Sokan utaznak már úgy, hogy a repülőtéren bérelt autót használnak a nyaralásuk vagy üzleti útjuk idején. Ilyenkor jó tisztában lenni a járműhöz kötött és köthető biztosításokkal, és betartani néhány szabályt, mert az olcsó bérlet a végén könnyen nagyon drágává válhat.
Az autókölcsönzők gyakran saját biztosítási termékeket kínálnak az ügyfeleiknek. Ezeknek sok fajtája létezik, amelyeket különféle nevek alatt és különböző áron kínálnak, attól függően, hogy melyik országban és melyik kölcsönző céggel van dolgunk. A sokféle elnevezés és termékvariáció miatt nem könnyű eligazodni közöttük. Nemcsak a biztosításokra érdemes figyelni a külföldi autóbérlésnél, hanem az autó felvételére és leadására is.
Bérautóra vonatkozik-e az utasbiztosításunk?
A bérautóra nem vonatkozik az utasbiztosítás, de az autóbérlési szerződéssel együtt kötelezően meg kell kötnünk egy alapszintű biztosítást is a bérautóra. Ez általában tartalmaz töréskár és lopás elleni biztosítást, valamint felelősségbiztosítást.
Kell-e bérautóra kgfb?
Amint a neve is mutatja, a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (kgfb) nem választás kérdése, külföldön is csak úgy közlekedhetünk az autóval, ha van ilyen biztosítása. Ez benne van a bérautó kölcsönzésének díjában, általában Third Party Insurance (TPI), vagy Mandatory Liability Insurance (MLI) néven. Ez akkor fizet, ha te vagy a hibás egy karambolnál, és a másik autós kárának fedezésére szolgál.
Milyen kiegészítő biztosítások vannak bérautóra?
Az autóbérlési szerződéssel kötelezően megkötött biztosítások általában csak bizonyos típusú károkra vonatkoznak, és nem fedezik az önrészt, amely a kártól és az autó típusától függően tetemes összeg lehet. Érdemes ezekről előre tájékozódni a bérlés előtt. A külföldi biztosításokat nem lehet automatikusan megfeleltetni az itthon megszokott konstrukciókkal, tehát a kgfb mellett nem vegyük alapnak, hogy törés- vagy lopáskárra vonatkozó ottani biztosítás olyan, mint a mi itthoni cascónk. Ha nem akarjuk kockáztatni az önrészt, akkor erre köthetünk kiegészítő biztosításokat, de ez nem kötelező.
- Töréskár biztosítás (CDW): Az alapbiztosításba belefoglalt töréskárt fedező biztosítás általában csak az autó karosszériájában keletkezett károkat fedezi, a szélvédő, a motor, vagy az abroncs megrongálódása esetén nem fizet. Az autónak ezen részeire kiegészítő biztosításokat köthetünk.
Az alapbiztosításban foglalt CDW vagy töréskár biztosítás általában önrészes, amely azt az összeget jelenti, amit kár esetén magunknak kell kifizetnünk a javításokra. Az önrész mértéke függ az autó típusától és a bérlés helyétől, általában 600-3500 euró között van. Ennek elkerülésére találták ki az “önrész nélküli” biztosításokat, amelyeket kiegészítő biztosításként köthetünk meg, és az önrészt részben vagy teljesen fedezik helyettünk. Az önrész nélküli biztosítást szokták Super CDW vagy SCDW nevezni.
A töréskár biztosítást leginkább a Collision Insurance, Damage Waiver (DW), Collision Damage Waiver (CDW), Physical Damage Waiver (PDW) nevek alatt találjuk. A Loss Damage Waiver (LDW) a törés- és a lopáskár együttes kiegészítő biztosítása. Nagysága helytől, cégtől és főleg autótípustól függően napi 9 és 30 dollár között van.
- A lopáskár biztosítás, Theft Insurance (TI), mellé szintén köthetünk kiegészítő biztosítást, amely lopás esetén az önrészt fedezi.
- Az alapbiztosításban foglalt felelősségbiztosítás, Liability Insurance (LI) mellé is köthető még kiegészítő biztosítás,amelyet Liability Insurance Supplement (LIS, Supplemental Liability Insurance (SLI) néven találhatunk meg, és a nagyösszegű kártérítések ellen kötheti, aki óvatos akar lenni. Ennél a biztosításnál nincsen önrész.
- Hasznos dolog a Roadside Assistance Protection (RAP), amely egy 24 órás autómentő szolgáltatás, napi 5–8 dollárért. Ez olyan, más biztosítás által nem fedezett költségeket térít, mint például a vontatás, elszállítás, kerékcsere, akkumulátor töltés stb.
