Aki elektromos autót akart vásárolni és nem ült a gépénél aznap reggel, amikor az egyenként 2,5 millió forint támogatásról szóló pályázat megnyílt, az biztosan lecsúszott a lehetőségről. A támogatási keret néhány óra alatt kimerült, így egy csapásra milliókkal drágultak az autóvásárlás költségei.
A támogatás a 11 millió forintnál olcsóbb autókra vonatkozott. Ez azt jelentette, hogy a legolcsóbb modelleket 6-7 millió forint helyett akár 4-6 millió forintért is meg lehetett vásárolni. Bár a kereskedők lejjebb szállították az áraikat - annak érdekében, hogy a lehető legtöbb modell csússzon be 11 millió forint alá -, így is azzal kell számolni, hogy egy új elektromos autót borsos áron adnak.
Kínálat
Ha mégis ilyen autóra vágyunk, érdemes körülnézni a használt autók piacán, hátha megtaláljuk a számításunkat. Legfeljebb ötéves autókra keresve elmondható, hogy nagyságrendileg 3 millió forintért már lehet autót venni - 2 millió alatt golfkocsikat és ehhez hasonló modelleket lehet találni. Ezek azonban tipikusan a kétszemélyes modellek.
Viszonylag széles kínálatból lehet választani a 3,5-4,5 millió forint közötti árkategóriában. Itt főként Nissan Leaf, Renault Zoe és Fiat 500 modellek uralják a piacot, ezek tipikusan négy-ötéves autók, 20-30 ezer futott kilométerrel. A garanciális, illetve tesztautóként használt darabokért jóval többet kell fizetni.
Bár támogatás nem jár ezek után a modellek után, a finanszírozásban nincs nagy különbség a támogatott és nem támogatott, illetve az új vagy a használt autók között. Mivel már egy-két nap alatt le lehet bonyolítani az ügyintézést a folyósítással együtt, ezért kényelmesen el lehet intézni a kölcsönigénylést és az autó kiválasztását is akár egy időben.
Ha abból indulnánk ki, hogy nagycsaládosként vásárolunk elektromos autót, és igénybe vesszük a nagycsaládos kedvezményt, akkor értelemszerűen nem ezek lesznek a számunkra megfelelő modellek. A legolcsóbb hétszemélyes elektromos autók a használtpiacon 10 millió forint körül alakulnak. Ebből lejön a kedvezmény, vagyis az autó 7,5 millió forintba fog kerülni legalább. Ennyiért már egy új benzinest is lehet kapni, nem is a legalapabb kategóriában. Érdemes tehát ezt alaposan meggondolni.
Finanszírozás
Visszatérve a kisebb, nem nagycsaládos modellekhez. Ha az általunk kiválasztott autó például egy négyéves Leaf, amelyet 4,3 millió forintért hirdetnek, és nem szeretnénk a megtakarításunkhoz, vésztartalékunkhoz nyúlni, érdemes 4 millió forint kölcsön felvételén gondolkodni.
A banki ajánlatokat a Bank360.hu Autóhitel Kalkulátorával elemezve nettó 400 ezer forint jövedelemmel és 72 havi futamidővel számolva a Budapest Bank, a Cib Bank, a Raiffeisen Bank és a K&H Bank hasonló kondíciókkal dolgozik, de a teljes összehasonlításért érdemes egy kalkulálni a fenti linken. Ezek szerint a havi törlesztő 68,7-69,7 ezer forint, a teljes visszafizetendő összeg pedig 4,9 millió forint. A Budapest Bank 7,35%, a CIB 7,82 százalék THM-mel kínálja a hitelt - ez a két véglet a vizsgált négy ajánlat közül.
Ha úgy gondoljuk, nem a teljes összeget fizetnénk hitelből, akkor azzal érdemes számolni, hogy a THM a két kiemelt banknál nem változik, a másik kettőnél azonban emelkedni fog. Minél alacsonyabb az igénylendő összeg, annál magasabb a THM. Vagyis a hitel nem lesz “olcsóbb” attól, hogy az összege alacsonyabb.
Trükk
Ami olcsóbbá teheti, az a futamidő. Ha nem 72, hanem 60 hónapra, azaz nem hat, hanem öt évre kalkuláljuk a hitelt, akkor a Budapest Bank ajánlata 7,30%, a CIB-é 7,76 százalék lesz 2 vagy 4 millió forint igénylése esetén egyaránt. A másik két banknál a THM az összeg emelkedésével csökken.
Érdemes minden variációt kipróbálni, mert néha belebotlik az ember akciókba is: a Cetelemnél például 3 millió forintot 60 hónapra sokkal alacsonyabb - 6,79%-os - THM mellett érhetünk el, mint bármelyik versenytársnál. Ha valamelyik mutatót változtatjuk, a THM elszáll, így 3 millió forint 72 hónapra már 11,06 százalék THM mellett kérhető, 4 millió 60 hónapra pedig 10,90 százalék THM mellett érhető el. A gyorskölcsönöket nyújtó pénzintézetek jellmezően ezzel a megoldással élnek: meglehetősen szűkre szabottan, de nyújtanak rendkívül kedvező kondíciójú kölcsönt, ám az ettől eltérő konstrukciók valamivel kedvezőtlenebbek.