Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Hír

Félelemben tartanak bennünket az internetes csalások - nem is ok nélkül

2023-07-09|Frissítve: 2024-03-24

Sokkal jobban félünk a különböző internetes csalásoktól, mint a betörésektől - derült ki egy friss kutatásból. A tíz legnagyobb félelmünk közül hat köthető ilyen visszaélésekhez, jellemzően valamilyen banki csaláshoz. Az aggodalomra van is ok, mert meredeken emelkedik az ilyen visszaélések száma Magyarországon.

 

Az emberek 97 százaléka hallott már valamilyen banki csalástípusról és a megkérdezettek több, mint felének van olyan ismerőse, aki találkozott is ilyen próbálkozással, 41 százalék pedig személyesen is tapasztalt ilyen kísérletet – derült ki az OTP Bank megbízásából készült reprezentatív felmérésből, amiben a résztvevőket a legnagyobb félelmeikről is megkérdezték. 

 

Az emberek tíz legnagyobb félelme

 

  • közlekedési baleset: 64 százalék aggódik miatta
  • adatok ellopása interneten (pl. személyes fiók feltörése): 64 százalék
  • csalók bankszámlához való hozzáférése: 61 százalék
  • bankkártyával való visszaélés: 60 százalék
  • csalók virtuális károkozása számítógépen, mobiltelefonon: 57 százalék
  • online csalások, megtévesztések: 57 százalék
  • betörés: 54 százalék
  • online vásárlásokhoz köthető csalások: 54 százalék
  • autó vagy egyéb értéktárgy ellopása: 54 százalék
  • verbális vagy fizikai erőszak közterületen: 52 százalék

 

Elhatalmasodott az emberekben a kiber para

 

Az emberek tíz legnagyobb félelméből tehát hat kapcsolódik a kiberbűnözéshez. A visszaélésekkel kapcsolatos félelmek jogosak, valóban megnövekedett az online térben a csalási kísérletek száma, és a csalási módszerek is egyre változatosabbak és kifinomultabbak.

 

A tájékozódás és a tudatosság azonban segít a sikeres védekezésben, az áldozattá válás elkerülhető néhány fontos óvintézkedés betartásával, illetve a bankok online csatornái biztonsági funkcióinak használatával. A kétlépcsős azonosítással, a jelszavak változtatásával is jelentősen csökkenthető az áldozattá válás esélye. 

 

A telefonon és e-mailben érkező megkereséseknél is érdemes körültekintőnek lennünk, mindig ellenőrizzük a küldő hitelességét, sose kattintsunk elővigyázatlanul, automatikusan e-mailben vagy sms-ben érkező linkre. Különösen akkor, hogy olyan dologra kérnek, amit korábban még nem csináltunk sikeresen és biztonságosan, negatív következmény nélkül.

 

Fontos tudni azt is, milyen adatokat nem kér a bank, ezeket tehát másoknak se adjuk meg:

  • az elektronikus szolgáltatásához tartozó belépési azonosító adatait,
  • a belépéshez, illetve pénzügyi műveletekhez kiküldött egyedi biztonsági kódot,
  • bankkártyához tartozó TeleKódot vagy CVC kódot,
  • távoli elérést biztosító alkalmazás letöltését.


Drasztikusan nő a csalások száma

 

Egy vagy több lépéssel mindig a hatóságok előtt járnak a kiberbűnözők, a technikájuk pedig olyan mértékben változott az elmúlt években, hogy a Magyar Nemzeti Bank (MNB) is módosított miattuk a nemrégiben közzétett, az elektronikus pénzforgalomban előforduló csalásokat  összesítő statisztikáin. A teljes pénzforgalom arányában véve persze a csalások volumene nem nagy, de az a néhány ezer érintett, aki áldozattá válik, fájdalmas tapasztalatot szerez. 

 

Az MNB adatai szerint drasztikus mértékben nő a bankszámlás, bankkártyás csalások száma. 2023 első negyedévében minden korábbinál több alkalommal, összesen 4150 esetben jártak sikerrel a bűnözők, akik így 3,1 milliárd forintnál is több kárt okoztak a bankszámla- és bankkártya-tulajdonosoknak. Ennek a kárnak a döntő részét - 2,8 milliárd forintot az ügyfelek viselték. 

