Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Elemzés

Már kétezer internetes csalót kaptak el a rendőrök

2025-01-08|Frissítve: 2025-01-08

 

Újabb nagybankkal írt alá együttműködési megállapodást a rendőrség a csalások visszaszorítása érdekében. Mostantól napi 24 órában ad át adatokat a CIB a nyomozóknak, hogy minél könnyebben elkaphassák a kiberbűnözőket. A telefonos álügyfélszolgálatok többségét Ukrajnából működtetik, eddig kétezer csalót kaptak el a rendőrök. 

 

kiberbűnözők elleni harc újabb lépéseként megállapodást kötött a CIB Bank és az Országos Rendőr-főkapitányság. Ennek értelmében mostantól kezdve a hitelintézet minden nap 24 órában a rendőrség rendelkezésére fog állni, ha bankszámlákkal kapcsolatos csalások ügyében nyomoznak. Nem kell többé a rendőröknek az ügyintézőre várni, hétvégén is, éjszaka is megkaphatják a szükséges információkat, amelyek nagyon fontosak ahhoz, hogy eredményesen felléphessenek a csalókkal szemben, és visszaszerezhessék az áldozatok pénzét. 

 

A kiberbűnözés 2023-ban volt a csúcson Magyarországon, azóta sikerült valamennyire megfékezni a növekvő trendet. A csalási próbálkozások többségét a CIB-nél is megakadályozzák. “Ha viszont sikeres egy csalás, akkor minden perc számít, fontos, hogy hatékonyan tudjon együttműködni a bank a rendőrséggel annak érdekében, hogy ne legyen idejük a bűnözőknek tovább utalni az ellopott pénzt” - mondta Simák Pál, elnök-vezérigazgató az együttműködési megállapodás aláírása után. A CIB Bank napi 24 órában vállalja, hogy két órán belül a rendőrségnek átadja azokat az adatokat, amelyekre a nyomozásokhoz szükség van. 

Minden perc számít

 

Korábban egy másik bank, az OTP is aláírt már egy hasonló megállapodást a rendőrséggel, és további bankokat is szeretnének bevonni a programba - mondta Töreki Sándor bűnügyi országos rendőrfőkapitány-helyettes. A rendőrség tapasztalatai szerint a kiberbűnözés területén 2023-ban és 2024 elején történt a legnagyobb felfutás, a csúcs 2023 augusztusában volt. Mostanra a nyomozók már több mint 2 ezer kiberbűnözést elkövetőt azonosítottak egyebek között az ukrán rendőrséggel együttműködve. Az ilyen telefonközpontok többsége ugyanis a Kárpátalján működik. 

 

Sikerült hamis banki ügyfélszolgálatokat (call centereket) is felszámolni. Az is a nyomozók segítségére van, hogy egyre több jogszabály támogatja a felderítéseket. 2024. augusztus 1-től együttműködnek a bankok, a NAV és a rendőrség is annak érdekében, hogy villámgyorsan lehessen zárolni azokat számlákat, amelyekre a csalók pénzt utaltak át. Azóta több mint 700 millió forintot sikerült zárolnia a rendőrségnek megakadályozva, hogy az ügyfeleket kár érje. 

Még mindig nagyon sok a csalás

 

Szintén jogi újítás, hogy a jövőben a gyanús tárhelyszolgáltatók esetében lehetőség lesz a tárhelyszolgáltatók felfüggesztésére, ennek eredményeként felszámolhatják például a csalók által küldött hamis netflixes és csomagküldő sms-eket. A jogszabályok és a hatékonyabb felderítések mellett persze az ügyfelek pénzügyi edukációja is fontos szerepet játszik abban, hogy egyre kevesebb a sikeres visszaélés. A Kiberpajzs program kommunikációs kampányai is hozzájárultak ahhoz, hogy egyre kevesebben dőlnek be a csalók próbálkozásainak. 

 

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint is 2023. harmadik negyedévében történt a legtöbb sikeres visszaélés az elektronikus pénzforgalomban. (Ezek a bankszámlás csalások, a bankkártyás visszaélések nincsenek ebben benne.) A legnagyobb értékű csalás viszont 2024 első negyedévében volt, ez egy különösen nagy értékű céges csalásnak köszönhető, a magyarországi Pepcót ért kibertámadásban csaknem 6 milliárd forintos kára lett az üzletláncnak. Ez alapján látható, hogy az adathalászok nem csak a naiv lakossági ügyfeleket, de akár multicégeket is sikerrel cserkésznek be. 

 

A felvilágosító kampányok és az egyre szervezettebb felderítő munka, valamint a bankok saját csalásmegelőző, szűrő rendszerei dacára még 2024 harmadik negyedévében is történt 4856 sikeres visszaélés csaknem 6 milliárd forint értékben, vagyis egy átlagos károsult 1,23 millió forintot veszített, amikor rászedték a csalók. A sikertelen visszaélések száma ennek csaknem a háromszorosa volt, 14 434 esetben akadályozták meg a bankok a pénz ellopását összesen több mint 4,2 milliárd forintot mentve meg ezzel. 

