• Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Elemzés

Ellencsapást mérnek a bankok a csalókra, új szabályokkal védik az ügyfeleket

2024-07-24|Frissítve: 2024-08-29

 

 

Új uniós szabályokon dolgoznak annak érdekében, hogy visszaszorítsák a bankszámlákat támadó kiberbűnözőket. Magyarországon is folyamatosan vezetik be az újabb intézkedéseket. 

 

A pénzügyi szektor továbbra is a kiberbűnözők célkeresztjében áll - mondta Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank digitalizációért és FinTech fejlesztésért felelős ügyvezető igazgatója a jegybank friss Fintech és digitalizációs jelentését bemutató sajtótájékoztatón. 

 

Számos változás lép életbe a közeljövőben annak érdekében, hogy az ügyfelek nagyobb biztonságban legyenek a csalók támadásaival szemben. Az egyik ilyen, hogy a pénzügyi cégeknek lehetővé kell tenniük az ügyfeleik számára, hogy letilthassák az online felületeken történő hiteligénylést. Előfordult ugyanis, hogy kiberbűnözők nem csupán az áldozatuk bankszámlaegyenlegét nullázták le, de 10 millió forintnyi személyi kölcsönt is felvettek a nevében digitális csatornán keresztül a banktól, és azt is átutalták maguknak. 

A legnagyobb feladat a csalások kezelése

 

Bank360Bank360

A most megjelent jelentés szerint az új uniós irányelvek, a PSD3, illetve a belső pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló rendelet (PSR) alapján a korábbinál szigorúbb szabályok fognak vonatkozni a pénzforgalmi szolgáltatókra. Az elmúlt időszakban egész Európában a csalások jelentették az egyik legnagyobb problémát, ezért ebben az új javaslatcsomagban számos olyan előírás is megtalálható, amely az ügyfelek biztonságát helyezi előtérbe. 

 

A nagy szórású becslések szerint a kiberbűnözés okozta kár 2020-2022 között a világ GDP-jének 1-10 százaléka közötti összeget tehette ki. A pénzügyi cégeknek ezért még fejlettebb műveletfigyelő mechanizmusokat kell alkalmazniuk, a csalásgyanús fizetési tranzakcióknál lehetővé kell tenni a szolgáltatók közötti információmegosztást a kedvezményezett (az, akinek utalják a pénzt) egyedi azonosítójáról. 

Ezek a változások várhatók

 

Magyarországon augusztustól egyszerűbbé válik például a csalásra használt bankszámlák zárolása.  Az eljárás folyamata azzal veszi kezdetét, hogy a csalás észlelését követően az ügyfél vagy a nyomozó hatóság – a már továbbított pénzösszegek felfüggesztése érdekében – értesíti az ügyfél bankszámláját vezető szolgáltatót. A Bank360 szakértői szerint ebben tehát kulcsfontosságú, hogy a károsult a csalás felismerését követően haladéktalanul értesítse erről a bankját, hiszen ekkor van a legnagyobb esély a pénz teljes vagy legalább részleges visszaszerzésére.

 

Ezt követően a számlavezető tájékoztatja annak a pénzforgalmi szolgáltatóját, akinek a károsult átutalta a pénzt. Az értesítésben szerepelnie kell a fizető fél nevének, számlaszámának, a fizetési művelet kedvezményezettjének nevének, számlaszámának, a fizetési művelet pénznemének, összegének és időpontjának. Ezzel párhuzamosan a pénzforgalmi szolgáltatók bejelentést tesznek a NAV-nál működő pénzügyi információs egységnek, valamint adott esetben a számlákat is felfüggesztik.

 

Azt a szolgáltatást is tervezik bevezetni Magyarországon, hogyha valaki átutal pénzt egy másik bankszámlára, akkor a számlaszám beírása után a rendszer kiírja, kinek a számlájára megy majd a pénz. Ezzel elejét lehet majd venni annak, hogy csalók úgynevezett “biztonsági számlára” utaltassák át az ügyfelek pénzét, hiszen az áldozat láthatja, hogy a számla nem egy központi számla, vagy hogy nem az ő saját nevére nyitották meg. 

Az edukáció a leghatékonyabb fegyver a bűnözők ellen

 

A szabályozás emellett várhatóan az ügyféledukációra is kitér majd, mivel a leghatékonyabban úgy lehet megelőzni a csalásokat, ha az ügyfelek felismerik a kiberbűnözőket, és nem dőlnek be a megkereséseknek. 

 

Az első negyedévben több mint 4600 ezer sikeres visszaélés történt az elektronikus pénzforgalomban, az ilyen csalások összértéke 13,37 milliárd forint, az ezekhez kapcsolódó leírt kár pedig 11,6 milliárd forint volt, ez a négyszerese az egy évvel korábbinak. Jó hír, hogy a megakadályozott visszaélések száma 2023 közepétől folyamatosan meghaladja a sikeres visszaélésekét, tehát a bankok csalásokat szűrő rendszere egyre hatékonyabb.