 

A hagyományosnak mondható bankkártyás visszaéléseknél már sokkal nagyobb károk keletkeznek az adathalászok tevékenysége nyomán. Az idei első negyedévben a kibocsátói oldalon 39 447 esetben fordult ez elő, és több mint 1,1 milliárd forint volt az okozott kár. A bankok szinte már naponta figyelmeztetik az ügyfeleiket adathalász-támadásokra

 

A pszichológiai manipulációval, megtévesztéssel operáló csalók által okozott károk száma 238 volt. Ezekben az esetekben a bűnözők viszonylag nagy összeggel károsították meg az áldozatokat, az átlagos kár 256 ezer forint volt. Problémát jelent, hogy ilyenkor az ügyfelek maguk adják meg azokat az adatokat, hagyják jóvá azokat a tranzakciókat, amelyekkel a csalók megszerzik a pénzüket, emiatt általában kártérítésben is hiába reménykednek. 

 

 


 

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Többszörösére ugrott az internetes banki csalások száma, milliárdok úsznak el 
2023-06-15

Többszörösére ugrott az internetes banki csalások száma, milliárdok úsznak el 

Rövid idő alatt többszörösére ugrott az ilyen csalások száma, a rászedett banki ügyfelek kára pedig milliárdokban mérhető. Új módszerekkel próbálkoznak a csalók, a telefonos, internetes manipulátoroknak bedőlők átlagosan több százezer forintot is bukhatnak. Az adathalászok is egyre sikeresebbek, az óvatlan károsultak pedig fájdalmas tanulópénzt fizethetnek.

Elolvasom
Adathalászok ostromolják az új nagybank ügyfeleit
2022-04-26

Adathalászok ostromolják az új nagybank ügyfeleit

Nem múló adathalász támadásokra figyelmezteti az ügyfeleket a Budapest Bankot magába olvasztó MKB. A csalók az egyesülést kihasználva igyekeznek adatokat szerezni a gyanútlan számlatulajdonosoktól.

Elolvasom
Banki csalások: milyen módszerek vannak, és hogyan érdemes védekezni ellenük?
2022-03-21

Banki csalások: milyen módszerek vannak, és hogyan érdemes védekezni ellenük?

Szinte már mindennapossá vált az interneten, hogy a bankok nevével visszaélve próbálják meg csalók az adatainkat vagy/és a pénzünket megszerezni. Cikkünkben összefoglaltuk a leggyakoribb módszereket, valamint azt is, hogyan védekezhetünk ellenük, és mit kell tenni, ha már bekövetkezett a baj.

Elolvasom
Az MNB hivatalos telefonszámait másolva támadnak a kibercsalók
2023-09-19

Az MNB hivatalos telefonszámait másolva támadnak a kibercsalók

Az MNB központi, ügyfélszolgálati, illetve az emlékpénzeket forgalmazó lakossági pénztári telefonszámainak időleges másolásával telefonálnak ismét csalók magánszemélyeknek. Egy-egy bank állítólagos problémájára hivatkozva ígérnek jegybanki segítséget, valójában azonban a beszélgetés során az ügyfelek bizalmas banki adatait, pénzét akarják megszerezni - figyelmeztet a Magyar Nemzeti Bank (MNB).

Elolvasom
Internetes csalások: a magyarok fele nem tud védekezni ellene
2023-10-18

Internetes csalások: a magyarok fele nem tud védekezni ellene

Ugrásszerűen megnőtt az internetes csalások száma és értéke, a felhasználók pedig nehezen tartják a lépést az elkövetési módok fejlődésével. A magyar felének az alapvetői kiberbiztonsági ismeretei sincsenek meg.

Elolvasom
Rohamosan terjednek a netes csalások, sokszorosára nőtt az ügyfelek kára
2023-12-17

Rohamosan terjednek a netes csalások, sokszorosára nőtt az ügyfelek kára

Három év alatt a 19-szeresére nőtt a bankkártyás károk értéke. A banki átutalásos csalások összege és száma az utolsó negyedévben több volt, mint tavaly egész évben. Jobban teszi minden banki ügyfél, ha nagyon vigyáz a bankszámla- és bankkártyaadataira.

Elolvasom
Így védhetjük meg a bankszámlánkat a csalók ellen
2024-02-19

Így védhetjük meg a bankszámlánkat a csalók ellen

Bárki áldozatul eshet a telefonos és internetes csalóknak, de ha betartunk néhány szabályt, nem tudják kifosztani a bankszámlánkat. A Bank360 szakértője az RTL Reggeliben mondta el, mit kell tennünk.

Elolvasom
Egy év alatt 200 ezer magyar banki ügyfelet csaltak lépre kiberbűnözők
2024-03-25

Egy év alatt 200 ezer magyar banki ügyfelet csaltak lépre kiberbűnözők

Tavaly már 18 ezer magyarnak csalták ki a bankszámlaadatait, a bankkártyás csalásokból pedig tízszer ennyi van, és ezek értéke is egyre nagyobb. A kiberbűnözőknek bedőlő ügyfelek vesztesége néhány év alatt megsokszorozódott.

Elolvasom