Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Tipp & tanács

Vigyázzon az ilyen telefonhívásokkal! A teljes bankszámláját lenullázhatják a csalók

2023-01-31|Frissítve: 2023-01-31

Szinte iparág épül a bankszámlás csalásokra. A bűnözők banki ügyintézőknek adják ki magukat, és telefonhívásokon, sms-eken keresztül veszik rá a megfélemlített, aggódó ügyfeleket arra, hogy adják meg azokat az adatokat, amelyek birtokában lenullázzák a bankszámlájukat. Az idősebbek, pénzügyileg kevésbé képzettek vannak a legnagyobb veszélyben.

 

Egy rendkívül tanulságos videófelvétel kering az interneten, amelyben magukat bankbiztonsági szakembereknek kiadó bűnözők próbálják meg kicsalni egy ügyfél bankkártyaadatait. A banki kifejezéseket használó csalók azt állítják, gyanús tranzakciót találtak az ügyfél számláján, emiatt keresik. Ha azt szeretné az ügyfél, hogy a tranzakciókat ne hajtsák végre, akkor blokkolnia kell a bankkártyáját. Igen ám, de ehhez meg kell adnia a bankkártya számát is. 

 

A videó készítői szerencsére résen voltak, hamar rájöttek, hogy bűnözőkkel van dolguk, és végül ők szedték rá a csalókat. Sokan vannak viszont, akik bedőlnek az ilyen trükköknek. Főleg az idősebb vagy a pénzügyek terén kevésbé otthonosan mozgó ügyfélkör könnyen elhiszi, hogy valódi banki ügyintéző kereste meg, akinek kiadja azokat az adatokat, amelyek birtokában a bűnözők akár a teljes bankszámláját lenullázhatják. 

Telefonon, sms-ben, kémprogramokkal próbálkoznak

 

A Blikk TV műsorában Herman Bernadett, a Bank360.hu vezető szakértője és Sonjic László, az OTP Bank vezető bankbiztonsági tanácsadója mondta el, mik a fő csalási típusok, és hogyan lehet ezek ellen védekezni. A telefonos csalás mellett nagyon gyakoriak az sms-üzenetben érkező csalások is. Ezek szólhatnak futárral érkező küldeményről, a Jófogáson feladott hirdetéssel kapcsolatos értesítésről is akár, nem biztos, hogy a bank küldi.

 

Az üzenetre kattintva azonban egy idő után egy hamis banki oldalra kerül az ügyfél, amely a saját bankja oldalára hasonlít. Ha ott belép, akkor máris hozzáférést adott a csalóknak a számlájához. Oda kell figyelni ezekre az üzenetekre, azok az sms-ek sem biztonságosak, amelyekben a megadott link .hu-ra vagy .com-ra végződik, minden egyes betűt ellenőrizni kell a weboldal címében, ha el akarja kerülni az ügyfél az átverést. 

 

A csalók úgy dolgoznak, hogy a megszerzett kártyaadatokat, bankszámlaadatokat azonnal kipróbálják a bankok, kereskedők éles oldalain. Ha hiányzik is néhány adat, például a lejárati dátum vagy a CVC-kód, azt már egy kódgenerátorral gyorsan megfejtik még a beszélgetés ideje alatt. Az ügyfél nem is tudja, hogy a csalók már használják a bankkártyáját, azt hiszi, a bankkal beszél, és gyanútlanul ő maga adja meg a telefonjára érkezett jóváhagyó kódot a hamis banki holnapon, amellyel a bűnözők be tudják fejezni a tranzakciót. 

 

A harmadik módszer, hogy a bűnözők valamilyen ürüggyel, általában azt hazudják, hogy vírusirtóról van szó, egy kémprogramot telepítenek fel az ügyfél számítógépére vagy okoseszközére, és annak segítségével lépnek be a banki portálra, alkalmazásra.

 

Így érdemes védekezni

 

Több száz millió forintnyi kár éri így a bankok ügyfeleit - mondta Sonjic László. A legtöbben azonban nem is jelentik az ilyen csalásokat, a sikertelen kísérletekről a hatóságok gyakran nem értesülnek. A bankok kártalanítási gyakorlata olyan, hogyha az ügyfél hibája bebizonyosodik, akkor sajnos végleg elbukhatja a pénzét. 

