• Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Elemzés

Benne van-e már az extraadó a Ryanair új jegyáraiban is?

2022-06-11|Frissítve: 2022-08-12

Az új foglalásoknál fölösleges keresni a jegyenkénti plusz 3900 forintot a Ryanair és más fapados légitársaságok áraiban, de ez nem azt jelenti, hogy az új magyar adót ne építenék be az utazás költségébe. A fapadosok árképzési logikája miatt ráadásul az utasok számára az extra adónak nemis az lehet a legkellemetlenebb következménye, hogy megdrágul az utazás, hanem az, hogy törlik a járatot.  

 

Nem sokat gondolkodott a Ryanair azon, mit tegyen a frissen bevezetett magyar extra adóval, a légitársaságok hozzájárulásával. Az új teher kihirdetése előtti foglalásoknál ezt a 3900 forintot egy az egyben ráterheli az utasokra. Ha nem fizetik ki, nem utaznak, visszaadja a jegyárat. Azt, hogy ezt jogszerűen teszi-e a magyar törvények és saját üzletszabályzata szerint, első körben a Fővárosi Kormányhivatal dönti el a rögtön elindított eljárásában.

 

Arról azonban eddig nem esett szó, hogy mi a helyzet az extra adó bevezetését, június 4.-ét követő foglalásokkal. A Ryanair ugyanis csak a június 4. előtt június 30. utánra jegyet vásárlókkal közölte, hogy rajtuk ilyen direkt módon akarja bevasalni a foglalást követően kihirdetett új terhet. Arról azonban nem szólt, hogy mi lesz azokkal, akik már az új adók megjelenése után foglaltak vagy foglalnak jegyet egy Ryanair járatra. Nem véletlenül. Arra a kérdésre ugyanis, hogy az aktuális jegyárakban is benne van-e már az utasonkénti 3900, akkor tudunk válaszolni, ha megértjük a fapadosok árképzését. 

 

Ha az extra adót úgy keressük a friss jegyárakban, hogy azok megemelkedtek-e 3900 forinttal, akkor az a válasz, hogy ilyen módon a Ryanair nem építi be az extra adót. De ez nem azt jelenti, hogy az adó nem épül be a jegyárakba, csak mindez a Ryanairnél és a többi hasonló légitársaságnál nem így működik. Az ultra fapados légitársaságok árképzése nem úgy történik, hogy összeadják a költségeket, ráteszik az árrést és kész a jegyár. 

 

Aki már utazott ilyen társasággal az megtapasztalhatta, hogy egy járatra folyamatosan változnak a jegyárak. Ez azért van így, mert ezeket a cég algoritmusa alakítja, a fő szempont pedig az, hogy a gép tele legyen. Ha nincs foglalás, lejjebb megy az ár, ha van foglalás, akkor az egekbe is emelkedhet. Ugyanazon a járaton egészen más áron repülhetnek a máskor foglaló utasok. Ezért drága nyáron a jegy, mert mindenki utazni akar, és ezért viszonylag olcsó januárban, amikor senki se megy sehová. 

 

Ebből az következik, hogy alapesetben nem lehet rászámolni erre a dinamikusan alakuló rendszerre utasonként és jegyenként plusz tíz eurót, azaz 3900 forintot. Ez a költségek között jelenik meg a kerozin, a munkabér, más reptéri díjak, lízingdíjak és egyebek mellett. Ha az egy székre jutó költség alacsonyabb lesz az adott járaton, mint az átlagos jegyár, akkor megy a járat, ha nem, akkor nem megy. 

 

Ebbe a dinamikus rendszerbe teszi bele az új adó költségét egy fapados légitársaság. De ez nem azt jelenti, hogy mostantól minden jegy 3900 forinttal drágább lesz, és nem is lehet pontosan megmondani, hogy ugyanannak a járatnak két különböző jegyárából hány forint lesz a légitársasági hozzájárulás. Az új adó tehát egy olyan új költségelem, ami az utasok aktuális számától függően azt befolyásolja, hogy megéri-e a járatot elindítani. Ha nem, akkor azt a járatot törölni fogják. 

 

Nehéz a Ryanair új jegyáraiban ezt a költségnövekedést kimutatni, hiszen a nyári jegyek jellemzően drágák, és folyamatosan emelkedik az áruk. De például Riminibe pénteken még júliusra is találtunk jegyet kilencezer forint alatt, a nyár további részében pedig 11-12 ezer forintért is, amiből az látszik, hogy nincs szó a 3900 forint automatikus, utasonkénti áthárításáról.