 

Ez persze azokat, akiknek végül viselni kell a kárt, aligha vigasztalja. A károk pedig milliós nagyságrendűek, az idei első negyedévben egy sikeres akcióval átlagosan 2,9 millió forintot zsákmányoltak a csalók. Az MNB ugyanakkor megjegyzi, volt egy nagy vállalati visszaélés is, amely torzítja a statisztikát. 

 

 A háztartásokat 4277 esetben verték át valamivel több mint 5,4 milliárd forint értékben, utóbbi összeg majdnem a duplája a 2023 első negyedévinek. Egy átlagos lakossági ügyfél 1,26 millió forintos kárt szenvedett el. A vállalatok sokkal rosszabbul jártak, 241 esetben váltak csalás áldozataivá, a káruk pedig meghaladta a 7,5 milliárd forintot, ez a 18-szorosa az egy évvel korábbinak, és több mint 31 millió forint káronként. 

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Kiberbűnözés: kiderült, kiknek a pénze van a legnagyobb veszélyben
2024-05-17

Kiberbűnözés: kiderült, kiknek a pénze van a legnagyobb veszélyben

Két év alatt megtízszereződtek a kibercsalásokkal kapcsolatos kérelmek a Pénzügyi Békéltető Testületnél. A legnagyobb arányban a 40-es, 50-es korosztályt palizzák be a csalók, akik még személyi kölcsönt is vettek fel az áldozat nevében, amit aztán elloptak.

Elolvasom
Újabb fontos intézkedést vezetnek be az online banki csalások ellen
2024-07-18

Újabb fontos intézkedést vezetnek be az online banki csalások ellen

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) előírta a bankoknak, hogy tegyék lehetővé az ügyfeleik számára az online hiteligénylés letiltását. A legpofátlanabb csalók ugyanis nemcsak kiürítették az áldozatuk bankszámláját, de még adósságba is verték a póruljárt ügyfelet.

Elolvasom
Ijesztő mértékben nő a banki csalások összege, a cégeket is csúnyán rászedik
2024-06-18

Ijesztő mértékben nő a banki csalások összege, a cégeket is csúnyán rászedik

Már nem a bankot, hanem közvetlenül az ügyfelet rabolják ki a bűnözők. Egyre több az áldozat és az elbukott összeg is. Egy átlagos bankszámla-tulajdonos magánszemély 1,3 milliót, egy átlagos vállalkozás 31 millió forintot veszített az első negyedévben, ha bedőlt a csalóknak.

Elolvasom
Bank360Bank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsönLakáshitelBankszámlaUtasbiztosítás
Bank360 - Első lépés a jó döntéshezBank360 - Első lépés a jó döntéshez
Lakáshitel
500 000 Ft100 000 000 Ft
2 év30 év
Bank360 Utasbiztosítás
Hasonlítsd össze a biztosítók utasbiztosítási ajánlatait és kösd meg online
Írd be és válaszd ki, hova utazol!

Legfrisebb hírek

Tovább bővül a lakossági állampapírok kínálata
2025-04-16

Tovább bővül a lakossági állampapírok kínálata

Új, hosszabb futamidejű lakossági állampapírokkal bővül az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) termékpalettája. A módosítás keretében a Bónusz Magyar Állampapír (BMÁP) futamideje 3 és 5 évről 4 és 6 évre emelkedik, megjelenik a 3 éves mellett az 5 éves Fix Magyar Állampapír (FixMÁP), valamint 10 éves lesz a Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) futamideje.

Elolvasom
Nőni kezdett a bankok feketelistája
2025-04-16

Nőni kezdett a bankok feketelistája

Hosszú évek óta tartó rövidülés után márciusban nőni kezdett a KHR-ben nyilvántartott lakossági mulasztások száma. Összesen 517 ezer aktív mulasztást tartanak már nyilván, 5 ezerrel többet, mint februárban.

Elolvasom
Cofidis: növekedési tervek, új szolgáltatások a Cetelem felvásárlása után
2025-04-15

Cofidis: növekedési tervek, új szolgáltatások a Cetelem felvásárlása után

Sikeres évet zárt a Cofidis Magyarországi Fióktelepe: 2024-ben 11 százalékkal növelte árbevételét, év végére pedig lezárta a Cetelem felvásárlását, és megkezdte a két vállalat integrációját. A pénzügyi szolgáltató ambiciózus célokat tűzött ki a folytatásban is: idén új digitális megoldásokkal kívánja felpörgetni az áruhitelezést, 2027-re pedig már 40 százalékos hitelkihelyezési növekedéssel számol.

Elolvasom