apple jogosulatlan levonás bankszámla

Az Apple-károsultak haladéktalan kifizetésére szólította fel a bankokat az MNB

apple jogosulatlan levonás bankszámla

Az Apple-károsultak haladéktalan kifizetésére szólította fel a bankokat az MNB

Bank360 tartalom
2024-06-29 Frissítve: 2024-07-02
2024-06-29 Frissítve: 2024-07-02
39676378

Az MNB felszólította a számlavezető bankokat, hogy haladéktalanul kezdjék meg az Apple által okozott technikai probléma miatti jogosulatlan levonások miatti kártalanítását a számlájukat náluk vezető ügyfeleknek. A jegybank szerint ezt egy nap alatt meg kellett volna tenniük. 780 ezer ügyféltől több mint kétmilliárd forintot vontak le tévesen.

 

Amint arról beszámoltunk, az Apple-nél keletkezett technikai zavar miatt az elmúlt napokban tömegesen vontak le a magyar banki ügyfelek számláiról jogosulatlanul pénzeket. Az MNB 2024. június 27-én kiadott közleményében már egyértelműen állást foglalt arról, hogy az Apple által június 26-án technikai okokból jogosulatlanul indított nagy mennyiségű tranzakció az ügyfelek által jóvá nem hagyott fizetési műveletnek tekintendőek, azaz teljeskörűen visszajárnak számukra. Az MNB szombati közleményében azt írja, hogy nem elégedett a jelenlegi folyamatok gyorsaságával, ezért felszólítja a pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy haladéktalanul kezdjék meg az ügyfelek kártalanítását.

 

Az elmúlt napokban az MNB számos egyeztetést folytatott a hazai hitelintézetekkel, a Bankszövetséggel, a kártyatársaságok képviselőivel, valamint az Apple-lel is. Ezeken megerősítették, hogy valóban technikai hiba okozta a hibás terheléseket, ami az Apple webáruház nemzetközi bankkártya elfogadó partnerénél következett be, és nincs szó kibertámadásról. Tehát az ügyfelek nem csalás áldozatai lettek, a pénzük megvan, azt vissza tudják kapni.

 

A hiba következtében a magyar ügyfeleknél június 26-án 18-20 óra között mintegy 780 000 jogosulatlan terhelés történt több mint 2 milliárd forint értékben. Az MNB információ szerint a technikai probléma csak ebben az időszakban állt fent, a június 28-i újabb ügyfélértesítések nem új incidens miatt következtek be, csak a korábbi téves terheléshez kapcsolódó üzenetek voltak. Az MNB tudomása szerint az Apple a hibás terhelések összegének visszaküldését megkezdte.

 

Az érintettekkel folytatott megbeszéléseken az MNB egyértelműen kifejezte azon elvárását, hogy az Apple és nemzetközi partnere hibájából bekövetkezett jogosulatlan terheléseket az ügyfeleknek minél gyorsabban vissza kell kapniuk. Jelen sajtóközleménnyel egyben az MNB a leghatározottabban felszólítja az érintett pénzforgalmi szolgáltatókat, hogy az ügyfelek kártalanítását haladéktalanul kezdjék meg, összhangban a pénzforgalmi törvény előírásaival.

 

Teljes mértékben elfogadhatatlannak tartja az MNB azt a banki gyakorlatot, ami alapján az ügyfelek által a hitelintézetnek bejelentett, az Apple téves fizetési műveleteihez kapcsolódó visszatérítési igényeket nem teljesíti a hitelintézet az ügyfélbejelentést követő munkanap végéig. Ezért felül felszólítja az MNB a hitelintézeteket, hogy azonnali hatállyal kezdjék meg azon ügyfelek kártalanítását is, akik nem jelezték közvetlenül a pénzforgalmi szolgáltatójuknál az érintett időszakban történt jogosulatlan terheléseket.

 

Az MNB kiemeli, hogy a pénzforgalmi törvény a fogyasztónak és a mikrovállalkozásnak minősülő ügyfelek esetében kitüntetett védelmet ad. Ennek értelmében, a bankszámlát vezető ügyfél által jóvá nem hagyott fizetési művelet teljesítése kapcsán, a számlavezető pénzforgalmi szolgáltató a felelős a visszatérítésért, a kártyaalapú fizetési műveletek esetében is. Mindezzel összhangban azt a hitelintézeti gyakorlatot sem tartja elfogadhatónak az MNB, ahol a hitelintézetek nem fogadják az ügyfélbejelentéseket és a hibát okozó félhez (jelen esetben Apple-höz) terelik az ügyfelek panaszbejelentéseit.

 

Az MNB üdvözli, hogy számos pénzforgalmi szolgáltató már megkezdte az ügyfelek kártalanítását, de az az elvárása, hogy ez minden érintett szereplőnél a lehető leghamarabb megtörténjen.

 

Tekintettel arra, hogy a jogosulatlan terhelés rendkívül sok banki ügyfelet érintett és a pénzforgalmi szolgáltatók vélhetően számos esetben nem megfelelően kezelték a panaszokat, az MNB soron kívüli vizsgálatot fog indítani, hogy feltárja, az egyes intézmények a jogszabályi előírásoknak megfelelően jártak-e el az ügyfelek bejelentésének fogadása és kártalanítása során. 

Promóció

Ne maradj le semmiről, iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!