Az autós lízingnek köszönhetően nőtt tavaly a magyarországi lízingpiac, a vállalatok viszont kevesebbet lízingeltek, mint 2023-ban. A lízingszövetség azért lobbizik, hogy a lakosság is tudjon magánszemélyként autót bérelni anélkül, hogy cégautóadót kelljen fizetnie, és hamarosan indul a lízing e-bike-okra.
Globálisan jól teljesített 2024-ben a lízingpiac - mondta Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke a szervezet évértékelő tájékoztatóján. Európában egyértelműen növekedés volt, Nyugat-Európában a covidot követően sem volt olyan nagy visszaesés, mint Kelet-Közép-Európában, de a térség szépen zárkózik fel. A piac motorja a személygépjármű-piac volt.
Az ügyfelek nagy része vállalat, a lakosság részaránya Nyugat-Európában növekszik. Európában az új eszközök 28 százalékát lízinggel finanszírozzák, Magyarországon azonban csupán 11 százalék az arány. Új trendek is vannak a finanszírozásban, ilyenek az elektromobilitási eszközök, elektromos autók, sőt kerékpárok.
Az autófinanszírozás húzta a magyar piacot
Magyarországon a finanszírozott összeg 969,8 milliárd forint volt, ami 6,6 százalékos növekedés éves szinten. Magyarországon alapvetően csak a lízing és a személyi kölcsönök piaca nőtt, az ingatlanfinanszírozásnál is volt növekedés, de nem a darabszámban, hanem a finanszírozott összegben.
Az autófinanszírozás jó évet zárt, de a nagy haszongépjárműveknél, és különösen a mezőgazdaságnál hatalmas visszaesés volt. Az ügyfelek 80 százaléka kkv-ügyfél, a lakosság értékben 8,6 százalékot, darabszámban csak 19,7 százalékot képvisel. A lakosság az áremelkedések miatt az újautó-piacról egyre inkább kiszorul.
Jelentős részt tesz ki a piacból a támogatott konstrukciók aránya, mintegy 170 milliárd forintot. Jelenleg a Széchényi Kártya lízing programja érhető el, emelett az EXIM-nek voltak konstrukciói haszonjárművekre és gépekre. A Széchényi Lízingnél hamarosan megjelenhet az e-bike-ok finanszírozása.
Sok kereskedésben nagyon olcsón, 5 százalék alatt vagy akár 0 százalékos kamattal lehet lízingelni az autókat. Az autólízing jelentős része vagy támogatott, vagy egyszámjegyű kamatú lízing volt tavaly. A személyautók esetében a lízing részesedése 29 százalék fölé emelkedett, a kishaszonjárműveknél 30 százalék felett van, a trend azonban csökkenő. Ezek szinte 100 százalékban Széchenyi Lízing Max+ finanszírozásúak.
Kalkuláld ki magadnak az autólízingedet!
A mezőgazdaság érzékeny a támogatásokra
A nagy haszonjárművek döntő részét euróban finanszírozzák, ezen a piacon tavaly visszaesés volt. A kisebb cégek elhalasztják a cseréket, az ágazat már zsinórban a harmadik negyedévben veszteséges, emiatt konszolidáció várható a piacon. A kicsik nem bírják a növekvő útdíjakat, üzemanyagköltséget, és az áraikban sem tudják érvényesíteni a növekvő költségeket.
A mezőgazdaságnál óriási visszaesés volt, a beruházást segítő támogatások elmaradtak, most fogják meghirdetni ezeket, az agrárcégek ezért kivárnak. Jelenleg egyébként meglehetősen jó a mezőgazdasági géppark, ezért nem is érdemes a gépek nagy részét lecserélni. Ez a piac rendkívüli mértékben függ a támogatásoktól, a kisebb vállalkozások pedig szenvednek a megnövekvő beszerzési áraktól.
A flotta finanszírozás nagyot nőtt tavaly, ez jellemzően operatív lízing. Azzal, hogy növekednek az eszközárak, egyre drágábbak az autók. Magánszemélyeknél is megjelenhet a jövőben ez a szolgáltatás.
Az egyéb finanszírozásnál dominál az euró alapú lízing, 77 százalékot tesz ki. Az építőiparban nagy növekedés volt, mivel a 2023-as bázis alacsony volt. A cégek középtávú, nagy méretű munkákhoz történő bérbeadásra kezdenek berendezkedni.
Számos témában lobbiznak a lízingcégek
Az idén is fontosak maradnak a támogatások, a lízingpiac alakulása ettől is függ. Remélik, hogy a támogatott eszközök közé az e-bike mellé bekerülnek az elektromos személyautók is. A kamatkörnyezet alakulása is befolyásolja a lízingpiacot. 2025-ben nagyságrendileg minden negyedik autót elektromos hajtással kell eladni, ha a gyártó nem akar emissziós büntetést fizetni. Az autók ára emiatt biztosan emelkedni fog.
Ahol megszűntek a támogatások, ott viszont visszaesik az elektromos autók iránti kereslet. A lízingcégek számára az jelent problémát, hogy nehezen tudják kiszámolni az elektromos autók maradványértékét. A mostani fix összegű támogatás is gátja a vásárlásoknak, mivel lízinggel nem éri meg ilyen autókat finanszírozni.
A magánszemély bérletnél igyekeznek elérni, hogy mentesüljön a cégautóadótól az ügyfél. Nyugat-Európában ez a konstrukció egyre népszerűbb, Magyarországon viszont nem tud elterjedni.