Kevesebb autót vásárolnak a magyarok hitelre, mint korábban, de sokkal nagyobb összegű kölcsönt kénytelenek felvenni hozzá. A visszaerősödő forint és helyreálló újautó-gyártás normalizálhatja a kínálatot, de az olcsóbb hitelekhez alacsonyabb kamatokra lesz szükség.
Az újautó-piacon kialakult ellátási problémák miatt 2022 első felében sokan döntöttek úgy, hogy új gépjármű helyett inkább azonnal elérhető használtat vásárolnak. A hazai használtautó-import ugyanakkor jelentősen visszaesett.
Az éves szinten mintegy 260 milliárd forint forgalmú autófinanszírozási piacon 2022-ben csupán enyhe visszaesés tapasztalható 2021-hez képest, de a gépjárművek darabszáma jelentősen csökkent. A lakossági használtautó-finanszírozásban vezető helyre törő Cofidis szerint a folyamatosan emelkedő kamatok visszavetették a lakossági hitelfelvételi kedvét, ugyanakkor az autók árának drágulása miatt az átlagos hitelösszeg növekedett, ezzel magyarázható az összességében csak kisebb csökkenés.
A Cofidis nyertese lett a változásoknak a Magyar Lízingszövetség adatai szerint 2022-ben 32 százalékos részesedéssel piacvezető lett a magánszemélyek által vásárolt használt autók finanszírozásában. Adatai szerint az autók árának emelkedésével együtt nőtt a felvett autóhitel összege is: a használt autók átlagos hitelösszege közel 3,5 millió forintra emelkedett, ami brutálisan nagy, 44 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbiakhoz képest. 2022-ben az új autók átlagos finanszírozása is 1 millió forinttal emelkedett.
A forgalomban lévő hazai személygépkocsik átlagéletkora 15 év felett jár. A használtautó-piacon tavaly eladott járművek több mint 75 százaléka legalább tíz éves volt. Bár a Cofidisnél 2022-es finanszírozási szerződések egyharmada 7 évnél idősebb autóra szólt, a megállapodások 47 százaléka 1-6 éves gépjárművekre kötötték, ami azt mutatja, hogy fiatalabb és ezért drágább autót inkább vesznek hitelre a magyarok, míg az idősebb, olcsóbb járműveket jobban megoldják kölcsön nélkül.
A Cofidis várakozásai szerint a globális nyersanyag- és alkatrészhiány 2023 második felében vagy 2024-ben megszűnik, az idén egyre több új autó érkezik a magyar piacra, ennek köszönhetően növekedni fog az eladásra kínált használtautó-állomány is. A bővülő kínálat és a forint árfolyamának erősödése miatt árverseny indulhat. Az olcsóbb finanszírozáshoz azonban alacsonyabb kamatok kellenének, ha ebben is lesz változás, az további lökést adhat a piacnak.
Élénk volt a forgalom az év elején a használt autók piacán: januárban csaknem 69 ezer személygépkocsi cserélt gazdát, 3,7 százalékkal több az egy évvel korábbinál - derül ki DataHouse frissen közzétett előzetes adataiból. A JóAutók.hu-nál arra számítanak, hogy 2023-ban a belföldi használt személygépkocsik piacának forgalma kevéssel a tavaly beállított, 829 ezres csúcs felett lesz. A múlt év utolsó 3-4 hónapját jellemző kisebb visszaesést követően ismét erősödik a forgalom. A vásárlók újra nagyobb készletekkel és rövidebb várólistákkal találkozhatnak az új autóknál, miközben a cégek is elkezdik bepótolni tavaly elmaradt flottacseréiket. Mindez a lecserélt autók révén élénkítheti a használt autók piacát is.