Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Tipp & tanács

Vigyázzon az ilyen telefonhívásokkal! A teljes bankszámláját lenullázhatják a csalók

2023-01-31|Frissítve: 2023-01-31

Szinte iparág épül a bankszámlás csalásokra. A bűnözők banki ügyintézőknek adják ki magukat, és telefonhívásokon, sms-eken keresztül veszik rá a megfélemlített, aggódó ügyfeleket arra, hogy adják meg azokat az adatokat, amelyek birtokában lenullázzák a bankszámlájukat. Az idősebbek, pénzügyileg kevésbé képzettek vannak a legnagyobb veszélyben.

 

Egy rendkívül tanulságos videófelvétel kering az interneten, amelyben magukat bankbiztonsági szakembereknek kiadó bűnözők próbálják meg kicsalni egy ügyfél bankkártyaadatait. A banki kifejezéseket használó csalók azt állítják, gyanús tranzakciót találtak az ügyfél számláján, emiatt keresik. Ha azt szeretné az ügyfél, hogy a tranzakciókat ne hajtsák végre, akkor blokkolnia kell a bankkártyáját. Igen ám, de ehhez meg kell adnia a bankkártya számát is. 

 

A videó készítői szerencsére résen voltak, hamar rájöttek, hogy bűnözőkkel van dolguk, és végül ők szedték rá a csalókat. Sokan vannak viszont, akik bedőlnek az ilyen trükköknek. Főleg az idősebb vagy a pénzügyek terén kevésbé otthonosan mozgó ügyfélkör könnyen elhiszi, hogy valódi banki ügyintéző kereste meg, akinek kiadja azokat az adatokat, amelyek birtokában a bűnözők akár a teljes bankszámláját lenullázhatják. 

Telefonon, sms-ben, kémprogramokkal próbálkoznak

 

A Blikk TV műsorában Herman Bernadett, a Bank360.hu vezető szakértője és Sonjic László, az OTP Bank vezető bankbiztonsági tanácsadója mondta el, mik a fő csalási típusok, és hogyan lehet ezek ellen védekezni. A telefonos csalás mellett nagyon gyakoriak az sms-üzenetben érkező csalások is. Ezek szólhatnak futárral érkező küldeményről, a Jófogáson feladott hirdetéssel kapcsolatos értesítésről is akár, nem biztos, hogy a bank küldi.

 

Az üzenetre kattintva azonban egy idő után egy hamis banki oldalra kerül az ügyfél, amely a saját bankja oldalára hasonlít. Ha ott belép, akkor máris hozzáférést adott a csalóknak a számlájához. Oda kell figyelni ezekre az üzenetekre, azok az sms-ek sem biztonságosak, amelyekben a megadott link .hu-ra vagy .com-ra végződik, minden egyes betűt ellenőrizni kell a weboldal címében, ha el akarja kerülni az ügyfél az átverést. 

 

A csalók úgy dolgoznak, hogy a megszerzett kártyaadatokat, bankszámlaadatokat azonnal kipróbálják a bankok, kereskedők éles oldalain. Ha hiányzik is néhány adat, például a lejárati dátum vagy a CVC-kód, azt már egy kódgenerátorral gyorsan megfejtik még a beszélgetés ideje alatt. Az ügyfél nem is tudja, hogy a csalók már használják a bankkártyáját, azt hiszi, a bankkal beszél, és gyanútlanul ő maga adja meg a telefonjára érkezett jóváhagyó kódot a hamis banki holnapon, amellyel a bűnözők be tudják fejezni a tranzakciót. 

 

A harmadik módszer, hogy a bűnözők valamilyen ürüggyel, általában azt hazudják, hogy vírusirtóról van szó, egy kémprogramot telepítenek fel az ügyfél számítógépére vagy okoseszközére, és annak segítségével lépnek be a banki portálra, alkalmazásra.

 

Így érdemes védekezni

 

Több száz millió forintnyi kár éri így a bankok ügyfeleit - mondta Sonjic László. A legtöbben azonban nem is jelentik az ilyen csalásokat, a sikertelen kísérletekről a hatóságok gyakran nem értesülnek. A bankok kártalanítási gyakorlata olyan, hogyha az ügyfél hibája bebizonyosodik, akkor sajnos végleg elbukhatja a pénzét. 

 

Pedig a bankszámlán teljes biztonságban van a pénz, amíg az ügyfél nem ad hozzáférést másnak az érzékeny adataihoz. “Sokan beszélnek a bankokkal telefonon, lépnek be az internetbankba, és megszokták, hogy sok adatot, kódot meg kell adni ilyenkor. Ezt a tapasztalatot használják ki a bűnözők” - mondja Herman Bernadett.

