Egyszerűsített bankváltás

Az egyszerűsített bankváltás buktatói: ezekre érdemes odafigyelni

Vrazsovits Rita Vrazsovits Rita
2019.11.28.
Frissítve: 2019-11-28 Létrehozva: 2019-11-28
5974890

A bankváltás fontos döntés, hiszen nem mindegy, melyik pénzintézetre bízzuk rá a pénzügyeinket. A váltástól sokan idegenkednek, mert az ügyintézést bonyolultnak és időigényesnek tartják - még akkor is, ha csak egy egyszerű bankszámláról van szó, és nem veszünk igénybe más terméket. Erre kínál megoldást az egyszerűsített bankváltás, ami gördülékenyebbé teszi a folyamatot. Kipróbáltuk a gyakorlatban több banknál is, hogy mire számíthatunk.

 

Mit jelent az egyszerűsített bankváltás?

 

Az egyszerűsített, vagy más néven “egyablakos” bankváltás azt a célt szolgálja, hogy az ügyfelek számára gyorsabbá és gördülékenyebbé tegye az adminisztrációt váltásnál. Ennek a legfontosabb eleme, hogy nem kell mindkét bankba bemenni ügyet intézni: elég azt a pénzintézetet felkeresni, ahol számlát szeretnénk nyitni, a további adminisztrációt pedig a két bank elintézi egymás között.

 

A folyamat röviden így néz ki:

 

  1. Megnyitod a választott bankban az új számlát - ha időpontot foglalsz, ez maximum egy órát vesz igénybe.

  2. Ezzel egyidőben beadod a számlaváltási meghatalmazást az új szolgáltatónak - ez alapján fogják a bankok átvezetni a csoportos beszedésekre és a rendszeres átutalásokra vonatkozó adatokat.

  3. A választott bank jelzi az igényt a régi bankod felé - ez körülbelül 2 munkanapot vesz igénybe.

  4. A régi szolgáltató átadja a szükséges adatokat a választott pénzintézetnek - ez maximum 5 munkanapot vesz igénybe.

  5. Ha ez megtörtént, akkor az új szolgáltatónál megnyílik a számla.

  6. Az új bank rögzít minden adatot, és egyeztet, ha erre van szükség - ez további 5 munkanapot vesz igénybe.

  7. Régi számla felmondása - 1 munkanap.

 

Tehát mindennel együtt maximum 13 munkanapot vesz igénybe az egyszerűsített bankváltás, és ideális esetben csak egyszer kell elmenni a bankba, a folyamat elején. A többit már a bankok intézik el egymás között. Ha valami probléma felmerül közben, akkor a folyamat megakadhat - de erről később.

 

Nem minden esetben van szükség az egyszerűsített bankváltásra

 

Az egyszerűsített bankváltás elsősorban a csoportos beszedések és a rendszeres bejövő és kimenő átutalások adminisztrációját könnyíti meg. Ha ezek közül egyik sem érint minket, mert jobban szeretünk egyénileg utalni vagy bankkártyával fizetni, akkor a bankok véleménye szerint felesleges belevágni az egyszerűsített bankváltásba, mert a hagyományos út egyszerűbb és gyorsabb. Ettől függetlenül érdemes ragaszkodni az egyszerűsített váltáshoz, hiszen így megspórolunk egy banklátogatást. 

 

Az egyszerűsített bankváltás buktatói

 

Az egyszerűsített bankváltás csak akkor valósulhat meg, ha minden feltétel teljesül. Néhány esetben a korábbi bank megtagadhatja a számla bezárását.

 

Folyószámlahitel tartozás

 

Ha a megszüntetett bankszámlához folyószámlahitel is tartozik, akkor fontos, hogy ezen a téren ne legyen elmaradásunk. Ha ez nem teljesül, akkor nem fogunk tudni szerződést bontani a pénzintézettel, csak azután, hogy rendeztük a tartozást.

 

Ha az újonnan nyitott számlához is szeretnénk igényelni folyószámlahitelt, akkor újra át kell esni a hitelbírálaton, de addig is van arra lehetőség, hogy használjunk egy kis kisebb hitelkeretet.

