A kaotikus reptéri állapotok, járatkésések és -törlések, eltűnő, lemaradó poggyászok ugyan ezen a nyáron már nem számítanak rendkívüli eseménynek, de még mindig úgy köthetünk rájuk biztosítást, mintha csak ritkán fordulnának elő. Az elveszett, késve kiadott és elkallódott poggyászok után a biztosítók ugyanúgy fizetnek, mint eddig.
Alapvetően a biztosítások váratlan események ellen nyújtanak védelmet - nem véletlen, hogy nem lehet például krónikus betegségre biztosítást kötni, illetve olyan eseményekre sem, amelyeknek bekövetkezésére reálisan számítani lehet. Utasbiztosítás esetében tipikusan ilyen kizárás az extrém sport, a magashegyi túra vagy akár a háborús övezetbe utazás, terrorcselekmény.
A repülőtereken kialakult késések és fennakadások miatt nagyon sok utas szembesült mostanában azzal, hogy a poggyásza nem érkezett meg vele, mert az az indulási repülőtéren maradt. Ilyen esetben az utasbiztosítás - ha a választott biztosítási csomag erre kiterjed - fedezi a poggyászkárt is. A poggyászkár alapvetően két csoportra osztható: ha elvész, megrongálódik, tönkremegy a csomag, illetve ha megvan, de az utas valamiért azt nem kapta meg.
Normális esetben ezek ritkán fordulnak elő, az elmúlt hetekben, hónapokban azonban nem ez volt a helyzet. A reptérkáoszok miatt rendszeresen megtörténik, hogy a kiszolgáló személyzet nem tud megbirkózni a felhalmozódó csomagokkal, és nem képesek időben a szalagra tenni. Felmerülhet a kérdés: mennyiben fér ez bele a váratlan események körébe?
A pontos szabályokról a biztosítások általános szerződési feltételei adnak tájékoztatást. Vagyis ami ebben van, az az irányadó mind a biztosító, mind az utas számára. Végignézve több biztosító dokumentációját, kijelenthető, hogy ez a szabály nem változott. Ez azt jelenti, hogy jóllehet mostanság egyáltalán nem váratlan, ha az utas csomagját nem tudja leszállítani a kiszolgáló személyzet, a biztosítók nem vették ki ezt a kockázatot a szerződésekből, továbbra is a korábbi feltételekkel lehet erre biztosítást kötni. Aki nem kapta meg a csomagját, annak ilyenkor jár kártérítés.
Legalábbis abban az esetben, ha az esemény külföldön történik. Ha magyar utas Magyarországon kapja meg késve a bőröndjét, nem jár kártalanítás, hiszen ez a szabályozás azt a célt szolgálja, hogy az utazás alatt elszenvedett kényelmetlenségért kárpótlást kapjon az utas. Ha új ruhákat kell vennie, mert mindene a bőröndben van, akkor ennek költségét is csak akkor téríti a biztosító, ha külföldön történik a baj - hiszen ha már otthon van, akkor például már nincs szüksége ilyen azonnali vásárlásra.
Fontos, hogy az utasnak mindent meg kell tennie azért, hogy maga megoldja a problémát, vagyis meg kell próbálnia előkeríteni a bőröndjét. Emellett igazolást is kell szereznie a földi kiszolgálóktól, hogy a csomagja valóban elkallódott, elveszett. A poggyászkár esetén járó kártalanítás jellemzően maximum 400-500 ezer forint, de külön plafonérték vonatkozik például a műszaki cikkekre, ez az érték általában 100-150 ezer forint. A késő csomagért néhány tízezer forintot fizet a biztosító.
A Bank360.hu utasbiztosítás kalkulátorával kiválaszthatja a repülős utazáshoz és egy egyéb igényekhez legmegfelelőbb ajánlat, a járatkésések, -törlések esetén is kártérítést nyújtó repülős fedezeteket is tartalmazó biztosítási csomagokra például külön is lehet szűrni.