A nulla lenne a cél

 

Az MNB persze azt szeretné, ha egyetlen sikeres csalás sem történne az elektronikus pénzforgalomban. Eddig úgy tűnik, ha a bankok valós idejű csalásszűrő rendszert alkalmaznak, akkor jóformán az összes ilyen próbálkozást meg tudják akadályozni. Erről Virág Barnabás, az MNB alelnöke beszélt nemrég. Azt az MNB nem árulta el, a bankok mekkora hányada használ ilyet, de a Bank360.hu kérdésére válaszolva a K&H, az OTP, az Unicredit, az Erste és a CIB Bank is közölte, hogy valós időben figyelik a gyanús tranzakciókat. 

 

Emellett a bankok az ügyfelek számára is biztosítanak azonnali műveletfigyelési lehetőséget, ezt tavaly szeptember óta egy MNB-s ajánlás is előírja a számukra. Ez alapján a push üzenetekben érkező, a bankszámlájukkal kapcsolatos fejleményeket ingyen kell megkapniuk. A push üzenetek jellemzően gyorsabban meg is érkeznek, mint az sms-ek, amelyek nem minden esetben díjmentesek. 

 

Vannak még emellett más biztonsági intézkedések is, amelyeket a közelmúltban bevezettek a bankok. A mobil- és internetbankokban, valamint a bankkártyáknál például kötelező limiteket állítottak be a tranzakciókra, több bank pedig új készüléken történő regisztráció vagy kártyatokenizáció esetén 24 órán át csak korlátozottan engedélyezi a tranzakciókat. Vagyis ha valaki új telefonra telepíti a mobilbankját, számíthat arra, hogy egy napig nem fog tudni azon az eszközön pénzt átutalni. 

 

A bankkártyás csalások leggyakrabban adathalászat során ellopott kártyaadatokkal történnek, a megszerzett adatokat általában vásárlás során használják fel a bűnözők különböző áruházakban. Kártyás visszaélésekből jóval több van, mint a bankszámlás csalásokból, a károk viszont jellemzően kisebbek. A tavalyi harmadik negyedévben a sikeres visszaélések száma meghaladta az 50 ezret, és összesen 2,8 milliárd forintot loptak így el az ügyfelektől, vagyis egy átlagos esetben 55,2 ezer forint volt a kár. 

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Újabb nagyágyúk álltak be a csalások elleni Kiberpajzs mögé
2024-12-11

Újabb nagyágyúk álltak be a csalások elleni Kiberpajzs mögé

Két nagy nemzetközi kártyatársaság, a Mastercard és a Visa, valamint a Szerencsejáték Zrt. is csatlakozik a KiberPajzs összefogáshoz, amelynek célja az ügyfelek pénzügyi visszaélések elleni védelme. Azoknál a bankoknál, amelyeknél valós idejű szűrőrendszer működik, 99 százalékban ki tudták szűrni az ilyen csalásokat. 

Elolvasom
Kiberbűnözés: kiderült, kiknek a pénze van a legnagyobb veszélyben
2024-05-17

Kiberbűnözés: kiderült, kiknek a pénze van a legnagyobb veszélyben

Két év alatt megtízszereződtek a kibercsalásokkal kapcsolatos kérelmek a Pénzügyi Békéltető Testületnél. A legnagyobb arányban a 40-es, 50-es korosztályt palizzák be a csalók, akik még személyi kölcsönt is vettek fel az áldozat nevében, amit aztán elloptak.

Elolvasom
Ijesztő mértékben nő a banki csalások összege, a cégeket is csúnyán rászedik
2024-06-18

Ijesztő mértékben nő a banki csalások összege, a cégeket is csúnyán rászedik

Már nem a bankot, hanem közvetlenül az ügyfelet rabolják ki a bűnözők. Egyre több az áldozat és az elbukott összeg is. Egy átlagos bankszámla-tulajdonos magánszemély 1,3 milliót, egy átlagos vállalkozás 31 millió forintot veszített az első negyedévben, ha bedőlt a csalóknak.

Elolvasom
Pénzkérdés: hogyan védekezzünk az internetes csalások ellen?
2023-12-21

Pénzkérdés: hogyan védekezzünk az internetes csalások ellen?

Szinte iparág épül a bankszámlás csalásokra, a karácsony pedig a bűnözők számára is “ünnep”. Dina és Léna azért fordultak a Pénzkérdés szakértőihez, mert tavaly már ők is bedőltek egy ilyen csalónak, és szerették volna tudni, hogyan kerüljék el a hasonló eseteket a jövőben.

Elolvasom