 

Köztartozás

 

Vannak olyan rendszeres utalások, amelyeket nem mi választunk meg: ilyen eset például, ha részletfizetéssel egyenlítjük ki a NAV felé az adótartozásunkat. Ebben az esetben biztos, hogy a bank el fogja utasítani a bankváltási kérelmet. A számla egyszerűsített bankváltással nem szüntethető meg, ha inkasszó, hatósági átutalás, átutalási végzés, vagy végrehajtási eljárás kapcsán letiltást jegyeztek be.

 

Ha hiteligénylés miatt nyílt a számla

 

Személyi kölcsönöknél és lakáshiteleknél is találkozhatunk azzal a feltétellel, hogy a kölcsönt csak bankszámlanyitással együtt igényelhetjük. Ha még tart a hitel futamideje, akkor a számlavezető bank kérheti a számla fenntartását.

 

Nem stimmel az aláírás

 

Bankváltásnál a legfontosabb szempont a korábbi számlavezető számára, hogy be tudja azonosítani az ügyfelet, és megbizonyosodjon arról, hogy valóban tőle érkezett a kérelem - hiszen személyesen nem találkoznak ennél az ügyletnél. Ennek az egyik módja az aláírás ellenőrzése: ha a régi szignó nem egyezik meg az új banknál lévő aláírással, akkor elutasíthatja a kérelmet a pénzintézet.

 

Nem stimmelnek az adatok

 

Nemcsak az aláírásnál jelenthet problémát, ha eltérést tapasztalnak a bankok, hanem a személyes adatoknál is. Éppen ezért minden esetben érdemes jelezni a bank felé, ha megváltozott a nevünk, lakcímünk, személyigazolvány számunk vagy a telefonszámunk. Ezt az ügyfelek nagy része minden bizonnyal megtette a közelmúltban, az adategyeztetési kötelezettsége miatt.

 

A társtulajdonos nem egyezett bele a váltásba

 

Egyedül semmi akadálya a váltásnak, de ha a bankszámlának több tulajdonosa is van, akkor minden fél beleegyezésére szükség van ahhoz, hogy a korábbi banknál lévő számla megszűnhessen.

 

Nem hagytunk a számlán egy forintot sem

 

Nem véletlenül hívja fel a figyelmet az NMB arra, hogy hagyjunk egy kisebb összeget a régi számlán, hiszen előfordulhatnak terhelések. A bank még levonhatja időarányosan a számlavezetéshez kapcsolódó költségeket (számlavezetési díj, SMS-díj, internetbank díja stb., függően az aktuális számlacsomagtól), illetve az esetleges külföldi vásárlások terhelései is csúszhatnak. Ha akár csak egy kisebb tétel miatt negatívba fordul az egyenleg, akkor a bank el fogja utasítani az egyszerűsített bankváltásra vonatkozó kérelmet.

 

Ha a bankváltás valami miatt megakad, a régi számlavezető keresni fogja az ügyfelet, legkésőbb két banki munkanapon belül.

 

Mire érdemes figyelni egyszerűsített bankváltásnál?

 

Ki kell tölteni a havi két ingyenes készpénzfelvételre vonatkozó nyilatkozatot

 

Pontosabban nem kell, de erősen ajánlott, ha nem szeretnénk a váltás után szembesülni a készpénzfelvétel díjával. A jogszabályok szerint egyszerre csak egy banknál lehet érvényben a havi két alkalomra vonatkozó kérelem (150 000 forintig), így ezt az új számla megnyitásánál újra alá kell írni. A bankban az ügyintéző valószínűleg szólni fog emiatt, de érdemes észben tartani, mert ha elmarad, akár több száz forintot is kidobhatunk az ablakon.

 

A bank nem számolhat fel plusz díjat a számla megszüntetéséért

 

Fontos tudni, hogy ha az előző számlanyitás óta eltelt legalább fél év, akkor a pénzforgalmi törvény szerint nem szabhat ki plusz díjat a bank a számla megszüntetése miatt, ezenkívül ha hónap közben szűnik meg a bankszámla, akkor a bank nem számolhatja fel a teljes havidíjat, csak az időarányos részt.

