![Fizetési nehézségek](/sites/default/files/2020-12/fizetesi-nehezsegek_0.jpg)
Fizetési nehézségek: milyen egyezségre juthatsz a bankkal?
![Fizetési nehézségek](/sites/default/files/2020-12/fizetesi-nehezsegek_0.jpg)
Fizetési nehézségek: milyen egyezségre juthatsz a bankkal?
Alapvető változásokat hozott a 2020-as esztendő: a koronavírus miatt számos ügyfél ütközött fizetési nehézségekbe a hiteltörlesztés során. A járvány okozta gazdasági bizonytalanságot kis mértékben enyhítette a hitelmoratórium tavaszi bevezetése, majd az ősszel elfogadott, jövő nyárig szóló meghosszabbítása, ugyanakkor könnyen előfordulhat, hogy a moratórium lejárta után is fennállnak a törlesztési nehézségek. A Bank360.hu megnézte, mit tehetnek azok az ügyfelek, akik számára átmenetileg vagy tartósan nehézzé válik a hitelek törlesztése.
A moratóriumról röviden
A járvány magyarországi megjelenése után, tavasszal vezette be a kormány a hitelmoratóriumot, amely minden vállalkozói és lakossági hitelre vonatkozott. A 2020. december 31-én lejáró moratóriumot ősszel meghosszabbították 2021. június 30-ig, de csak a gyermeket nevelők, nyugdíjasok, munkanélküliek és közfoglalkoztatottak számára. Vállalkozások pedig csak akkor élhetnek a törlesztés felfüggesztésével, ha bizonyítani tudják, hogy a járvánnyal összefüggésben csökkentek jelentősen a cég bevételei.
A moratórium ideje alatt nem megfizetett törlesztőrészleteket a hátralévő futamidő alatt, egyenlő részletekben kell megfizetni, ugyanakkor azt is fontos tudni, hogy ettől függetlenül a moratórium utáni törlesztőrészlet nem lehet magasabb - a futamidő viszont hosszabbra nyúlik emiatt.
Mit tehetünk, ha a moratórium után is maradnak a törlesztési nehézségek?
Általános tanács, amit a bankok is javasolnak, hogy ha anyagi nehézség merül fel, minél hamarabb jelezzük a problémát a bank felé, így gyorsabban megoldást lehet majd találni.
Bár a törvény (2020/CVII.) szerint a moratórium alatt hitelfelmondási tilalom is van, ami azt jelenti, hogy az év végéig, de a módosítások után 2021. június 30-ig a bankok nem szüntethetik meg nemfizetés miatt az ügyfelek hitelszerződését.
Nem mindegy, hogy átmeneti vagy tartós a fizetési nehézség
A járványhelyzet nemcsak az esetlegesen bekövetkező tragikus halál miatt okozhat komoly problémát a hozzátartozóknak, akár már az is elég, ha a családfő vagy a jövedelemszerző családtagok hosszas orvosi kezelésre szorulnak. Ezzel számottevően szűkülhet a családi költségvetés mozgástere. Persze a jelenlegi járvány mellett bármilyen baleset vagy egyszeri nagyobb kiadás is befolyásolhatja a pénzügyi helyzetünket.
Ha nincsen hitelfedezeti biztosításunk vagy bármely egyéb, “mozgósítható” megtakarításunk, akkor nem maradhat más, mint a külön megállapodás a bankkal. A hosszú távú késésnek a törlesztésben a jövőbeni hitelképességünket érintő következményei lesznek, felkerülhetünk például a KHR-listára, ami után sokkal nehezebb lesz hitelhez jutni. Ebben a cikkben részletesen írtunk arról, hogy egy adós milyen esetekben kerül fel a negatív adóslistára.
Mit tehetünk, ha bekövetkezik a baj?
Fontos tudni, hogy a bankok nem szívesen veszítenek el ügyfeleket, azaz inkább kötnek valamilyen külön megállapodást, mintsem hogy azonnal kezdeményezzék a szerződés felmondását. Egyrészt a hitelösszeg tőkerészének visszafizetését kockáztatják, másrészt a futamidő hátralevő részéig kalkulált kamatokat. A hitelfelvevő ügyfél pedig rosszabb esetben további költségekre és végrehajtási procedúrára számíthat.
![Fizetési nehézségek](/sites/default/files/inline-images/fizetesi-nehezsegek.png)
Az adósságrendezés is jó lehetőség lehet
Az egyedi megállapodásokon alapuló megoldások mellett persze továbbra is lehetőség az adósságrendező hitel, vagy egy kedvezőbb kamatozású új lakáshitel felvétele, amelyekkel a régi, magasabb törlesztőrészlettel rendelkező hitelünket tudjuk kiváltani. Ebben az esetben azonban számolni kell azzal, hogy a szerződések felmondásának és módosításának, vagy éppen az új megkötésének kapcsolódó költségei lehetnek.