Javában tart a nyár, aki csak teheti, utazik. A tervezett kikapcsolódás és pihenés azonban nem mindenkinek felhőtlen, mostanában ugyanis nem telik el úgy nap, hogy ne hallanánk valamilyen repülőjárat extrém késéséről vagy törléséről. Mi lehet ennek az oka, és mit tehetünk, ha mi kerülünk hasonló helyzetbe? Milyen kompenzációra számíthatunk a légitársaságtól vagy a biztosítótól? Ennek jártunk utána.
Több órás késések, Eb-meccsről lemaradt szurkolók, külföldön rekedt utasok - szinte minden napra jut egy kellemetlen hír mostanában a légi járatokkal kapcsolatban. A reptereken egyre gyakrabban előforduló káosznak általában nem egy felelőse van. Okozhat több órás késést egy vihar is, amivel értelemszerűen nem tud mit kezdeni sem a légitársaság, sem a személyzet. Emellett az sem segíti az utazókat, hogy a koronavírus járvány után újfent megnövekedett utazási kedvet még mindig nem tudják megfelelően kiszolgálni a légitársaságok, sokszor munkaerőhiánnyal küzdenek. A jelenség már a fővárosi kormányhivatal figyelmét is felkeltette, néhány nappal ezelőtt közölte, hogy ellenőrzést indított több légitársasággal szemben.
Több órás késés esetén mi a teendő?
A rutinosabb utazók már kalkulálnak egy esetleges késéssel, és jobb esetben a csúszás miatt nem kell átszervezni semmit, de vannak élethelyzetek, amikor néhány óra is sokat számít. Ilyen volt például, amikor egy németországi járat több órás késéssel indult el Budapestről és emiatt több tucat focidrukker maradt le a Magyarország-Skócia mérkőzésről. Sokan a késés hallatán úgy döntöttek, hogy fel sem szállnak a gépre, de ez akkor is előfordul, ha nem valamilyen sporteseményre, hanem egy rövid városnézésre szeretne valaki elutazni, de a késés keresztbe húzza a számításokat.
Fontos tudni, hogy ha a járat az EU-ból vagy valamelyik EGT tagállamból indul, akkor a légitársaságnak két órát meghaladó késés esetén kompenzálnia kell az utasokat, ami jelenthet például étel- és italfogyasztásra beváltható kupont. Emellett a már megkötött utasbiztosítás is tartalmaz ilyen fedezetet, de általában legalább 4-6 órás csúszás után fizetnek csak, ez biztosítónként változik, akárcsak a térített összeg. Van, ahol meg van kötve, hogy az összeg a várakozás során vásárolt étel-ital fogyasztásra biztosított, ebben az esetben érdemes megőrizni a blokkot a vásárlásról. Ha a gép több mint 12 órás késéssel indul, akkor magasabb összegre számíthat a biztosított (50-100 ezer forint között), fontos azonban, hogy mielőbb értesítsük a nap 24 órájában hívható asszisztenciát.
A Bank360.hu szakértői azt javasolják, hogy a repülővel utazók kössenek olyan utasbiztosítást, ami a repüléssel kapcsolatos problémákra, károkra nagyobb védelmet nyújt. Ha az utasbiztosítás kalkulátorban jól választják ki a közlekedési eszközt, akkor már eleve az ilyen ajánlatok közül tudnak választani.
Egy egyszerű késésnél nagyobb probléma, ha csatlakozással utaznánk valahova, de az első járat késése miatt lekéssük a következőt. Ebben az esetben a biztosító is nagyobb összeget fizet, mint egy egyszerű késésre, hiszen önhibánkon kívül maradtunk le az átszállásról. Ilyenkor jelentős különbségek lehetnek a biztosítási összegek között, 100 ezres és 250 ezer forintos kompenzációt is kínálnak a szolgáltatók.
Utasként a jogosultságunk a kártérítésre attól is függ, hogy milyen messzire utazunk. Ha legfeljebb 1500 kilométer a távolság, akkor az eredeti időponttól számított két órás késés számít, 1500 és 3000 kilométeres repülőút esetén legalább három órás késés esetén, az ennél hosszabb repülési távú járatoknál pedig négy órát meghaladó késésnél köteles kompenzálni a légitársaság.
Legalább öt órás késés esetén jogosultak vagyunk visszakérni a jegy árát, illetve ha átszállás közben történik a jelentős csúszás, akkor igény esetén a légitársaság köteles a kiindulási reptérre visszautaztatni. Szintén legalább öt órás késés esetén elállhatunk az utazástól és visszakérhetjük a jegy árát, arra azonban érdemes figyelni, hogy ha a késés 3-5 óra között van, akkor nem vagyunk jogosultak a kártérítésre.
Mit tehetünk, ha törlik a járatot?
A késésnél is bosszantóbb, ha a reptérre kiérve azzal szembesülünk, hogy törölték a járatunkat. Ebben az esetben először azt kell megvárni, hogy mit mond a légitársaság. Megoldásként áttehet bennünket egy másik járatra, mentesítő járatot indíthat, vagy ha szükséges, akkor szállást intéz. Jobb esetben ilyenkor néhány órás csúszással folytatni tudjuk az utazást, és nem kell átszerveznünk a teljes programot.
Rosszabb esetben azonban csak annyit közöl a légitársaság, hogy nem tudják megoldani a problémát. Ilyenkor rajtunk áll, hogy új repülőjegyet veszünk, esetleg más alternatívát keresünk az utazáshoz, vagy inkább lemondjuk az utat, ha nem találunk más megoldást. A költségek ilyenkor jelentősen megugranak, hiszen az utolsó pillanatban vásárolt jegyek sokba kerülnek, nem is beszélve a nem tervezett szállásfoglalásról és étkezésekről. A plusz költségek ilyenkor akár a biztosítási összeget is meghaladhatják, ezért nem mindegy, hogy ki tudunk-e használni minden lehetőséget a kompenzációra. Érdemes az utasbiztosítást is úgy megválasztani, hogy fizessen járattörlésre, ez ugyanis nem automatikus szolgáltatás minden biztosítási csomagnál.
Fontos tudni azt is, hogy ha a légitársaság a járat indulása előtt legalább 14 nappal jelzi, hogy nem fog indulni az adott járat, akkor kártérítési felelőssége nincs, de a jegyárat vissza kell térítenie.