Érdemes minél előbb igényelni az otthonfelújítási támogatáshoz és a babaváró hitelhez szükséges adóigazolást, mivel sokaknál éppen a hiányos dokumentáció miatt tart tovább az igénylés elbírálása. Ha pedig nincs meg időben a nullás igazolás, ugorhat a hitel és a támogatás is.
Közeledve az év végéhez és ezzel együtt az otthonfelújítási támogatás igénylési határidejéhez (december 31.), egyre többen nyújtják be a NAV-hoz a „nullás igazolás” iránti kérelmet. A támogatás elnyerésének feltétele ugyanis, hogy az igénylőnek nem lehet 5000 forintnál nagyobb nyilvántartott köztartozása, és erről 15 napnál nem régebbi NAV által kiállított adóigazolást kell mellékelni. Ez alól akkor lehet kivételt tenni, ha az igénylő szerepel a köztartozásmentes adózói adatbázisban (KOMA).
Az igazolás kiállításának határideje a NAV közlése szerint alapesetben 6 nap, de például adateltérésnél, hiányos adatoknál vagy tartozás esetén az ügyintézési határidő akár 30 nappal is meghosszabbodhat. Ez a jelenlegi helyzetben azt is jelentheti, hogy egy igénylő elesik a támogatástól. Már a 6 napos határidő is elég feszítettnek tűnik például a babaváró hitel vagy a kamattámogatott lakásfelújítási hitel igényléséhez, mivel a bankok közül egyre több zárja be a kaput az igénylések előtt, vagy figyelmeztet arra, hogy már nem tudja garantálni a hitelek elbírálását év vége előtt.
Tekintve, hogy a jelenlegi szabályok szerint egyaránt év végéig élő otthonfelújítási támogatás és a babaváró támogatás jövője is kérdéses, az igénylőknek érdemes mielőbb kikérni a NAV igazolást.
Az igazgatási szünet még szorít egyet a présen
Arról sem érdemes megfeledkezni, hogy 2022. december 22-től 2023. január 6-ig igazgatási szünetet rendelt el, ami azt jelenti, hogy ebben az időszakban a NAV-nál sem lesz ügyfélfogadás, ahogyan a kormányhivatalokban, kormányablakokban, földhivatalokban sem. Ezért a babaváró hitelek és a támogatások, támogatott hitelek banki feldolgozási ideje is meghosszabbodik.
A lakáscélú támogatásokat esetében a támogatás iránti kérelem benyújtásának napja az a nap, amikor az igénylő a kérelmet és az igénylési feltételeket igazoló dokumentumokat és nyilatkozatokat hiánytalanul benyújtja. Ha tehát nincs meg minden szükséges papír a határidőre, akkor bukjuk a kedvezményes hitelt vagy/és a támogatást.
Hogyan lehet benyújtani a kérelmet?
Az elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezettek a kérelmet benyújthatják:
- ügyfélkapun keresztül elektronikusan az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramal (ÁNYK), az IGAZOL-nyomtatványon,
- telefonon a NAV Infóvonalán (a 1819-es telefonszámon) a második menüpontot választva ügyfél-azonosító szám (PIN-kód) birtokában,
- emellett az IGAZOL-kérelem papíron személyesen, vagy postán is eljuttatható a NAV-hoz. Ebben az esetben az aláírás nem maradhat le a kérelemről.
Az elektronikus kapcsolattartásra kötelezettek csak az elektronikus és a telefonos utat választhatják.
Sokszor hiba csúszik az igénylésbe
A NAV szerint az ügyfelek a kérelmet sokszor rosszul küldik el a NAV-nak, a gyakori hibák általában a következők:
- az igazolás jogcímeként azt a támogatást vagy hitelt kell megjelölni, amelynek az igényléséhez szükség van a dokumentumra (például otthonfelújítási támogatás),
- felhasználó szervként az otthonfelújítási támogatásnál a Magyar Államkincstárt kell megjelölni,
- ha a kérelmező egyéni vállalkozó, őstermelő, vagy adószámos magánszemély és van adószáma, akkor az IGAZOL-nyomtatvány megjegyzés rovatában kérni kell az adóazonosító jel feltüntetését is.
Arra is érdemes odafigyelni, hogy az igénylők az elektronikus igazolást kinyomtatva próbálják felhasználni. Az elektronikusan kiadott NAV-os igazolás csak elektronikus formában hiteles, kinyomtatva nem érvényes.