 

Nagyon fontos megkülönböztetni, ki hívott fel, ki keresett kit. Ha az ügyfél keresi telefonon a bankot, akkor sok azonosító adatra lesz szükség ahhoz, hogy hozzáférhessen a számlájához. Ha viszont a bank hívja fel valamiért az ügyfelet, ami előfordulhat, akkor csak néhány minimális személyes adatot kér el annak érdekében, hogy meggyőződhessen arról, valóban az a személy van a telefon másik végén, akihez a számla tartozik. Ilyen lehet a neve vagy a születési ideje, de soha nem kér sem bankkártyaszámot, sem bankszámlaszámot, sem olyan információt, hogy mennyi pénz van az ügyfél számláján. 

 

Ha gyanús tranzakcióra figyelmeztetik, olyan sms-értesítést kap, amelyre nem számított, hívja fel a bank ügyfélszolgálatát, ahol meg tudják mondani, valóban ők küldték-e az üzenetet. Ha bizonytalan, nyugodtan kérjen mástól segítséget, van ideje megvárni, ne kapkodjon. Ha egy bank bármilyen gyanús dolgot észlel a számláján, azt az ügyletet addig nem fogják végrehajtani, amíg azt az ügyfél kifejezetten nem kérte tőlük. 

 

További hasznos tanácsokat adnak szakértőink a Blikk TV videójában.

Promóció

Kapcsolódó cikkek

7 jel, ami megmutatja, hogy banki csalókkal van dolgod
2022-02-17

7 jel, ami megmutatja, hogy banki csalókkal van dolgod

Szomorú történetet osztott meg velünk egy olvasónk: magát egy hazai bank munkatársának kiadó személy pénzt csalt ki tőle, amiért cserébe gyors hitelfolyósítást ígért neki, amiből nem lett semmi. Mit lehet tenni ilyen helyzetben, és ami még fontosabb: hogyan lehet megelőzni, hogy mi is csalók áldozatává váljunk?

Elolvasom
Figyelmeztet a bankszövetség: a csalók már ipari méretekben nyúlják le a pénzünket és adatainkat
2022-04-08

Figyelmeztet a bankszövetség: a csalók már ipari méretekben nyúlják le a pénzünket és adatainkat

Külföldön és itthon is egyre kreatívabb módszereket vetnek be a csalók, hogy mások személyes adataihoz és a pénzéhez hozzájussanak. Ráadásul egyre nehezebben felismerhető módszereket alkalmaznak. A probléma súlyosságát jól mutatja, hogy a Magyar Bankszövetség, már nem az első alkalommal hívja fel a veszélyre az ügyfelek figyelmét. Egy külföldi történeten keresztül mutatják be, hogy amíg személyes érintettsége nem lesz az embernek, nehéz elhinni, hogy a csalók már ipari méretekben dolgoznak a megkárosításunkon.

Elolvasom
Légy résen, már a Bankszövetség is csalókra figyelmeztet!
2022-02-25

Légy résen, már a Bankszövetség is csalókra figyelmeztet!

Az elmúlt hetekben jelentősen megnőtt a jogosulatlan adatszerzési és csalási kísérletek száma a digitális térben - írja közleményében a Magyar Bankszövetség. Mivel az elkövetési módok folyamatosan változnak, fontos, hogy minél hatékonyabban tudjunk védekezni a visszaélések ellen. 

Elolvasom
Bank360Bank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsönLakáshitelBankszámlaUtasbiztosítás
Bank360 - Első lépés a jó döntéshezBank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsön
200 000 Ft10 000 000 Ft
6 96
Bank360 Utasbiztosítás
Hasonlítsd össze a biztosítók utasbiztosítási ajánlatait és kösd meg online

Legfrissebb hírek

Döntött az MNB: maradnak a szigorú monetáris kondíciók
2025-12-16

Döntött az MNB: maradnak a szigorú monetáris kondíciók

Decemberben is érintetlenül hagyta a jegybanki alapkamatot a Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa.

Elolvasom
Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot
2025-12-15

Az olcsóbb modellek után jövőre a kínai prémiumautók tarolhatják le az európai piacot

Látványosan gyors átalakulás zajlik a magyar autópiacon, amelyen a kínai márkák olcsóbb modelljei villámgyorsan szereztek stabil részesedést. A vásárlók nyitottsága, a kereskedők átalakuló szerepe, az egyszerűbb gyártási és konfigurációs modell, valamint az árak olyan versenykörnyezetet hoztak létre együttesen, amelyben az erős szabályozói nyomásnak is kitett hagyományos márkáknak radikálisan alkalmazkodniuk kell.

Elolvasom
Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön
2025-12-15

Hitelboom 2025-ben: történelmi csúcsra pörgött a lakáshitel és a személyi kölcsön

Már az idei év első tízhavi eredményei alapján is biztosan kijelenthető, hogy 2025-ben a lakáshitelpiacon és a személyi kölcsönök piacán is éves rekord születik.

Elolvasom