A házastársunknál csak a bankunkhoz vagyunk hűségesebbek - tartja a mondás és való igaz: szinte egy életen át elkísér minket az a pénzintézet, ahol ez első folyószámlánkat megnyitottuk. Annak ellenére viselkedünk így, hogy egy kis kutatással kiderül: bőven találhatunk jobb ajánlatot a jelenlegi szolgáltatásaink helyett, ha vesszük a fáradtságot és utánanézünk a kínálatnak. Ráadásul akkor sem kerülünk idegőrlő huzavonába, ha új bankra cserélnénk régi pénzintézetünket. Az egyszerűsített bankváltás lehetősége már évek óta velünk van, mégis nagyon kevesen vannak, akik valóban kihasználják és így egy jobb és olcsóbb konstrukcióhoz jutnak. Az egyszerűsített bankváltás részleteiről Sinkovics Renátát, a Gránit Bank lakossági termékfejlesztési főosztályvezetőjét kérdeztük.
Bank360: Milyen gyakran váltanak pénzintézetet a banki ügyfelek a kedvezőbb díjakért?
Sinkovics Renáta, a Gránit Bank lakossági termékfejlesztési főosztályvezetője: Tapasztalataink szerint nem túl gyakran. Nemrégi felmérés szerint a megkérdezettek 70 százaléka több mint 10 éve váltott utoljára bankot, így a többség elveszti azt a lehetőséget, hogy akár több tízezer forintot is megtakarítson a banki költségein.
Bank360: Mi az oka ennek a rugalmatlanságnak?
S.R.: Sokan nem ismerik a folyamat részleteit. Pontosan 2016. október 29-én lépett hatályba az a kormányrendelet, amely azóta is szabályozza az egyszerűsített bankváltás folyamatát. Az ügyfeleknek nem kell mást tenni, csak kitölteni egy bankváltási nyomtatványt és benyújtani azt az új bankhoz. Ezután az új bank elintéz mindent és körülbelül 12 munkanap alatt le is bonyolódik a teljes bankváltási folyamat. Nagyon sok újítás van a folyamatban, sokkal rugalmasabbá vált mint korábban. Lehetőség van például a tranzakciók részleges átvitelére, sőt a bankváltás keretében módosítani is lehet azokat. Sokan nem tudják, hogy például a devizaszámlákkal is le lehet bonyolítani ilyen módon a bankváltást. Újdonság és nem nagyon van a köztudatban az sem, hogy nemcsak a csoportos beszedéseket és az állandó átutalásokat lehet átvinni az új bankszámlára, hanem a rendszeres jóváírásainkat is, mint például munkabérünket, a nyugdíjunkat vagy ha egyetemre járunk, akkor az ösztöndíjunkat.
Bank360: Mibe kerül egy ilyen bankváltás?
S.R.: Maga a bankváltás teljesen ingyenes, ezért sem az új bank, sem a régi bank nem számíthat fel díjat. Viszont arra azért érdemes figyelni, hogyha a bankváltás keretében kérjük a régi bankszámlánk megszüntetését is, annak már lehet díja, mert vannak olyan bankok, amelyek a számlazárásért díjat számítanak fel. Vagy például, ha a megszüntetendő számlám még van pénz, akkor annak elutalásáért külön díjat számítanak fel a pénzintézetek.
Bank360: Miért kell azért fizetni, ha egy számlát be akarok zárni?
S.R.: Ez minden banknak az egyéni döntése, a Gránit Banknál például nincs ilyen extra költség. Tehát míg egyes pénzintézetek díjmentesen bezárják a számlát, amennyiben azt az ügyfelük már nem kívánja használni, addig mások – talán azért, hogy mégis inkább rábeszéljék az ügyfelet a bankszámlája fenntartására – díjat számítanak fel. Ne feledjük el azonban azt sem, hogy egy számlazárásnál többféle háttérmunkát is el kell végezni a banki rendszerekben. El kell varrni az ügyfélkapcsolatot, amely nem megy automatikusan, van erőforrás igénye.
Bank360: Sokan azonban röghöz vannak kötve, legalább is így élik meg azt, hogy például egy lakáshitel miatt egy meghatározott banknál kell folyószámlát vezetniük. Ők mit tehetnek?
S.R.: Nagyon sokszor indokként merül fel, hogy amiatt, hogy korábban hitelt vettünk fel, ott kell vezetünk a bankszámlánkat is. Azonban tudnunk kell, hogy önmagában egy bankszála fenntartása nem jelenti azt is, hogy azon a bankszámlán kell – esetleg drágán – lebonyolítani minden tranzakciót, mondjuk például a rezsifizetést. Ugyanakkor természetesen figyelni kell arra mindenkinek, hogyha kapott kedvezményeket a hitel felvételekor, akkor teljesítse a kedvezményhez kapcsolódó feltételt is. Sok hitelintézet például előírja, hogy a hitel teljes futamideje alatt érkeznie kell meghatározott jövedelemnek a megnyitott bankszámlára. A banki költségeken takarékoskodni szándékozók számára Jó hír azonban, hogy nagyon sok munkáltatónál meg lehet osztani a jövedelemutalást, azaz el lehet érni, hogy a jövedelem egy részét egy adott számlára, míg másik részét egy másik számlára utalják. Így lehetőségünk van arra, hogy miközben maradéktalanul igénybe vesszük a hitelkedvezményt, használni tudunk –egy tranzakciós díjaiban kedvezőbb – másik bankszámlát is.
Bank360: Sokan tartanak attól is, hogy a 10-12 munkanapig tartó bankváltási folyamat alatt –miután eközben is sokféle utalás jön-megy, elveszhetnek jóváírások vagy nem lesz kifizetve egy közüzemi számla. Mennyire lehetek biztos abban, hogy erre nem kerül sor?
S.R.: Igazából ettől nem kell tartani, ha kellően tudatosak vagyunk. Ha elindítunk egy bankváltást, amellyel alapvetően csak nyerhetünk, akkor 12 munkanapos átfutási idővel kell számolnunk. Tehát a 13.munkanaptól az átvitt tranzakciók az új számlánkon teljesülnek már. Amennyiben biztosra akarunk menni, tehát nem akarjuk azt, hogy egy számlánk – valamilyen technikai okból - kifizetetlen maradjon, akkor hagyjunk egy kicsit hosszabb időt a bankváltásra és így lesz lehetősége mind a csoportos beszedést indító közüzemi szolgáltatónak, mind a munkáltatónknak arra, hogy a rendszereikben átírják az új számlaszámunkat.
Bankszámla váltáson gondolkodsz? Hasonlítsd össze az elérhető legkedvezőbb számlacsomagokat a Bank360 bankszámla kalkulátorával! Néhány kattintással megadhatod, hogy milyen szokásaid vannak a bankszámláddal kapcsolatban, és mi ennek megfelelően listázzuk neked a bankok megoldásait.