telefonos banki csalók

Mobilbankban már rögtön ellenőrizhető a csaló telefonhívás

telefonos banki csalók

Mobilbankban már rögtön ellenőrizhető a csaló telefonhívás

Bank360 tartalom
2024-08-02 Frissítve: 2024-08-03
2024-08-02
40263514

Újabb eszközt kapnak a bankügyfelek ahhoz, hogy egyszerűen lebuktathassák a csalókat. Akár a telefonhívás közben is meg tudják nézni a mobilbankjukban, hogy tényleg a számlavezető pénzintézet munkatársával beszélnek-e. 

 

A telefonos csalók egyre változatosabb eszközökkel igyekeznek a banki ügyfeleket megtéveszteni. Gyakori módszerük, hogy a bank vagy egy ismert szervezet dolgozójának adják ki magukat, és egy hamis történetet kitalálva (például azt, hogy gyanús tranzakciót észleltek az áldozat bankszámláján) próbálnak bankkártyaadatokat vagy internetbanki belépési adatokat kicsalni, esetleg távoli elérést lehetővé tevő alkalmazást letöltetni az ügyfél telefonjára (például Anydesk, Teamviewer) azzal az indokkal, hogy ez egy vírusirtó vagy egy biztonsági program.

 

Ilyen adatot a bankszámlánkat vezető pénzintézet sohasem kér tőlünk, hiszen nincs rá szüksége, ráadásul ismeri is. Tehát ha ilyet kér valaki a nevében, akkor az szinte biztosan csaló. Bármilyen programot pedig végképp nem telepíttet a gépünkre a bankunk, tehát ilyen kérésnél jobb, ha egyből letesszük a telefont. Ha gyanúsnak érezzük a telefonhívást, de nem vagyunk biztosak a dolgunkban, érdemes megszakítani a hívást, és aztán nekünk felhívni a bank ügyfélszolgálati számát, hogy ellenőrizzük, valóban onnan kerestek-e bennünket.

 

Ezt az ellenőrzést mostantól akár a telefonhívás közben, illetve visszahívás nélkül is megtehetjük, legalábbis az OTP-nél. Az OTP Bank ugyanis új fejlesztésével ezeket a csalási kísérleteket az ügyfelek még könnyebben kiszűrhetik. Az OTP MobilBankba belépve, hívás közben a Profil menüpontra (a saját nevük melletti ikonra) kattintva megnézhetik, hogy valóban a hitelintézet munkatársával beszélnek-e. 

 

Az új funkcióval a banki hívás időpontja, a hívószám, valamint az ügyfélszolgálati azonosító is ellenőrizhető. Így ha az ügyfél rákérdez az ügyfélszolgálati azonosítóra, még egy lépés segíthet neki eldönteni, hogy csalóval áll-e szemben. Az applikáció a július 22. után indított hívásokat listázza, így a későbbiekben akár a nem fogadott hívások adatai is azonosíthatók.

 

A fokozott óvatosságra a telefonhívásoknál, SMS-eknél, maileknél és Facebook-üzeneteknél is szükség van, hiszen egy elhamarkodott jóváhagyással akár látszólag ártatlan kérés teljesítése is bajt okozhat. Mindig ellenőrizzük, hogy honnan érkezik a hívás vagy üzenet, és inkább tegyünk egy plusz kört, telefont a biztonságunk érdekében, nehogy rászedjenek a csalók. Ha ugyanis mi magunk adjuk meg a titkos banki kódjainkat, akkor bármilyen védelmi rendszert kijátszhatóvá válik, és ezekkel kiüríthetik a bankszámlánkat, sőt akár még hitelt is vehetnek fel a nevünkben.

 

Nagyon fontos, hogyha csalási kísérletet észlelünk, vagy úgy érezzük, hogy pénzt vagy adatot csaltak ki tőlünk, akkor azonnal értesítsük erről a bankunkat, mert így van a legnagyobb esélyünk arra, hogy megakadályozzuk a kárunkat, vagy ha már bekövetezett, akkor visszaszerezzük a pénzünket vagy annak egy részét. Az ügyfelek jelzése alapján augusztustól a bankok is könnyebben zároltathatják a más bankhoz csalárd módon elutalt pénz.

 

A banki csalók a háztartásokat 2024 első negyedévében 4277 esetben verték át valamivel több mint 5,4 milliárd forint értékben, utóbbi összeg majdnem a duplája a 2023 első negyedévinek. Egy átlagos lakossági ügyfél 1,26 millió forintos kárt szenvedett el. A vállalatok sokkal rosszabbul jártak, 241 esetben váltak csalás áldozataivá, a káruk pedig meghaladta a 7,5 milliárd forintot, ez a 18-szorosa az egy évvel korábbinak, és több mint 31 millió forint káronként. 

Promóció

Ne maradj le semmiről, iratkozz fel a hírlevelünkre!

Kapcsolódó cikkek

Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text
Help text

Születési dátum

bezárás Köszönjük, a választott bank hamarosan keresni fog Téged!
Értékeld a Bank360-at!