Hitelt felvenni magánszemélyként és vállalkozásként is olyan döntés, amit nem vehetünk félvállról. Komoly elkötelezettséget von maga után és ahhoz, hogy megtérüljön, biztos pénzügyi tervre és ötletekre van szükségünk. A hitelfelvétel jó dolog is lehet, azonban nem minden esetben kell ehhez nyúlni. Ha például átmeneti, hétköznapi fizetési problémái vannak a cégnek, sok más megoldás is létezik.
A hitelfelvétel átgondolt és megtervezett stratégia alapján hasznos segítséget nyújthat vállalkozásunknak. Olyan fejlesztésekbe kezdhetünk, amelyeknek köszönhetően bevételünk a közeli jövőben jelentősen növekedni fog – így fedezve a hitelt és annak költségeit. Azonban vannak olyan helyzetek, amikor nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás, és érdemes megfontolni alternatív lehetőségeket. Összeszedtünk néhány fontos dolgot, amit érdemes feltérképezned, mielőtt hitelhez folyamodnál hétköznapi likviditási problémák miatt.
1. A kiállított számláid összege sokára érkezik meg
Egy szerződött ügyfelünk kiszolgálása anyagilag megterhelő lehet. Befektetjük a munkaórákat, az anyagköltséget és egy-egy projekt akár hónapokig tarthat. Ezt követően pedig jön a számla, amit 30-60-90 de akár 120 napos fizetési határidővel állítunk ki - és azután csak várjuk, hogy megérkezzen a ledolgozott munka ellenértéke.
Sok kisebb összegű számla értéke összeadódva már jelentős probléma lehet, de ugyanígy gondot okozhat kevesebb, de egyenként nagyobb végösszegű számla is. Összeadva sokszor milliós tételről beszélünk, ami megnehezíti a pénzügyi tervezést. Az ilyen helyzetekre kiváló megoldás lehet a számla faktorálás. Faktoring céggel való együttműködés esetén a kiállított számlának jelentős részét néhány órán belül elutalják számunkra, a fennmaradóval pedig az vevő kifizetését követően számolnak el.
A MagNetFaktor oldalán például azt láthatjuk, hogy akár 90%-os finanszírozást vállalnak 24 órán belül. Ez a cég likviditására jelentős pozitív hatást gyakorolhat, ráadásul a faktoring igénybevétele merőben egyszerűbb egy hiteléhez képest.
2. Pénzügyi tervvel próbálod korrigálni a hiányosságokat
A legtöbb vállalkozás életében a pénzügyi tervezés kimarad. Legfőképp azért, mert egy idő és energiaigényes feladatról beszélünk, ha tényleg valós számokra szeretnénk támaszkodni az év vége felé is. Egy pénzügyi terv összeállítása során láthatjuk kalkulált kiadásainkat, bevételeinket, bővülésünket.
Hitelt felvenni úgy, hogy nem látjuk pontosan azt, hogy honnan és hova szeretnénk eljutni az évben, igencsak kockázatos. A pénzügyi terv elkészítésébe befektetett energia ilyen esetben biztosan megtérül.
3. Készletoptimalizálás
A gördülékeny kiszolgálás érdekében sok termékből készletet tartunk. Ez egy hatékony megoldás sok esetben, hiszen előnybe kerülünk a dropshipping megoldásokkal működő cégekkel szemben, melyeknél hosszabbak a szállítási határidők. Viszont a készlethalmozás sokszor indokolatlan lehet és szintén a tervezés hiányát veti fel. Érdemes készletünket a tervezett bővülés szerint optimalizálni.
A készletoptimalizálás igaz lehet a már ezer éve raktárunkban álló termékekre is, amelynek eladása semmilyen hátrányt nem okozna cégünknek.
Érdemes tehát ezt a három pontot megfontolni mielőtt hitelhez folyamodna vállalkozásunk!