 

A pontos költséget ebben az esetben a bankok személyre szabottan kalkulálják. Figyelembe veszik többek között, hogy:

 

  • milyen számlacsomag szűnik meg,

  • mennyit fizetünk a számlavezetésért,

  • igénybe vesszük-e az SMS szolgáltatást,

  • van-e havidíja a netbanknak,

  • teljesítjük-e a bezárás hónapjában a kedvezményekhez (pl. 0 forintos számlavezetési díj) szükséges feltételeket.

 

Tehát a megszüntetésnél ugyanazokra a költségekre számíthatunk, amelyek egyébként is felmerülnek a számlavezetés során. A költségek mellett kellemes meglepetés is érhet: ha év közben váltunk, akkor az éves kártyadíjat időarányosan jóváírhatja a bank.

 

Gyorsabb, ha mi intézzük el az utalást

 

Az új számla megnyitása és a régi bezárása között van egy rövid átmeneti időszak, ekkor érdemes átutalni a régi folyószámlán lévő összeg nagy részét az újra. Ha ezt nem mi tesszük meg, hanem a bankokra bízzuk, akkor sincs gond, hiszen az egyszerűsített bankváltásnál az adatok átvétele után az egyenleg is átkerül az új számlára. Ebben az esetben csak a folyamat végén, tehát a számlanyitás után napokkal később fog megjelenni az átvitt összeg. Ugyanez vonatkozik az alszámlákra, például egyszerű megtakarításnál. 

 

Válasszuk meg jól a dátumot!

 

Egyszerűsített bankváltásnál mi határozzuk meg a kezdő napot (leghamarabb a váltástól számított 6. munkanap), és azt a napot is, amikor az előző banknál megszűnik a számla. Fontos, hogy a régi szolgáltató nem tilthatja le a régi bankkártyát a felmondás kitűzött napja előtt.

 

Egyszerűsített bankváltás a gyakorlatban

 

Az egyszerűsített bankváltás elméletben jól hangzik, de szerettük volna a gyakorlatban is kipróbálni, ezért több bankot is végigjártunk, hogy az ügymenetről érdeklődjünk.

 

Mennyi időt vesz igénybe a számlanyitás?

 

Az ügyfél feladata az egyszerűsített váltásnál ugyanaz, mint a hagyományos számlanyitásnál, egy kivétellel: ki kell tölteni egy számlaváltási meghatalmazást. Az ügyintézés ezzel együtt sem kerül többe egy óránál, de érdemes előtte időpontot foglalni, így az ügyintézők felkészülten fognak várni. A meghatalmazás kitöltésénél a következő adatokat kell megadni:

 

  • személyes adatok,

  • elérhetőség, 

  • honnan hová visszük át a számlát,

  • nyilatkozni kell a csoportos beszedési megbízások áthelyezéséről,

  • nyilatkozni kell a rendszeres átutalási megbízások áthelyezéséről,

  • nyilatkozni kell a rendszeres jóváírások áthelyezéséről,

  • meg kell jelölni a bankváltás napját,

  • nyilatkozni kell a fizetési számla megszüntetéséről.

 

Ha társtulajdonos is van, akkor is csak egy nyomtatványt kell kitölteni.

 

A Bank360 tapasztalatai szerint a bankok nem erőltetik az egyszerűsített bankváltást, inkább az ügyfelekre bízzák a választást. 

 

Milyen dokumentumokra van szükség a váltásnál?

 

A számlanyitáshoz elegendő egy személyi igazolvány és egy lakcímkártya. Ha hitelkártyát vagy folyószámlahitelt is szeretnénk igényelni, akkor jövedelemigazolást is be kell mutatni.

 

Kell-e díjat fizetni a váltásnál?

