Bank360
  • Hitelek
  • Támogatások
  • Bankszámlák
  • Megtakarítások
  • Vállalat
  • Hitelkalkulátor
Hír

Figyelmeztetést kaptak a bankok: elég volt az apró betűs díjemelésekből

2024-04-17|Frissítve: 2024-04-16

Vezetői körlevélben utasította a bankokat az MNB, hogy amikor árat emelnek, világosan magyarázzák el az ügyfeleknek, miért döntöttek így, és lehetőleg színes betűkkel vagy háttérrel kiemelve jelöljék a kondíciós listákban. 

 

Egyre drágább a bankolás, többe kerül a bankkártya, az sms, hirtelen fizetőssé vált a korábban díjmentes szolgáltatás - nagyon sok banki ügyfél szembesül ezzel. Különösen most, a tavaszi hónapokban, amikor a hitelintézetek egyre másra emelik a díjaikat a tavalyi inflációra hivatkozva. Bár több bank is úgy döntött, a 2023-as több évtizedes rekordnak megfelelő áremelkedést nem érvényesíti teljes mértékben az idei díjaiban, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) mégsem elégedett teljes mértékben a pénzintézetek gyakorlatával. 

 

Erre utal az a vezetői körlevél is, amelyet nemrég adott ki az MNB Kandrács Csaba alelnök aláírásával. Ez több elvárást is tartalmaz annak érdekében, hogy a díjemelések ne bújhassanak el az akár több száz oldalas dokumentumokban vagy az apró betűs részekben. 

 

Az extra terheket transzparens módon lehet áthárítani 

 

A hitelintézeti törvény hatálya alá tartozó intézmények (hitelintézetek és pénzügyi vállalkozások) általában az általános szerződési feltételeikben, üzletszabályzataikban írják le, milyen esetben változtathatják egyoldalúan a díjaikat. Az ilyen ok-listák általános jelleggel tartalmazzák például a jogi szabályozói környezet változását is. 

 

Az elmúlt években számos olyan jogszabályi változás történt Magyarországon, amely növelte a pénzügyi intézmények kiadásait, például bevezettek különadókat és különféle tranzakciókat sújtó illetékeket. Az üzletszabályzatokban ezért is szerepel ez az ok, hogyha a jövőben is bevezetnének valamilyen jogszabályt, amely terhet ró a pénzintézetekre, akkor erre hivatkozva módosíthassák a szerződéseket. 

 

Azzal nincs is baj az MNB körlevele szerint, ha az általános üzletszabályzatban általánosságban írnak a jogszabályok változásáról. Amikor viszont erre hivatkozva díjat módosítanak a bankok, akkor már pontosan tudják, melyik jogszabály miatt volt erre szükség, ezért a pénzintézeteknek törekedniük kell arra, hogy az ügyfelek is megismerhessék, konkrétan melyik jogszabály miatt kell díjat emelni. Mindezt közérthetően, átláthatóan kell elmagyarázni nekik. 

 

Színes kiemeléssel kell jelölni a díjváltozásokat

 

További jegybanki elvárás a pénzügyi cégekkel szemben, hogy a gyakran több tíz, sőt több száz oldalas dokumentumokban ne úgy frissítsék a változásokat, hogy egyszerűen kiadnak újabb dátummal egy módosított változatot, hanem vizuálisan is tegyék abban nyilvánvalóvá, melyek az új, módosított vagy kiegészített részek. Jó gyakorlatnak tartja a felügyelet, ha a változásokat eltérő betűszínnel vagy színes háttérrel kiemelve jelenítik meg a hirdetményekben, üzletszabályzatokban. Tehát, ha változott a díja egy szolgáltatásnak, azt például a friss kondíciós listában piros színnel is kiemelik. 

 

Az MNB jó gyakorlatnak tartja az is, ha a pénzintézet az elektronikus kapcsolattartást választó ügyfeleinek elektronikus úton, egy külön tájékoztatásban is összefoglalja a módosításokat. Ennek közérthetően tartalmaznia kell a módosítások lényegét azzal a figyelemfelhívással, hogy ez nem helyettesíti a szerződési feltételek változásának alapos áttanulmányozását. A tájékoztatásban egyértelműen meg kell jelölni a közzététel helyét a cég honlapján.

