• Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Tipp & tanács

Összetörték az autómat, majd elhajtottak, mi a teendő?

2020-09-17|Frissítve: 2022-01-18

Kevés annyira dühítő dolog történhet velünk, mint amikor visszamegyünk a parkoló autónkhoz és azt látjuk, hogy valaki meghúzta az oldalát. És se betétlap, se tanú, a térfigyelő kamerák meg nem működnek. Mi ilyenkor a teendő, mire számíthatunk, ki fogja kifizetni az autóban keletkezett kárt?

 

Cserbenhagyás

 

A közúti baleseteknél a vétkes sofőrnek kell helyt állnia. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ő kötelező biztosításának terhére kell az összetört autót megjavítani, és az ő bónusz-malus besorolása lesz rosszabb a következő kötelező biztosítási időszakban. Ez viszonylag egyértelmű. Ha elhajtott a helyszínről anélkül, hogy kitöltötte volna a baleseti bejelentőt vagy meghagyta volna az elérhetőségét, a vétlen sofőr megpróbálhatja felkutatni a vétkest.

 

Ha van térfigyelő kamera vagy jelentkeznek tanúk, a helyzet egyértelmű. Fontos - bár a vétlen sofőr szempontjából mellékes -, hogy ha egy autós balesetet okoz majd csak úgy elhajt, az ugyanúgy cserbenhagyásnak minősül, mintha egy gyalogost ütött volna el és ment volna tovább. Vagyis ha utólag elkapják a sofőrt, szabálysértési eljárás is vár rá. 

 

Kárfelmérés

 

Ha nincs tanú, se kamera, akkor a vétlen sofőr sajnos nagy valószínűséggel saját költségből fog javíttatni. Ez alól egyetlen kivétel van, ha a baleset során súlyos vagy halálos személyi sérülés is történt. Ez esetben a rendőrségi nyomozástól függetlenül a Mabisz kártalanítási garanciaalapjából fogják kifizetni a vétlen sofőr autójában keletkezett kárt. Ez a garanciaalap arra szolgál, hogy a kötelező biztosítás nélküli autók által okozott kár is biztosítva legyen.

 

Ha csak az autó sérült meg, nem lehet a kártalanítási számlát használni. Ez esetben a kár csak a casco biztosításra rendezhető. Itt azonban érdemes alaposan felmérni a keletkezett kárt, mielőtt a biztosítóhoz szaladnánk. 

 

Döntés

 

A casco esetében kötelező meghatározni egy önrészt. Ennek százalékos és fix értéke is van, például 50 ezer forint és 10 százalék. Ez azt jelenti, hogy ha összetörik az autó, akkor a kárrendezés költségéből az autósnak kell állnia 10 százalékot, de legalább 50 ezer forintot. 

 

Vagyis ha az az autóban 300 ezer forint értékű kár keletkezik - a sérülés kijavítása 300 ezer forint -, akkor ebből az autós 50 ezer, a biztosító 250 ezer forintot fizet. Ha a sérülés kijavítása 700 ezer forint, akkor az autós 70 ezret, a biztosító 630 ezret fizet. Az önrész alatti összeggel nem foglalkozik a biztosító, vagyis ha a kár 30 ezer forint, azt az autósnak magának kell teljes egészében kifizetnie.

 

Tehát ha összetörték a parkoló autónkat, akkor az alábbiakat kell mérlegelni: nagyjából mekkora a kár és a cascónkhoz mekkora önrész kapcsolódik. Ha csak egy kis csík lett a kocsi oldalán, vagy a lökhárító műanyag pereme nyomódott meg, megfontolandó, hogy jobb hagyni a biztosítót. Egyszerűbb, gyorsabb keresni egy szakit és kijavíttatni vele a hibát. 

 

Ha nagyobb a kár, akkor ki kell számítani, hogy nagyjából mennyiből javíttatható meg az autó, és ebből mennyi lesz az önrész. Ez alapján megintcsak mérlegelni kell, megéri-e ez nekünk vagy sem. Ha például a tükröt is letörték vagy az autó oldala behorpadt, azt már nem lehet egykönnyen kijavítani, ráadásul sokba is kerül. Az a kérdés, hogy a sérülés kijavítása mennyivel haladja meg az önrész összegét. Ha jelentősen, akkor mindenképpen a casco terhére érdemes elvégezni a javítást. 