 

Akinek viszont késő nyári, őszi foglalása van, az kezdhet aggódni. A légitársaságok két héten túl ugyanis szabadon törölhetik járataikat üzletpolitikai megfontolásból anélkül, hogy ezért külön kártérítést kellene fizetniük. Márpedig ne legyenek illúzióink, a Ryanair is így fog eljárni, ha kijön az új Excel tábla, akkor a pirosba került, azaz veszteségbe fordult járatok mehetnek a lecsóba. A cég ugyanígy tett minden olyan országban, ahol hasonló adót, díjat vezettek be, és akkor is, ha az adott reptér változtatott a díjrendszerén. 

 

Az új adó következtében tehát ősztől körömrágósabb lesz az utazás előre eltervezett, biztonságos lebonyolítása fapados járattal. Különösen olyan helyre, ahová nagyon kedvező a jegyár. Márpedig jelenleg sok olyan úti cél van, ahová éppen azért és akkor megyünk, mert van közvetlen járat és éppen extra olcsó a jegy. 

 

Ami pedig a az elindult hazai fogyasztóvédelmi eljárást illeti, sok ilyenen túl van már ez a fapados légitársaság (is), sem elrettenteni, sem jobb belátásra bírni nem fogja a magyar fogyasztóvédelmi hatóság. Még akkor sem, ha nagy bírságot akaszt a nyakába.

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Megjöttek az extraprofitadók: minimum 3900 forint a repülőjegyadó, dupla cégautóadó, fizet a Revolut
2022-06-05

Megjöttek az extraprofitadók: minimum 3900 forint a repülőjegyadó, dupla cégautóadó, fizet a Revolut

Megjelent az extraprofitadókról szóló rendelet. A repülések után 3900-9750 forintot kell fizetni, az értékpapírügyletekre 0,3 százalék lesz a tranzakciós illeték, és a Revolut is fizet. A cégautóadó duplázódik.

Elolvasom
A Ryanair máris az utasokra terheli az extraprofitadót
2022-06-09

A Ryanair máris az utasokra terheli az extraprofitadót

Nem sokat hezitált azon a Ryanair, mit csináljon a kormány által az extraprofitadók között bevezetett légitársasági hozzájárulással. Ennek összegét máris az utasokra terheli. Ha ebből nem kérnek, akkor visszatéríti a jegy árát.

Elolvasom
Áthárítva ennyivel dobhatja meg az inflációt az extraprofitadó
2022-06-14

Áthárítva ennyivel dobhatja meg az inflációt az extraprofitadó

Az extraprofitadók jelentős áremelkedéshez és beruházások elhalasztásához vezetnek - állítja a GKI, amely az infláció 1,6 százalékos emelkedésére számít az áthárítások miatt.

Elolvasom
Bank360Bank360 - Első lépés a jó döntéshez
Személyi kölcsönLakáshitelBankszámlaUtasbiztosítás
Bank360 - Első lépés a jó döntéshezBank360 - Első lépés a jó döntéshez
Lakáshitel
500 000 Ft100 000 000 Ft
2 év30 év
Bank360 Utasbiztosítás
Hasonlítsd össze a biztosítók utasbiztosítási ajánlatait és kösd meg online
Írd be és válaszd ki, hova utazol!

Legfrisebb hírek

Rengeteg pénz van a lakosságnál, így fektetheti be a mobilbankon keresztül
2025-03-31

Rengeteg pénz van a lakosságnál, így fektetheti be a mobilbankon keresztül

Január végén már több mint 11,3 ezer milliárd forint látra szóló és folyószámlabetét volt a háztartások bankszámláin a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint. Ezekre a betétekre a bankok jellemzően semmilyen kamatot nem fizetnek, az infláció pedig egyre magasabb, így a pénz csak veszít az értékéből. Az idei évre várt infláció alapján akár 600 milliárd forintot is bukhatnak a háztartások, ha nem kezdenek valamit a folyószámlájukon heverő megtakarítással.

Elolvasom
Négy tipp, hogy ne bukjuk el a folyószámlán álló pénzünk kamatát
2025-03-30

Négy tipp, hogy ne bukjuk el a folyószámlán álló pénzünk kamatát

Soha nem volt még annyi lekötetlen pénz a lakossági folyószámlákon, mint jelenleg. Arra is van pedig számos megoldás, hogyan hozhat ez a pénz is kamatot akkor is, ha nem akarjuk hosszabb dőre lekötni, mert szükségünk lehet rá.

Elolvasom
Sok hitelt vesz fel, de pontosan törleszt a lakosság
2025-03-28

Sok hitelt vesz fel, de pontosan törleszt a lakosság

Ezer milliárd forinttal vett fel több hitelt a lakosság tavaly, mint amennyit törlesztett. A lakáshitelekkel nincs gond, de a folyószámlahitelekkel többen megcsúsznak, amióta megugrott az infláció, és elszálltak a rezsiköltségek.

Elolvasom