 

Pedig a bankszámlán teljes biztonságban van a pénz, amíg az ügyfél nem ad hozzáférést másnak az érzékeny adataihoz. “Sokan beszélnek a bankokkal telefonon, lépnek be az internetbankba, és megszokták, hogy sok adatot, kódot meg kell adni ilyenkor. Ezt a tapasztalatot használják ki a bűnözők” - mondja Herman Bernadett.

 

Nagyon fontos megkülönböztetni, ki hívott fel, ki keresett kit. Ha az ügyfél keresi telefonon a bankot, akkor sok azonosító adatra lesz szükség ahhoz, hogy hozzáférhessen a számlájához. Ha viszont a bank hívja fel valamiért az ügyfelet, ami előfordulhat, akkor csak néhány minimális személyes adatot kér el annak érdekében, hogy meggyőződhessen arról, valóban az a személy van a telefon másik végén, akihez a számla tartozik. Ilyen lehet a neve vagy a születési ideje, de soha nem kér sem bankkártyaszámot, sem bankszámlaszámot, sem olyan információt, hogy mennyi pénz van az ügyfél számláján. 

 

Ha gyanús tranzakcióra figyelmeztetik, olyan sms-értesítést kap, amelyre nem számított, hívja fel a bank ügyfélszolgálatát, ahol meg tudják mondani, valóban ők küldték-e az üzenetet. Ha bizonytalan, nyugodtan kérjen mástól segítséget, van ideje megvárni, ne kapkodjon. Ha egy bank bármilyen gyanús dolgot észlel a számláján, azt az ügyletet addig nem fogják végrehajtani, amíg azt az ügyfél kifejezetten nem kérte tőlük. 

 

További hasznos tanácsokat adnak szakértőink a Blikk TV videójában.

Promóció

Kapcsolódó cikkek

7 jel, ami megmutatja, hogy banki csalókkal van dolgod
2022-02-17

7 jel, ami megmutatja, hogy banki csalókkal van dolgod

Szomorú történetet osztott meg velünk egy olvasónk: magát egy hazai bank munkatársának kiadó személy pénzt csalt ki tőle, amiért cserébe gyors hitelfolyósítást ígért neki, amiből nem lett semmi. Mit lehet tenni ilyen helyzetben, és ami még fontosabb: hogyan lehet megelőzni, hogy mi is csalók áldozatává váljunk?

Elolvasom
Figyelmeztet a bankszövetség: a csalók már ipari méretekben nyúlják le a pénzünket és adatainkat
2022-04-08

Figyelmeztet a bankszövetség: a csalók már ipari méretekben nyúlják le a pénzünket és adatainkat

Külföldön és itthon is egyre kreatívabb módszereket vetnek be a csalók, hogy mások személyes adataihoz és a pénzéhez hozzájussanak. Ráadásul egyre nehezebben felismerhető módszereket alkalmaznak. A probléma súlyosságát jól mutatja, hogy a Magyar Bankszövetség, már nem az első alkalommal hívja fel a veszélyre az ügyfelek figyelmét. Egy külföldi történeten keresztül mutatják be, hogy amíg személyes érintettsége nem lesz az embernek, nehéz elhinni, hogy a csalók már ipari méretekben dolgoznak a megkárosításunkon.

Elolvasom
Légy résen, már a Bankszövetség is csalókra figyelmeztet!
2022-02-25

Légy résen, már a Bankszövetség is csalókra figyelmeztet!

Az elmúlt hetekben jelentősen megnőtt a jogosulatlan adatszerzési és csalási kísérletek száma a digitális térben - írja közleményében a Magyar Bankszövetség. Mivel az elkövetési módok folyamatosan változnak, fontos, hogy minél hatékonyabban tudjunk védekezni a visszaélések ellen. 

Elolvasom
Már Google-hirdetésben is támadnak a banki csalók: ne dőlj be a trükknek!
2022-02-24

Már Google-hirdetésben is támadnak a banki csalók: ne dőlj be a trükknek!

Új adathalász módszerrel próbálkoznak csalók: hirdetésekkel tévesztik meg az ügyfeleket, és viszik el őket a hamis banki oldalra, ahol megszerzik az adataikat – figyelmeztette levélben ügyfeleit az Erste Bank. A szükséges lépéseket megtették a hirdetések eltüntetésére, de nem árt résen lenni, ugyanis más bankok nevében is egyre gyakrabban próbálkoznak a csalók.

Elolvasom