 

Lízingelt? Akkor casco

 

Ha az autó lízingelt vagy autóhitel kapcsolódik hozzá, különös körültekintéssel kell eljárni. Míg a nem lízingelt autóval azt csináluk, amit akarunk - akár törötten is vezethetjük, hiszen nem kötelező kikalapálni a horpadást -, addig a lízingautó esetében gondoskodnunk kell az autó állapotának megóvásáról. Vagyis azt nem tolhatjuk be egy sufniba, hogy majd a sógor megcsinálja bontott Zsiguli-alkatrészből, a kötelezően megkötendő casco terhére kell javíttatni. Fontos továbbá, hogy lízingelt autó esetén a javíttatás előtt egyeztetni kell a lízing céggel is.

Promóció

Kapcsolódó cikkek

CASCO váltás: egyszerűen, olcsóbbra!
2019-09-30

CASCO váltás: egyszerűen, olcsóbbra!

CASCO biztosítást nem kötelező kötni, de vannak helyzetek, amikor kifejezetten ajánlott - például ha új autót vagy nagy értékű használt autót veszünk. Mivel a CASCO több esetben fizet, mint a kötelező biztosítás, nagyobb a kockázat a biztosító részéről: ez magasabb biztosítási díjat jelent, így nem mindegy, hogy melyik biztosítóval kötjük meg a szerződést. Ha szeretnénk faragni a költségeinkből, érdemes a biztosítási forduló előtt megnézni, hogy milyen lehetőségeink vannak, hiszen évente akár több tízezer forintot is spórolhatunk egy jó váltással. Összefoglaltuk, milyen teendők várnak rád, ha szeretnéd felmondani, lecserélni a Casco biztosítást.

Elolvasom
Megéri az autólízing casco nélkül?
2020-02-13

Megéri az autólízing casco nélkül?

Az autólízing rendkívül előnyös megoldás, ha nem akarjuk kifizetni a vásárláskor a teljes vételárat. Mivel egy új autó mindenképpen több millió forintba kerül, sok vásárló valószínűleg nem tud, vagy nem szeretne ekkora összeget összespórolni autóvásárlás végett.

Elolvasom

Legfrisebb hírek

Itt az új húszezer forintos, elképesztően gyönyörű lett
2025-04-22

Itt az új húszezer forintos, elképesztően gyönyörű lett

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) is megünnepelte a Föld Napját. Az alapításának 40. évfordulóját idén ünneplő Aggteleki Nemzeti Park tiszteletére 2025. április 22-én, a Föld napján 20 000 forint névértékű ezüst, valamint 3 000 forint névértékű színesfém emlékérméket bocsátott ki.

Elolvasom
Lízingelt diagnosztika: elérhetővé válik a legmodernebb technológia
2025-04-17

Lízingelt diagnosztika: elérhetővé válik a legmodernebb technológia

A lízingkonstrukciók révén az egészségügyi intézmények, szolgáltatók komolyabb egyszeri befektetés nélkül juthatnak hozzá a legújabb és legmodernebb eszközökhöz. Ez a finanszírozási forma nem csak a betegek és a klinikák életét teszi könnyebbé, de társadalmi szinten is nyerhetünk vele.

Elolvasom
Tovább bővül a lakossági állampapírok kínálata
2025-04-16

Tovább bővül a lakossági állampapírok kínálata

Új, hosszabb futamidejű lakossági állampapírokkal bővül az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) termékpalettája. A módosítás keretében a Bónusz Magyar Állampapír (BMÁP) futamideje 3 és 5 évről 4 és 6 évre emelkedik, megjelenik a 3 éves mellett az 5 éves Fix Magyar Állampapír (FixMÁP), valamint 10 éves lesz a Prémium Magyar Állampapír (PMÁP) futamideje.

Elolvasom