Az autólízing rendkívül előnyös megoldás, ha nem akarjuk kifizetni a vásárláskor a teljes vételárat. Mivel egy új autó mindenképpen több millió forintba kerül, sok vásárló valószínűleg nem tud, vagy nem szeretne ekkora összeget összespórolni autóvásárlás végett.
Szóba jöhet ilyen esetben valamilyen hitelkonstrukció vagy a lízing, így csak az önerőt kell egy összegben kifizetni, ami jellemzően az autó árának töredéke, 20-30 százaléka. A lízing előnye, hogy a kamata rendkívül alacsony, ugyanakkor ezért kompromisszumokat kell kötni. Ezen kompromisszumok része a CASCO.
Kedvezményes kamat
Autólízing során a lízingcégek a legalacsonyabb kamatú ajánlataiknál azt veszik alapul, hogy az ügyfél casco biztosítást is köt a vásárláskor. Ezt megteheti úgynevezett beépített cascóval és úgy is, hogy maga keresi meg az ügyfél a számára megfelelő ajánlatot, a lényeg, hogy meglegyen a biztosítás. A cégek csak korlátozott körülmények között engedélyezik a casco mentes lízinget, jellemzően a lízingdíj és a vállalt önerő mértékének függvényében teszik csak lehetővé.
CASCO nélkül magasabb az önerő
Vagyis casco híján a lízingcégek a minimálisnál magasabb mértékű önerőt írnak elő - ez lehet 20, de akár 35 százalék feletti is -, emellett korlátozott az igénybe vehető lízingdíj összege is - ez cégenként eltérő, van ahol 3 millió forint a limit, máshol magasabb vagy éppen alacsonyabb. Eleve érdemes ilyen feltételek mellett megfontolni, megéri-e a cascót megspórolni, emellett azonban azzal is számolni kell, hogy az ügyleti kamat és a THM is magasabb lesz casco nélkül.
Ennyit ér egy Tipónál
Vagyis azt kell eldönteni, hogy megéri-e magasabb kamatot, azaz havonta magasabb összeget fizetni azért, hogy megússzuk a cascót. Számításunknál egy Fiat Tipót vettünk alapul, amely elég olcsó ahhoz, hogy casco nélkül is köthessünk rá lízingszerződést. Számításunk példa jellegű, ettől eltérő konstrukciók is megtalálhatók a piacon. Minimális önerőt vettünk alapuk, négyéves futamidővel, az autó ára 3,9 millió forint, vagyis nem kértünk semmilyen extrát.
Az önerő 791 ezer forint, a maradványérték - amennyiért a lízing lejártakor meg lehet venni az autót - 610 ezer forint. Négyéves futamidővel 6,5 százalék THM mellett havonta 62 162 forintot kell fizetni, a lízingdíj összesen 3 064 000 forint.
CASCO nélkül magasabb a havi törlesztő
Ha nem kérünk cascót, a konstrukció annyiban módosul, hogy a THM jóval magasabb lesz, 8,5 százalék. Ez havonta magasabb fizetendőt jelent, 65 245 forintot. Ez négy év alatt 3 131 760 forint kiadást eredményez, ami nagyjából 68 ezer forinttal több, mint a cascós konstrukció. Ennek alapján egyértelműnek tűnik, hogy jobb a cascós változatot választani.
Valamit valamiért
Igen ám, de a casco biztosítást is meg kell kötni az alacsony THM-hez, vagyis a megfelelő összehasonlításhoz ezt a díjat is hozzá kell adni a költségekhez. A Bank360 kalkulációja szerint a Tipóhoz a legolcsóbb biztosítás évi 94,5 ezer forintba kerül. Ez azt jelenti, hogy cascóval együtt az alacsonyabb THM-ű konstrukció összességében drágább, mint a cascó nélküli verzió.
A kockázatnak ára van
A különbség havi 4792 forint, évente 57,5 ezer, négy év alatt pedig 230 ezer forint. Elvileg ezt meg lehet spórolni, kérdés azonban, nem éri-e meg ez a kis befektetés. Hiszen ha a lízingszerződés ideje alatt összetöri az ügyfél az autót, azt mindenképpen rendbe kell hozatnia. Ez pedig könnyedén többe kerülhet, mint a megspórolt biztosítási díj.