A legtöbb autókölcsönző felajánl még a kölcsönautó vezetőjének és utasainak balesetbiztosítást, poggyászkár biztosítást és hasonlókat, ezeket azonban az utasbiztosításunk is tartalmazza. Fölösleges ezért költeni rá, ezért ha már van utasbiztosításunk, ne hagyjuk, hogy ránk tukmáljanak még egy ilyet is.
Hol köthetek kiegészítő biztosítást a bérautóra?
Bérautóra háromféleképpen köthetünk kiegészítő biztosításokat:
- Az autókölcsönző weboldalán az online autóbérlés során általában bejelölhetjük milyen kiegészítő biztosításokat szeretnénk.
- Független online biztosítótól is vásárolhatunk kiegészítő biztosításokat az interneten. Ebben az esetben, ha kár keletkezik, először ki kell fizetnünk az önrészt a kölcsönzőnek, majd visszaigényelhetjük azt a biztosítótól.
- A kölcsönzőben személyesen is vásárolhatunk kiegészítő biztosítást, amikor felvesszük az autót.
Még a bérlés előtt érdemes tisztázni, hogy a bérbeadó cégnél milyen biztosítások vannak a díjban, milyen kiegészítőket és hogyan köthetünk nála, illetve milyet fogad el. Számítsunk arra, hogy az autó átvételekor még igyekeznek nekünk további biztosításokat eladni. A bérleti díj például sok cégnél azért alacsonyabb, mert a plusz biztosításokkal keresik meg a pénzt, ezért érdekük minél több ilyet ránk sózni, akár szükségünk van rá, akár nem.
Letét
Nem árt tisztában lennünk vele azzal, hogy a legtöbb autókölcsönző letétet kér. A letét összegét zárolni fogja a számlánkon, és a zárolást csak az autó visszaadásakor oldja fel. Ez nem kis összeggel csökkenti költekezési lehetőségeinket, készüljünk rá, legyen elég pénz a számlánkon. Épp a letét összegének zárolása miatt a legtöbb autókölcsönző nem fogad el készpénzt, csak hitelkártyát vagy névre szóló dombornyomott bankkártyát.
Van lehetőség a letét vagy kaució csökkentésére is. Mivel a kaució összege jellemzően az önrésznek felel meg, ezért, ha biztosítást kötünk az önrészre, akkor az csökken, tehát a biztonsági letét is alacsonyabb lesz.
Mi történik, ha elromlik a bérautó?
Ha a bérelt autó elromlik, értesíteni kell az autókölcsönzőt, amely általában gondoskodik a rossz autó elszállításáról és javításáról, az ügyfélnek pedig egy ugyanolyan paraméterű autót bocsát a rendelkezésére.
A szomszédos országba is kivihetjük a bérautónkat?
Ha a bérelt autóval át akarunk lépni egy másik ország területére, ahhoz szükségünk van az autókölcsönző cég írásbeli engedélyére. Ilyenkor általában külön biztosítási feltételek vonatkoznak a bérautóra.
Mire figyeljünk a bérautó átvételekor és átadásakor?
Ha el akarjuk kerülni a visszaadáskori vitákat, akkor érdemes alaposan megnéznünk, hogy a bérelt járműnek milyen sérülései vannak. Általában a bérbeadó cég is rögzíti, hogy milyen karosszéria vagy egyéb hibákkal adta át az autót. Mindenképpen ellenőrizzük, hogy ez megfelel-e a valóságnak, ne higgyük el nagyvonalúan, hogy a kocsin például csak annyi húzás, karcolás vagy szélvédőhiba van, mint amennyi aláírtunk. Ha plusz hibát találunk, akkor az a minimum, hogy azt lefotózzuk, de érdemesebb rögtön jelezni a bérbeadó cégnek, mielőtt még elvisszük az autót.
Számítsunk rá, hogy leadáskor alaposan át fogják nézni a kocsit, és ha olyan hiba van rajta, amit az elvitelkor nem dokumentáltunk, akkor azt kifizettethetik velünk az önrészünk és letétünk terhére. Hagyjunk időt a leadáskori ügyintézésre, mert sokszor az időhiány miatt vagyunk kénytelenek elfogadni egy kedvezőtlen helyzetet csupán azért, mert már mennünk kell a repülőhöz.
Az autó hibái mellett azt is tisztázzuk az elején, hogy az autót milyen tankoltsági állapotban kell visszavinnünk. Például ha tele tankkal adják, és így kell leadnunk, akkor ellenőrizzük az induláskor, hogy így kaptuk-e meg, illetve tudjuk meg, mi lesz, ha nem tele tankkal visszük vissza például azért, mert már nem volt időnk tankolni.