 

Így csökkenthetők a számlaköltségek

 

A díjemelések ellen persze mindezek betartása még nem védi meg az ügyfeleket, csak könnyebben átlátják, mely szolgáltatások miért drágultak. Aki ezek alapján sokallja a költségeit, több dolgot is tehet. Először például érdemes átnézni a részletes számlaköltségeit, és a drága, már fölösleges vagy kiváltható szolgáltatásokról lemondani

 

A saját pénzintézetünknél is kereshetünk számunkra kedvezőbb csomagot vagy akár átmehetünk egy másik bankhoz is a kiadásaink csökkentése érdekében, ha a bankszámla kalkulátorral összehasonlított ajánlatok alapján találunk a meglévőnél jobbat. A bankok folyamatosan akcióznak, jóváírási kedvezményeket kínálnak, érdemes ezeket kihasználni. A döntés előtt meg kell nézni azt is, hogy a váltással nem vesznek-e el más (például hitelhez kapcsolódó) kedvezményeink. 

 

Sokan azért nem szabadulnak meg akár évekig a már túl drága számlájuktól, mert tartanak az azzal járó adminisztrációtól, pedig ennek nagy részét az egyszerűsített bankváltásnál elintézi egymással a régi és az új számlavezető pénzintézetünk.

Promóció

Kapcsolódó cikkek

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést
2024-04-11

Sok bankszámlás megúszta a drasztikus áremelést

Bár a bankok az infláció mértékével emelhették volna az idén számlavezetési és egyéb díjaikat, a többségük jóval szerényebb mértékű drágításról döntött. Főleg azok az ügyfelek jártak jobban, akik digitálisan bankolnak, és nem használnak készpénzt.

Elolvasom
Így védhetjük meg a bankszámlánkat a csalók ellen
2024-02-19

Így védhetjük meg a bankszámlánkat a csalók ellen

Bárki áldozatul eshet a telefonos és internetes csalóknak, de ha betartunk néhány szabályt, nem tudják kifosztani a bankszámlánkat. A Bank360 szakértője az RTL Reggeliben mondta el, mit kell tennünk.

Elolvasom
Itt az idő a bankszámlaköltségek csökkentésére
2024-02-07

Itt az idő a bankszámlaköltségek csökkentésére

A bankváltás fontos döntés, hiszen nem mindegy, melyik pénzintézetre bízzuk rá a pénzügyeinket. Sokan azért nem váltanak, mert félnek az ügyintézés, pedig az egyszerűsített bankváltást már elintézi helyette az új pénzintézete.

Elolvasom
Mindent megcsinálnak helyetted: így takaríthatnál meg több tízezer forintot bankváltással
2018-04-23

Mindent megcsinálnak helyetted: így takaríthatnál meg több tízezer forintot bankváltással

A házastársunknál csak a bankunkhoz vagyunk hűségesebbek - tartja a mondás és való igaz: szinte egy életen át elkísér minket az a pénzintézet, ahol ez első folyószámlánkat megnyitottuk. Annak ellenére viselkedünk így, hogy egy kis kutatással kiderül: bőven találhatunk jobb ajánlatot a jelenlegi szolgáltatásaink helyett, ha vesszük a fáradtságot és utánanézünk a kínálatnak. Ráadásul akkor sem kerülünk idegőrlő huzavonába, ha megszakítanánk a kapcsolatot a bankunkkal. Az egyszerűsített bankváltás lehetősége már évek óta velünk van, mégis nagyon kevesen vannak, akik valóban kihasználják és lecserélik a pénzintézetük szolgáltatásait egy jobb és olcsóbb konstrukcióra. Az egyszerűsített bankváltás részleteiről Sinkovics Renátát, a Gránit Bank lakossági termékfejlesztési főosztályvezetőjét kérdeztük.

Elolvasom