szakszerűen megjavítja a zárat. Az ügyfélnek sokszor fizetnie sem kell, a szerződött szakember ezt a folyamatot közvetlenül a biztosítóval bonyolítja le.
A limitek változnak, erre érdemes figyelni
Arra nem árt azonban odafigyelni, hogy a szakemberek egyre drágábban dolgoznak, a lakásbiztosítások kiegészítői pedig káronként vagy évenként limitált összegig fedezik csak a kárt. A Groupama lakásbiztosításaiban beépített elem az asszisztencia, ők kezdetben 100 ezer forintig állják a kárt, ezt követően az indexálással együtt változik a biztosítási összeg, vagyis ha nő a díj például az infláció miatt, akkor az assziszencia fedezete is emelkedik.
Az Alfánál (korábban Aegon) Lakásdoktor néven lehet igénybe venni ezt a szolgáltatást, amelynek díja 3800 forint évente. A limit náluk 50 ezer forint biztosítási eseményenként. A Generali a biztosítási összeg erejéig vállalja a károk megtérítését ilyen esetben, és ez a gyakorlat az Uniqánál is, az éves biztosítási díj erejéig fizetik az ilyen károkat. Az Unionnál 50 ezer forint a limit, az Allianznál 72 ezer. A CIG Pannóniánál 7000-7500 forint körül van az ilyen kiegészítőbiztosítás díja, náluk viszont a fedezet csupán 30 ezer forint. Ha ennél többe kerül a sürgős hibaelhárítás, azt az ügyfélnek kell kifizetnie.
A duguláselhárítás jár az élen, de bővül a lista
A biztosítók beszámolói szerint a leggyakrabban a duguláselhárítás miatt keresik fel az ügyfélszolgálatot a kliensek. Az Alfánál is ez a helyzet, náluk ezt a segítségnyújtási szolgáltatást egyébként az ügyfelek tizede veszi igénybe. A CIG Pannóniánál a duguláselhárítás mellett a zárjavítás a leggyakoribb vészhelyzet, amelyhez szakembert igényelnek. Az Allianznál is a zárszerelés és a vízszerelés vezeti a listát, az Uniqánál a vízkár mellett az üvegkárok is gyakoriak.
A biztosítók azonban észlelik, hogy hagyományos mestermunkákon túl - üvegezés, zárszerelés, villany-, fűtés- és vízszerelés - más helyzetekben is igényelnek segítséget az ügyfelek. A Groupamánál emiatt olyan szolgáltatások is igénybe vehetők már, mint az orvosi asszisztencia, amelynek során az ügyfélszolgálat elmondja, hol van például orvosi ügyelet, melyik gyógyszernek mi a mellékhatása, vagy segítenek értelmezni a laborleletet. A számítógépekkel, internetkapcsolattal is egyre több problémát tapasztalnak az ügyfelek, ezzel kapcsolatos telefonos segítségnyújtást is kínál a biztosító. Az Allianznál az asszisztencia kiterjed az ötévesnél fiatalabb, de már nem garanciális háztartási gépek javítására is.
A Generali is sokféle assziszenciát ad. A Mestervonal a hagyományos munkák esetén hívható, de van autósegély, jogvédelem, informatikai távsegítség és temetési segítség is. Utóbbi például olyan információkkal látja el a gyászolókat, hogy hol lehet temetkezési vállalkozót találni, gyászruhát kölcsönözni, sírhelyet bérelni, urnát vásárolni.