 

A törvény kifejezetten tiltja, hogy egy bankszámla megszüntetése miatt plusz díjat számoljon fel a bank. A számlazárásnál a rendszeres havi költségekkel kell számolni (pl. számlavezetés díja, SMS-szolgáltatás, éves kártyadíj stb.), illetve azzal a tranzakciós illetékkel, amibe a számlán lévő pénz mozgatása kerül.

 

A számla megszüntetéséért plusz díjat csak akkor számolhatnak fel a bankok, ha még nem telt el hat hónap a számla megnyitása óta. A díjtétel neve és összege ebben az esetben eltérő lehet a bankoknál. Táblázatban foglaltuk össze, hogy milyen költségekre számíthatunk bankváltásnál.

 

Bankváltás költségei

 

Gondot jelent-e, ha van hitelkártya a folyószámla mellett?

 

A hitelkártya egy különálló termék, önmagában nem befolyásolja az egyszerűsített bankváltást, és nem is lehet átvinni a másik bankba. Ha az új számlavezetőnél is szeretnénk hitelkártyát igényelni, akkor azt külön kell intézni, és az új banknál újra át kell esni a hitelbírálaton. Ebben az esetben szükség van arra, hogy a régi banknál felmondjuk a hitelkártya szerződést.

 

Gondot jelent-e, ha van folyószámlahitel?

 

Nem jelent gondot, de nem lehet mínuszban a számla a kérelem benyújtásakor. A folyószámlahitelt át lehet vinni a számlával együtt, viszont az új banknál hitelbírálaton kell átesni - ehhez munkáltatói jövedelemigazolást kell bemutatni.

 

Gondot jelent, ha van hitelem a másik banknál?

 

Alapvetően nem jelent gondot, hiszen hitelek (pl. személyi kölcsön, lakáshitel vagy CSOK hitel) különálló termékek. Abban az esetben viszont el fogja utasítani a számla bezárását a bank, ha olyan számlát szeretnénk átvinni máshová, amit eredetileg valamelyik hiteligénylés miatt nyitottunk meg, és emiatt szükséges is a fenntartása.

 

Mi a helyzet az alszámlákkal?

 

Ha a folyószámlához tartozik alszámla is (pl. megtakarítási számla), akkor az azon lévő összeg is átkerül az új bankhoz, hiszen önmagában az alszámla nem maradhat ott a korábbi banknál. Nem minden banknál van lehetőség ingyenes alszámlát nyitni a folyószámla mellé, ezért erre a részletre érdemes rákérdezni számlanyitásnál.

 

Fontos, hogy az egyszerűsített bankváltás csak abban az esetben működik, ha a pénznem azonos - tehát forint számláról váltunk forintra, vagy euróról euróra stb. 

 

Mi a teendő a lekötött pénzzel?

 

Ha a folyószámla mellett van lekötött betét is, és a korábban meghatározott lejárati idő előtt szeretnénk átvinni a megtakarítást, akkor a kamatveszteséggel számolnunk kell. Ebben az esetben érdemes egyeztetni a bankkal váltás előtt, vagy inkább megvárni, amíg lejár a betét.

 

Mi történik akkor, ha több tulajdonosa is volt a számlának?

 

Ebben az esetben a társtulajdonosoknak is nyilatkoznia kell a bankváltásról. Az erre szolgáló nyilatkozatot azonban elég egyszer kitölteni - általában két fő adatainak van hely a nyomtatványon. Ha csak az egyik személy kezdeményezi a váltást, de van a számlának másik tulajdonosa is, akkor a bank meg fogja tagadni a kérelmet.

 

Mi lesz a régi bankkártyával?

 

Az MNB tájékoztatója szerint a kártyát le kell adni a régi számlavezetőnél - ez azonban azt feltételezi, hogy felkeressük a régi bankot, amire egyébként nincs szükség az egyszerűsített bankváltásnál. A bankoktól érkező információk alapján nem ragaszkodnak a személyes megjelenéshez, de célszerű a már érvénytelen kártyát használhatatlanná tenni (pl. ollóval kettévágni). Az is előfordulhat, hogy a felmondást követő használat esetén az ATM bevonja a plasztikot.

Banki kalkulátorok

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!