Hazánkban Debrecen lakosságával megegyező számú ember él fogyatékkal. Ők ugyanúgy szeretnének banki szolgáltatásokat igénybe venni, mint bárki más. A Pénzkérdés legújabb adásában egy látássérült férfinak segítenek a szakértők a modern eszközök biztonságos használatában, hogy ne élhessen vissza más a helyzetével.
Több mint 400 ezer fogyatékkal élő lakik Magyarországon – nekik ugyanúgy szükségük van a banki szolgáltatásokra, mint bármelyikünknek. Közülük a legtöbben, 196 ezren mozgássérültek, a vakok és gyengénlátók csaknem 70 ezren vannak, a hallássérültek száma meghaladja a 60 ezret. Több mint kétezren vannak a siketvakok, és mintegy 28 ezren, akik valamilyen beszéddel kapcsolatos nehézséggel küzdenek. Ezen kívül gondolnunk kell az értelmi fogyatékosokra, az autistákra, és más speciális igényű embertársainkra is.
Vilmos súlyosan látássérült. Nem született vakon, de egy örökletes betegség miatt 19 éves korára teljesen elveszítette a látását. Ez nehézséget okoz neki a pénz használatában is, mivel a magyar bankjegyekről tapintással nem lehet megállapítani, milyen címletűek, az elektronikus fizetésben pedig nem bízik.
Jó lenne modernebbre váltani
Vilmos szeretne modernebb, digitális megoldással fizetni, de nem tudja ellenőrizni, hogy kártyás fizetésnél valóban a mondott összeget vonják-e le a bankszámlájáról. Az internetes bankolással kapcsolatban is akadtak nehézségei, korábbi számlavezető pénzintézete nem tette akadálymentessé az online felületét.
Ezért fordult tanácsért Herman Bernadetthez, a Bank360.hu szakértőjéhez, aki Nagy Árpáddal, az OTP Bank vezető UX designerével igyekszik megnyugtató megoldást keresni számára.
A készpénzt Vilmos egy telefonos alkalmazás segítségével ismeri fel, amely beolvassa számára a címleteket. A telefonja értesítéseit is felolvassa neki egy applikáció.
Nagy Árpád azt javasolja, kérjen a kártyás vásárlásokról push üzenetben értesítést, így amikor a boltban bankkártyával fizet, azonnal felolvassa a telefonja, mennyi pénzt vontak le a számlájáról. Ha nem stimmel az összeg, máris reklamálhat a pénztárnál.
Az ATM-ek közül is egyre többet tudnak használni a látássérültek, sok terminál nyomógombjain van már Braille-felirat, és ha egy látássérült használja a készüléket, akkor fülhallgatón keresztül kommunikál vele az automata, eközben elsötétül a képernyője, nehogy illetéktelenek megtudják az ügyfél érzékeny adatait. Az OTP Bank digitális csatornáinak használatát felolvasószoftver segíti, így az látássérült emberek számára is gond nélkül elérhető.
Más fogyatékkal élők számára is készülnek megoldások
A mozgássérült ügyfelek számára akadálymentes fiókokkal igyekeznek megkönnyíteni a bankok az ügyintézést, de a fiókban dolgozóknak is fel kell készülniük a velük kapcsolatos speciális igényekre. Sok ügyfél nemcsak nehezen jár, hanem a kezét is nehézkesen vagy egyáltalán nem tudja használni, így előfordulhat, hogy közjegyzőre van szükség, ha egy hivatalos dokumentumot alá szeretne írni.
A látássérültek a szóbeli információt általában meg tudják kapni az alkalmazottaktól, de az írásbeli szerződéseket nem tudják számukra Braille-írással kinyomtatni. Ilyenkor egy tanúra van szükség, aki hitelesíti a papírokat.
A hallássérültek kiszolgálásához is speciális feltételekre van szükség. Ők el tudják olvasni a szerződéseket, ajánlatokat, de nehezen tudnak kommunikálni az ügyintézővel. Vannak, akik kísérővel, jeltolmáccsal járnak a fiókokba ügyet intézni, de az OTP Banknál például vannak olyan berendezések, amelyek a hallókészüléket használó ügyfelek számára felerősítik a hangokat a könnyebb megértés érdekében. Emellett több egységben elérhető a SINOSZ Kontakt Tolmácsszolgálat. Ennek lényege, hogy a bankfióki ügyintézésbe élő videóhívással csatlakozik be egy jelnyelvi tolmács, aki segíti az ügyfél és a banki ügyintéző közötti kommunikációt.